צמיחת המדינות החדשות באפריקה בדוק

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2816

תקציר העבודה

מטלה נוספת שמעידה על השקעה והבנת החומר. קחי לתשומת ליבך כי יש לענות בראשית תשובותייך על השאלה. 99.
שאלה 1:
הקולוניאליזם כשלעצמו, בכל מקום שהתקיים, היה לא שוויוני, גזעני, נצלני ומתנשא (נכון, אך יש לפתוח את התשובה עם מענה ישיר על השאלה ולציין שעל אף הדמיון, הקולו' ההתנחלותי היה יותר גזעני, מנצל, אי-שוויוני, מתנשא…). לא הייתה שום חשיבה על הפקת התועלת עבור האפריקאים או קידומם. גם בתהליך ההטמעה שכביכול ברעיונו קרא לאחד את תושבי אפריקה שתחת הקולוניאליזם הצרפתי יחד עם מדינת האם, השרשת התרבות הצרפתית ואף שוויון זכויות מלא- כולם היו תוצר של אינטרס אגוצנטרי של המדינה הכובשת. עובדה לכך היא ההתנערות שהתעוררה מבית ממתן זכויות שוות למושבות האפריקאיות-צרפתיות והזנחתן בסופו של דבר לגורלן.
קולוניאליזם לא התיישבותי יכול היה להתנהל בסוגי שלטון שונים- עקיף/ ישיר/ התקשרות, על פי הדרישות המדיניות של אותה מדינה כובשת. קולוניאליזם התיישבותי לא יכול היה להתנהל בשום צורת שלטון שהיא לא ישירה מאחר ולא ניתן להניח כי המתיישבים יחיו  תחת שלטון וחוקיי המקומיים הכבושים.
לפיכך, המתיישבים הם אלה שביצעו את השלטון הישיר ולכן המקומיים סבלו מהפליה ומדיכוי קשה מאוד (קשה יותר מאשר קולו' ללא מתנחלים).
לשם ההסבר והדגשת הבדלי הקושי ביניהם אביא כדוגמה את הקולוניאליזם הצרפתי באלג'יריה.
אפתח בהסבר על הקולוניאליזם באלג'יריה, עוד טרם הפכה למדינה בעלת גבולות ברורים על ידי הצרפתים:
אזור המגרב עבר תהפוכות רבות לאורך ההיסטוריה- מחדירת האסלאם במאה השביעית, מלחמות נצרות-אסלאם, ממלכות מוסלמיות עצמאיות, שלטון עות'מאני מהמאה ה16
ועד לנפילתו וכיבושה הצבאי של אלג'יריה-
שאלה 2:
הקולוניאליזם ההתיישבותי בוודאי היה קשה לתהליכי הדה קולוניזציה מאחר ועצם הימצאותם של המתיישבים במדינה היווה התנגדות ובלימה לתהליכים אלו, לעומת הקולוניאליזם הלא התיישבותי שלא הצריך התמודדות עם כוח התנגדותי מבפנים לתהליכי השחרור לקראת העצמאות(ולכן היו במושבות ללא מתנחלים אך ורק מאבקים פוליטיים, אם בכלל).
המתיישבים שראו עצמם מקומיים לכל דבר לא הסכימו לאפשרות שלא תתקיים עוד "אלג'יריה הצרפתית". לא היו נכונים לאבד את אחוזותיהם, עושרם , אדמתם וכך מה שהשיגו תחת הכיבוש שלא יוכלו להשיג במדינתם בצרפת. יש שהעבירו חיים שלמים באלג'יריה וראו עצמם בני המקום לכל דבר והפך את הדבר לקשה במיוחד עבורם.
מעבר להיבט החברתי- כלכלי, הפוליטיקה הייתה בידי המתיישבים ולכן עבורם הוויתור על אלג'יריה פירושה ויתור על מדינתם שהם כוננו בה את מוסדות הממשל-
שאלה 3: המעצמות ראו במדינות תחת חסותם מעמסה כלכלית ונטל לאחר מלה"ע השנייה והעדיפו להשקיע את משאביהם בשיקומן העצמי על פני השקעות ביבשת שמעבר לים. (יש לפתוח את התשובה עם טענתך:
מענק או מאבק?) אך ככל שהשלטון היה עמוק בתהליכי הקולוניזציה, כך גם הייתה למדינה קושי להשתחרר בתהליכי הדה קולוניזציה.
כמו כן תהליכי השחרור הקולוניאליסטי ברחבי אפריקה היו תלויי סוגי שלטון ומצבן של המדינות הכובשות.
הסיבות לקולוניאליזם גם הם היוו גורם משפיע לתהליכי הדה קולוניזציה.
צרפת למשל, ראתה בקולוניאליזם שליחות מתרבתת ביבשת אפריקה להרחבת התרבות הפרנקית, לפיכך שלחה מתיישבים רבים שינחילו את התרבות הצרפתית בקרב המקומיים. כמו כן בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה ביקשה לשפר את מעמדה שנפגע וראתה בקולוניאליזם כשיקום שמה בעולם.
אך רעיון ההטמעה המשיך לשאוב מהם אנרגיות רבות בהשקעת המשאבים ובנוסף לתהליכים פוליטיים עולמיים הדבר הביא לכך שצרפת החלה לשחרר-