10406 ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 94
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2391

תקציר העבודה

שאלה 1
א.      מהם העקרונות והערכים הדמוקרטיים-ליברליים הבאים לידי בטוי בקיומה של "אופוזיציה פרלמנטרית" ובתפקידיה? פרטו והסבירו.
ב.        נתחו והסבירו את מאפייני האופוזיציה הפרלמנטרית של ממשלות ישראל, מאז קום המדינה ואילך.
שאלה 2
הסבירו מדוע נהוג להתחיל את הדיון במאפייני הפוליטיקה והממשל בישראל בהצגה ובניתוח המאפיינים הפוליטיים של תקופת היישוב, שקדמה לתקופת המדינה. נמקו והמחישו.
שאלה 3
פלורליזם הוא אחד מאבני היסוד של המשטר הדמוקרטי-ליברלי. יחד עם זאת, הוא עלול במצבים מסוימים לפגוע ביציבות המשטר. דונו בטענה זו, תוך התייחסות למאפייני הפלורליזם והשסעים החברתיים במדינת ישראל.
שאלה 4
הגדירו את המושגים הבאים: עקרון הפרדת הרשויות, מגילת העצמאות, מהפכה חוקתית, ממשל של נציגים (דמוקרטיה ייצוגית).
 חלק א' א.   באופוזיציה פרלמנטרית באים לידי ביטוי מס' ערכים דמוקרטים-ליברליים, להלן פירוטם:
·         הגבלת השלטון: עקרון בולט של הדמוקרטיה הוא הגבלת השלטון. למעשה, ישנן כמה דרכים אשר בהן השלטון מוגבל בדמוקרטיה: הפרדת רשויות, מפלגות אקלקטיות (=ביטוי לפלורליזם), בחירות כל מספר מוגדר של שנים, וגופי ביקורת. אחד מגופי הביקורת האלו הוא האופוזיציה הפרלמנטרית.
תפקידה של האופוזיציה במשטר דמוקרטי הם ביקורת על הממשלה – חשיפת שחיתויות, מחדלים, לתת חלופה לשלטון ולתת ייצוג לדעות או לקבוצות שלא נמצאות בקואליציה.
למעשה בתפקידיה אלו היא מהווה גוף ביקורת אשר מגביל את השלטון.
·         שמירת זכויות הפרט:
עקרון מרכזי בדמוקרטיה ליברלית הוא חירויות/זכויות הפרט:
הליברליזם מקדש את זכויות הפרט כזכויות טבעיות אינדיבידואליות השייכות לאדם מלידתו. זכויות האדם הן אוניברסאליות ובהן הזכות לחיים, חירות וקניין. מזכויות אלה נגזרות זכויות אזרח שהמדינה נותנת כמו הזכות לבחור ולהיבחר, זכויות רווחה. באופן כללי זכויות הפרט כוללות מגוון זכויות כמו חופש הביטוי, חופש ההתאגדות, חופש דת, חופש עיסוק, חופש תנועה. האופוזיציה בממשל למעשה מבצעת את תפקידה זה במספר דרכים: ראשית, גילום וייצוג של כלל המפלגות אשר אינן נמצאות בקואליציה, דבר המבטיח מקום לכלל פלחי האוכלוסייה המיוצגים בכנסת ובכך מגנה על זכויות המיעוט. שנית, אחת הזכויות הבסיסיות של האדם היא הזכות להביע את דעתו ולבקר את השלטון. בעשייתה הביקורתית הזו למעשה מגשימה האופוזיציה את עקרון זה.