לשון ותקשורת - + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1075
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

1 00   מ"מן 15
 
1 א. הסיבה הראשונה שבגללה נוצרה שפת הפידג'ין היא העובדה שבחברה מסוימת מדברים שתי שפות או יותר ולא כל הדוברים שולטים בהן שליטה מלאה. דבר זה מביא לבעיית תקשורת בין דוברי לשונות שונות ובשלב מאוחר יותר ליצירת שפה מעורבת. הסיבות החברתיות וההיסטוריות להיווצרות לשון הפידג'ין אינן אחידות, אך ישנם גורמים אחדים המשותפים למרביתן כגון: צורכי מסחר ובעיקר תוצאה של עבדות והגירה לצורכי עבודה (בד"כ במטעים). מצב מסוג זה מביא לבידוד פוליטי, כלכלי ותרבותי של קהילות דיבור שונות.

 
3 . הגישה האתנוגרפית להתנהגות הלשונית עוסקת בתיאור שיטתי של הדיבור כחלק ממערכת של התנהגות תרבותית. היא בודקת את ההתנהגות של קבוצות דוברים שונות ע"פ נתונים הקשורים בתרבות שהם מייצגים. החוקרים העוסקים באתנוגרפיה מדגישים ובכך ייחודה של הגישה את הקשר שבין ההתנהגות הלשונית לבין ההתנהגות החברתית-תרבותית של הדוברים, התנהגות הכוללת ערכי תרבות הנלווים לדיבור, דוגמת יוקרה, נימוסים, פולחן דתי ועוד.
 
4 . פעולה לוקוציונית- ביצוע של אמירת דבר מה ,בעל משמעות. (מן הלטינית locutio =דיבור, אמירה. מן הפועל locur= דיבר, אמר).
פעולה אילוקוציונית- ביצוע מעשה בעל כוח מסוים, שבא לידי ביטוי באמירת דבר …
למעשה באמירת הגננת הייתה כוונה לגרום לנמען לפעול – כנראה לסדר את הבובות.
ביצוע הכוונה היא הפרלוקוציה. 5א. מודל הקואופרציה של גרייס קובע את הכללים האוניברסליים לקיום תקשורת נאותה. הכללים מבוססים על עקרון שיתוף הפעולה בין הדוברים וכוללים את ההיבטים הבאים:
כמות הדיבור- יש לומר את המידע הנדרש, לא פחות ולא יותר ממנו.
איכות הדיבור- אין לומר דבר שאינו אמת או שאין הוכחה לאמתותו.
התייחסותרלוונטיות- יש להשתמש במידע המתקשר לנושא הנידון בלבד.

 יפה ב. 1.בקטע השיח הראשון ישנה פגיעה ברלוונטיות. משום שאין מענה לשאלה "מה השעה?”. כדי שאפשר יהיה לקשר בין המשפטים יש להניח שהנמען תרם מידע רלוונטי, כלומר שכששואל המוען "מה השעה?” הוא מתכוון בעצם ל-"האם נספיק להגיע להצגה בזמן?”.
2. בקטע השיח השני ישנה פגיעה קודם כל ברלוונטיות, משום שאין מענה לנושא המדובר שהוא אישור או ביטול השמועה על היותו של ת' ראש המועצה הבא. כמו כן ישנה פגיעה גם בכמות הדיבור, כיוון שת' אינו מאמת או מבטל או מסביר את השמועה עליו. המידע שסופק אינו מספיק.

תשובה מצוינת!!!