פסיכולוגיה פיזיולוגית סמסטר א'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2326
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 13      הקורס:
פסיכולוגיה פיזיולוגית 10615
חומר הלימוד למטלה:
מתוך ספר הקורס "הפיזיולוגיה של ההתנהגות" כרך א': פרק 4 – פסיכו פרמקולוגיה פרק 5 – שיטות וגישות במחקר מדריך הלמידה: פרקים 4 ו-5
מולטימדיה: שיטות מחקר מספר שאלות:
17
סמסטר:
2016 א משקל המטלה:
4 נקודות מועד אחרון להגשה:
1.1.2016
במטלה זו שני חלקים: חלק א' ובו שתי שאלות פתוחות (20 נקודות לשאלה, 40 נקודות לחלק זה). חלק ב' ובו 15 שאלות רבות ברירה (4 נקודות לשאלה, 60 נקודות לחלק זה). בכל שאלה יש לבחור במסיח אחד בלבד, המסיח הנכון ביותר מבין המסיחים המוצעים. את האות המציינת את המסיח שבחרת יש לסמן בטבלת התשובות המופיעה להלן – רק תשובות המופיעות בטבלה תיבדקנה! קרא/י היטב את ההוראות לכל חלק לפני פתרון המטלה.
הרשל'ה הוא כימאי מתחיל הנהנה לחבר מולקולות זו לזו וליצור סמים חדשים לשימוש עצמי.
א.      לאחרונה יצר הרשל'ה סם חדש ומיהר לצרוך אותו כדי לבחון את השפעתו. עד מהרה הסתבר שהסם החדש מעכב את פעילות האנזים כולין אצטיל-טראנספראז (choline acetyl-transferase, ChAT).
כיצד צפוי הסם לשפיע על גופו של הרשל'ה? בתשובתך התייחס/י להשפעות הפזיולוגיות וההתנהגותיות, וקבע/י אם הסם הוא אגוניסט או אנטגוניסט. (8 נק') אצטילכולין נקשר לשני סוגי רצפטורים: ניקוטיניים יונוטרופיים המגדילים סיקוי לפ"פ ע"י פתיחת תעלות נתרן ומוסקריניים מטבוטרופיים המעכבים ומקטינים סיכוי לפוטנציאל פעולה ע"י פתיחת תעלות אשלגן. במערכת העצבים ההיקפית רוב הרצפטורים הניקוטיניים מצויים על שרירי השלד הרצוניים ואילו הרצפטורים המוסקוריניים מצויים על השרירים החלקים (לב, ריאה, לא רצוניים). הסם של הרשלה הוא אנטיגוניסט ל-ACh כיוון שהוא מעכב אנזים כולין אצטיל-טראנספראז אספרז שיוצר את הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין וכך מקטין את כמותו במרווח הסינפתי. כתוצאה מכך הוא יתקשה לשלוט ולהפעיל שרירים רצוניים ואילו שרירי הלב והריאה יעבדו פעילות יתר (אצטיל כולין לא יעכב אותם). וכך הרשלה יסבול מקצב לב ודופק גבוה וייתר נשימה.