מושגי יסוד יחסים בין לאומיים יחב'ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1075

תקציר העבודה

1 0205- מושגי יסוד ביחסים בין לאומיים ממ"ן 11- 
1 )      קיימות מספר רמות ניתוח מקובלות בקרב חוקרים מתחום היחסים הבין לאומיים, להלן מאפייניהם התיאורטיים.
ניתוח ברמת יחיד- מתייחס למאפייניו האישים של אדם ושל האזרח הממוצע שהתנהגותו,החלטותיו, אמונתו הפוליטית/הדתית ותפיסת עולמו, גורמים לתוצאות פוליטיות חשובות. ניתוח זה חל גם על יחידים שאחראים על קבלת החלטות חשובות בשם המדינה (לדוגמא כמו במשטרים מונרכים- צפון קוראיה מצד אחד וירדן מהצד השני)  ובשם שחקנים שאינם מדינות.
ניתוח ברמת מדינה- מאגד את כלל היחידות המוסמכות על הסדרת התהליכים  בנושאי חוץ ופנים של מדינה, רמה זאת בוחנת תהליכים פנימיים בהיבט סוג המשטר, רמת העוצמה הכלכלית והצבאית, התייחסות למיעוטים וכדו'  (לדוגמא קבינט במדינת ישראל המקבל החלטות בנושאי צבא וביטחון וכנסת המחוקקת חוקים לרוב בענייני פנים ), בפועל רמת מדינה מנותחת בעיקר באופן שבה היחידות מצליחות לקבל החלטות ואת היכולת להוציאן לפועל.
ניתוח ברמת כלל עולמית- מתייחס למערכת יחסי הגומלין המכילה מדינות ושחקנים בין לאומיים שאינם מדינות, שמעשיהם משפיעים ומעצבים את הפוליטיקה הבין לאומית, אפשר להתייחס לדוגמא לארגון הסחר העולמי ולאיחוד האירופי שלעיתים "מותחים" את שריריהם הפוליטיים על חשבון מדינות או לחילופין לארגוני טרור כגון דעא"ש ואל קאעידה שמערערים את היציבות במזרח תיכון בפרט ובמערכת הבין לאומית בכלל.
במחקר אשר אמור להעריך את השפעת מעורבותה הצבאית של רוסיה בסוריה (בקיץ 2015) על יחסי ארה"ב-רוסיה, אבחר ברמת ניתוח כלל עולמית.
2)       הגורמים המשפיעים על הדימויים והתפיסות בתחום הפוליטיקה העולמית:
הגורמים המשפיעים על הדימויים והתפיסות ברמת היחיד נרכשים כתוצאה מאירועים שונים שהתרחשו…
3)      השקפת עולם ניאו-ריאליסטית:
·         אנרכיה הינה התכונה המרכזית של מבנה המערכת הניאו ריאליסטי, כלומר שאין מוסדות מעל המדינות-
השקפת עולם ניאו- ליברלית:
·         אי שביעות ומהריאליזם ומהניאו- ריאליזם לאחר המלחמה הקרה, בעיקר בנושאים מחקריים ואי מתן פתרונות לסוגיית בין לאומיות מודרניות כמו: התחממות גלובלית, מחלות חשוכות מרפא (איידס) וגלובליזציה של השווקים-
לדעתי ההשקפה המתארת את הרוח הבינלאומית בתחילת המאה ה-21 היא הניאו ליברליזם,..
4)      תיאוריה- ניתוח מערכת סיטואציות ומצבים אפשריים והממשק בניהם, על מנת לנסות להסביר ואף לנבא תופעות או תהליכים מדיניים וצבאים, להציף רעיונות לשינויי כל זאת על פי עקרונות מוסר מסוימים…