פסיכולוגיה פיזיולוגית סמסטר א'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2168
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12     הקורס:
פסיכולוגיה פיזיולוגית 10615
חומר הלימוד למטלה:
מתוך ספר הקורס "הפיזיולוגיה של ההתנהגות" כרך א': פרק 3 – מבנה מערכת העצבים מדריך הלמידה: פרק 3
תוכנת המולטימדיה: מערכת העצבים המרכזית מספר שאלות:
17
סמסטר:
2016 א משקל המטלה:
4 נקודות מועד אחרון להגשה:
4.12.2015
במטלה זו שני חלקים: חלק א' ובו שתי שאלות פתוחות (20 נקודות לשאלה, 40 נקודות לחלק זה). חלק ב' ובו 15 שאלות רבות ברירה (4 נקודות לשאלה, 60 נקודות לחלק זה). בכל שאלה יש לבחור במסיח אחד בלבד, המסיח הנכון ביותר מבין המסיחים המוצעים. את האות המציינת את המסיח שבחרת יש לסמן בטבלת התשובות המופיעה להלן – רק תשובות המופיעות בטבלה תיבדקנה! קרא/י היטב את ההוראות לכל חלק לפני פתרון המטלה.
שאלה
1           סופגנית היא אשה צעירה אשר בזמנה הפנוי אוהבת להתנסות בסמים מסוכנים.
א.      יום בהיר אחד בלעה סופגנית כמוסה חדשה מבלי לדעת שבתוכה סם המעכב זמנית את תפקוד רקמת מקלעת הדמים (choroid plexus). כיצד צפוי הסם להשפיע על תפקוד מערכת העצבים של סופגנית? הסבר/י תשובתך תוך תיאור מפורט של המנגנון המושפע. התייחס/י בתשובתך לתפקוד לפני ואחרי צריכת הסם.  (10 נק') מקלעת הדמים (choroid plexus) ממוקמת בחדרי המוח הליטרליים כמו גם בחדר השלישי והרביעי שבמוח. תפקיד איבר זה לייצר את נוזל המוח CSF אשר ממלא את כל החלל שבין הכורים העכבישיים (arachnoid membrane) לבין הקרום העדין. נפח נוזל הCSF 1
5 ml והוא מוחלף במלואו כל 6 שעות תפקידו להפחית את לחץ משקל המוח על בסיס הגולגולת, ולשמור על המוח בפני זעזועים חיצוניים. ה-CSF עובר דרך החדרים ותעלת המוח, מהחדר הרביעי הוא זורם דרך פתח החלל התת-קורי סביב כל המוח הגדול ומוח חוט השדרה. הוא נספג חזרה למחזור הדם דרך גבשושי קרום הקורים (arachnoid granulations) ומסולק מהגוף ע"י שתן. פגיעה זמנית בתפקוד מקלעת הדמים עלולה להפחית את כמות הנוזל CSF במערכת העצבים. עקב כך עלול להווצר לחץ של משקל המוח על בסיס הגולגולת דבר שעלול ליצור כאבי ראש חזקים וגם עלול להעלות את הסיכויים ללקות בזעזוע מוח במקרה של תנועה חדה של הראש או פגיעה חיצונית.