מאמר

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2519
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

תקופת הרומנטיקה בגרמניה – "המהפכה הפנטסטית" – תקציר תקופת הרומנטיקה בגרמניה מעניינת במיוחד. טיבעה האמתי של המהפכה שעליה הכריזו בגרמניה, היה נתון באי-רציונלי. לפי ואגנר, המלחין הגרמני הנודע, המהפכה מביאה לכל העולם את האושר. היא מתאפיינת בצורך הדחוף לתחייה אנושית ולחופש. גרמניה הפכה לחסרת קנה-מידה הכרתי, זאת לאחר שהתעלמה מן ההכרה ומכליה הרציונליים.
אי-רציונליות מובהקת.
כך תרו בגרמניה אחר אמצעים שלא נתונים בהכרה השכלית. חוסר הנכונות לקבלת המציאות המושתתת על ערכים רציונליים הביא לחיפוש אחר מניעים אי-רציונליים, לא שכליים. קם מרד קשה שהתכחש לכל היגיון וכן מלחמה בעד ערכים רוחניים שנתפסו בגרמניה כטהורים, שמקורם ברגש ובמיסטיקה, תוך דחיית השכל.
רציונליות היא, אם כן, תבונתיות המבוססת על טיעונים החייבים להיות תקפים מבחינה לוגית. מן הרציונלי נובעים גם עקרונות המוסר. הרציונליות מבוססת על מבנה וחוקיות בעולם המסתמכים על השכל האנושי; אך זוהי השקפה הממעיטה בחשיבות הרגש.
לעומת זאת, הגישה האי-רציונלית שוללת את התפיסה שהאדם יכול להבין בשכלו את העולם ויוצאת נגד התפיסה שלשכל חשיבות רבה יותר בחיי האדם.
במקום המציאות האנושית באו אי-וודאות וספקות באשר לקיומו של תוקף אובייקטיבי לערכים. הסבריו של המדע הרציונלי נדחו בשל מקורם השכלי כריקים מתוכן, ומכאן הביאו לביטול מפתיע של השכל.
כך עלתה המשיכה העזה למיסטיקה כשוללת רציו. כמו כן קמה הקריאה שיש להיזהר מלתת אמון מוגזם בשכל. חל מרד של האדם באל שהביא לביטול כל אמצעי ההכרה הרציונליים. הגישה הרציונלית נתפסה כחוסמת את הרגש. זאת בשעה שהרגש נחשב לכוח היחידי המפעיל את השכל.