העבודה עוסקת בניצול לרעה של הליכי משפט על ידי נקיטה בתביעות דיבה מנופחות שכל מטרתן למנוע ולהשתיק את הדיון הציבורי

תקציר העבודה

אוניברסיטת חיפה ניצול לרעה של הליכי משפט תביעות דיבה מנופחות החותרות להשתקת הדיון הציבורי מס' מילים: 5,733
מבוא
סמינריון זה עוסק בתופעה, שכנראה הולכת ותופסת תאוצה של הגשת תביעות דיבה מנופחות שיש בהן כדי ליצור אפקט מצנן על חופש הביטוי, וכן למנוע ולהשתיק דיון וויכוח ציבורי. התופעה, לעניות דעתי, בעלת חשיבות רבה, מאחר והיא נוגעת לכל פרט בחברה בהיותה מאיימת על חופש הביטוי: הן של הפרטים בציבור, והן של אמצעי התקשורת. במיוחד בתקופה שבה המחאות החברתיות מתדפקות על דלתותינו חדשות לבקרים, מחאות המסמנות התעוררות ומודעות, מצד הציבור בארץ, באשר לנושאים ציבוריים- חברתיים ופוליטיים כאחד. על כן, נדרש פתרון רגולטורי שיסייע במיגור התופעה ולהפחית מהנזק והסיכון הגלומים בה, ויפה שעה אחת קודם. סמינריון זה מעלה על נס את השאלה, האם שיטת המשפט בארץ, במתכונתה הנוכחית, יש בה את הכלים להתמודד עם התופעה האמורה, שמא, אולי יש מקום לייבא ולאמץ דוקטרינות הקיימות בשיטות משפט אחרות.
הטיעון בסמינריון הוא שהמצב המשפטי בארץ, נכון להיום, מאפשר הגשת תביעות הדיבה הללו ביד רחבה, שבחלקן כפי שיבואר בסמינריון גופו, תביעות סרק טורדניות שיש בהן משום שימוש לרעה בהליכי משפט. זאת מאחר והמצב המשפטי השורר בארץ, אינו מאזן נכונה בין הזכות לשם טוב לבין הזכות לחופש הביטוי כשמגיעות לסף בית-המשפט תביעות מהסוג האמור, ובמילים אחרות, הדין המצוי אינו מכיל את הכלים הנאותים להתמודדות אפקטיבית ויעילה עם התופעה האמורה.
בסמינריון אנסה לסקור את המצב המשפטי הקיים, דה-יורה ודה-פקטו, ולהציע פתרונות אפשריים להתמודדות עם התופעה מהמשפט המשווה.
  תביעת הדיבה והמתח בין הזכות לחופש הביטוי לזכות לשם טוב תביעת לשון הרע מערבת שתי זכויות מתנגשות- חופש הביטוי של הנתבע מחד, וזכותו של התובע לשם טוב מאידך. כאשר הביטוי של הנתבע פוגע בשמו הטוב של התובע, ומהווה עילת תביעה נגדו לפי חוק איסור לשון הרע.
חופש הביטוי טומן בחובו שורה לא מבוטלת של ערכים שחברה דמוקרטית ומתוקנת דוגלת בהגנה עליהם ובהעצמתם. נאמר על חופש הביטוי שהוא נגזרת של האוטונומיה האישית של כל פרט בחברה, החופש של הפרט להגשים את ה"אני" שלו, לייצר, לפתח, לגבש ולטפח דעות משלו, וכן, גם להביען ללא מורא.
מלבד האינטרס הפרטי הנ"ל, חופש הביטוי מכיל גם ערכים חברתיים ואינטרסים ציבוריים שונים, כגון קיומו של שיח ציבורי חופשי, אשר בלעדיו ספק אם ניתן לקיים ולשמור על דמוקרטיה אמיתית. השיח הציבורי החופשי עצמו מהווה תנאי מוקדם לגילוי וחקר האמת. האמת תצא לאור כאשר הפרטים בחברה יהיו חשופים לכל הדעות וההשקפות, ובהחלפה חופשית של כל הדעות, גם כאשר מדובר בביטוי בעל תוכן שקרי שאינו-נכון. ערך בירור האמת מקבל משנה תוקף בתחום הציבורי.כאשר הפרסום מערב דמות ציבורית,ו/או כאשר מדובר בעניין ציבורי המערב נושאים פוליטיים ו/או חברתיים אשר השפעתם על כל פרט ופרט בחברה הרת גורל. ויש להם, לפרטים בחברה, תועלת בידיעתם וידיעה אודותיהם, הן לצורך גיבוש דעות משל עצמם בעניינים ציבוריים, והן כדי לפתח חשיבה ביקורתית ולהביא לשיפור ושינוי חברתי.
חופש הביטוי הפוליטי, בפרט, הוכר בפסיקה כאחד מאושיותיו של המשטר הדמוקרטי.זאת, מלבד העובדה שיש בו כדי לסייע בעיצוב התפיסה החברתית והמדינית של הפרטים בחברה, הוא…