סמינריון-- תקצוב Beyond Budgeting

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8187
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מעבר מהתקצוב המסורתי ל Beyond Budgeting תוכן עניינים
1.                  תקציר
3
2 .                  מבוא

4
3 .                  חשיבות מערכות התקצוב והבקרה 7
4 .                  שיטות תקציב ובקרה מסורתיות
4 .1       חסרונות שיטות תקצוב מסורתיות                                                                                                       
1 0
1 1
5.                  שיטות תקציב ובקרה חדשניות
1 5
6 .                  התאמת שיטות תקצוב ובקרה מסורתיות לסביבה העסקית התחרותית בימינו
1 8
7.                  התאמת שיטות תקצוב ובקרה עדכניות לסביבה העסקית התחרותית בימינו
1 9
8 .                  Beyond Budgeting
2 2
8 .1 ארגון  Beyond Budgeting Round Table (BBRT)  
2 2
8 .2 עקרון הניהול לפי Beyond Budgeting
2 3
8 .3 שוני בין תקצוב מסורתי וניהול לפי Beyond Budgeting  
2 4
8 .4 חברות שעברו לשיטת ניהול של מעבר לתקצוב Beyond Budgeting
2 6
8 .5 יישום עקרונות הניהול לפי Beyond Budgeting ,במדגם חברות
2 8
9.                  דיון וסיכום
3 1
1 0.             ביבליוגרפיה
3 3-34
העבודה המוגשת נשענת על מחקרים, ובודקת האם, לאור השתנות הסביבה העסקית בת זמננו, שיטות תקצוב מסורתיות עדיין מתאימות ככלי ניהול מרכזי, אם יש לעבור לשיטות חדשות לניהול תקציב או שמא לזנוח לחלוטין את הכלי התקציבי ולעבור לשיטת ניהול של מעבר לתקציב- Beyond Budgeting.
למרות חשיבותו הקרדינאלית של התקציב ככלי ניהולי כבר מאז שנות ה 1920 הרי שבשנים האחרונות עלתה השאלה המוצגת בעבודה למרכז השיח הניהולי , יש חוקרים הטוענים כי יש לחדול לחלוטין מלפעול בשיטות תקצוב מסורתיות היות והן יקרות , גוזלות זמן רב מדי ואינן מתאימות לשוק העסקים התחרותי בימינו.
בהתבסס על ספרים ומחקרים אקדמיים בנושא יוצגו בעבודה שיטות תקצוב ובקרה מסורתיים ושיטות חדשניות יותר ותוצג בהרחבה שיטת ניהול של מעבר לתקציב- Beyond Budgeting.
מסקנת בדיקת המאמרים והספרים אינה חד משמעית ועולה כי אמנם שיטות תקצוב ובקרה מסורתיות שוב אינן מתאימות לסביבות עסקיות דינאמיות ובמקרים אלו יש לבחון את המעבר לשיטות ניהול מתקדמות המכונות – Beyond budgeting, יחד עם זאת, יתכן ושיטות תקצוב ובקרה מסורתיות עדיין מתאימות ככלי ניהולי בסביבות דינאמיות פחות.
המתוכננים של הפירמה  (אינהורן, 1999 Uyar, 2009; Brown and Atkinson,2001;). מהמחקרים שנבדקו בעבודה זו עולה כי חוקרים רבים   (כגון, Brown and Atkinson, 2001 ; Hansen, Otley, and Van der Stede,2005; Daum ,2002; Hope and Fraser,2003b;Libby and Lindsay,2010 ;  2003,Neely, Bourne and Adams) סבורים כי, לאור ההשתנות בסביבה העסקית בת זמננו, יש לבדוק את התאמת שיטות התקצוב הישנות המסורתיות למצב החדש שנוצר בעולם העסקי  וישנה התעניינות רבה למציאת דרכים חדשות לניהול תקציב חברות עסקיות. לפי חוקרים רבים   (כגון Hope and Fraser,2003b; 2001 Brown and  Atkinson, (Uyar, 2009 ;Neely et al 2003  עולה כי מתודות מיושנות של תקצוב הן יקרות מדי וגוזלות יותר מדי זמן ובנוסף הן אינן נותנות מענה לצרכי האווירה התחרותית והסוערת של ימינו ולפי Libby and Lindsay, (2010)  כיום רבים מאמינים כי תקצוב הוא "דבר מהעבר" וכי קיימת אי שביעות רצון ארגונים ממערכות התקצוב שלהם.
יחד עם זאת,Neely et al (2003) מציינים כי למרות שישנה התעניינות  רבה בתכנון מחודש של ההתנהלות לפי שיטות המסורתית של תקצוב הרי, לפי מחקר שפורסם במגזין CFO,עדיין החברות שסיפרו ששינו וחידשו את התנהלות התקצוב המסורתית שלהן, לא היו מרוצות מתהליכי התקצוב והתכנון החדשים. לאור מצב זה ראיתי כי ישנה חשיבות לבדיקת נושא גישות מתקדמות בתקצוב ובקרה ויש מקום לחקור את הנושא על פי מספר מקורות אקדמיים וכך להציגו כיאות ולפתח את שאלת המחקר הדנה במצב העדכני של שיטות תקצוב ובקרה בנות זמננו והתאמתן לתקופה.