סוגיות בסוציולוגיה של האינטרנט - סיכום קורס מורחב (48 עמודים הכוללים את כל החומר)

תקציר העבודה

בחינה- שתי שאלות מתוך שתיים. השאלות דומות לממ"ן 11. בחינה עם חומר פתוח. מומלץ להכין אינדקס מאמרים. צריך להתמצא בחומר של המאמרים, לכתוב תשובה שהנושאים שלה מתוחמים על ידי המאמרים. נושאי הקורס חלק ראשון פרק
1 : אינטרנט ותקשורת מקוונת – מבוא ומשגי יסוד פרק
2 : ייצור והפצה בתקשורת המקוונת. חלק שני א.
המעגל האישי פרק
3 : תקשורת מקוונת וזהות פרק
4 : אינטראקציה חברתית באינטרנט ב.
המעגל הקיבוצי פרק 5: רשתות חברתיות באינטרנט פרק
6 : קהילות וירטואליות וקהילות מדומיינות פרק 7: גבולות חב' וזהות קולקטיבית ג.
המעגל הציבורי פרק
8 : מרחב ציבורי ופער דיגיטלי פרק 9: תנועות חב' ושינוי חברתי באינטרנט פרק 1: אינטרנט ותקשורת מקוונת – מבוא ומשגי יסוד נושאי הפרק: הגדרת תחומי הדיון הרלוונטיים במחקר הסוציולוגי המתקשרים לסוציולוגיה של התקשורת המכוונת, רקע
התפתחותי והיסטורי והקשרים חברתיים והיסטוריים, התכונות של תקשורת מקוונת. תקשורת מקוונת – תקשורת באמצעות מחשבים, כוללת לא רק תקשורת באמצעות דוא"ל, אלא גם מסרים מיידים (צ'טים), פורומים, משחקים מקוונים וכל צורה אחרת של תקשורת ישירה או עקיפה, אישית או ציבורית.
הקורס מתמקד בתהליך התקשורת בין בני האדם, וביחסי הגומלין (האינטראקציה בין הפרטים) בין בני האדם ברשת.
היסטוריה – כבר בשנות ה-60 ניתן לראות ניצנים ראשונים של התפתחות הרשת, אך האינטרנט שהגיע ב-1982, החל לצמוח ולהתפשט בתחילת שנות ה- 90. ב- 1995 השתמשו ברשת האינטרנט מיליון משתמשים ברחבי העולם, ובשנת 2000 למעלה מ-400 מליון משתמשים.
במקביל לשימוש ההולך וגובר התרחבו השימושים הטכנולוגיים של הרשת.
האינטרנט הוא שיכלול טכנולוגי חדש יחסית, שהתפתח בעשורים האחרונים, והתפשט באופן מהיר יחסית לאמצעי תקשורת אחרים, במונחים של מס' משתתפים.
החידוש נקלט מהר מאוד, והשימוש הוא שימוש יום יומי.
חל שינוי גדול גם באופי המשתמשים. בתחילה היו אלו אנשי האקדמיה, שכן במשחקים הראשונים היה צורך בידע בתכנות או להעזר בידע של אנשים אחרים. אחת החוקרות הראשונות שעסקה בתחום, שלי קרטל, כתבה מספר מאמרים על התהליכים החברתיים במשחקים הראשונים. מאלטי יוזר ד'נג'ס. – סביבות אלקטרוניות ששחקנים יכלו להשתמש באופן וירטואלי. הדמויות היו פרימיטיביות מבחינה גרפית, והיה צורך לכתוב מה הדמות עושה. כל התקשורת הייתה דרך תיאור של התנועות. נדרש ידע ואפשרויות המשחק היו מצומצמות בהשוואה למצב היום, שבו אפשרויות משחק גדולות יותר, ודרישת הידע הטכני מן המשתתפים מצומצמת בהרבה. השינוי הזה קשור לשינוי טכנולוגי בתחום המחשבים. כשאנו בודקים את השינוי בקהלים המשתמשים באינטרנט אנו רואים שיש יותר משתמשים וקהל יותר מגוון, מבחינת צרכים, מבחינת שימושים ומבחינת הרכב סוציו אקונומי. בהתחלה הגישה לאינטרנט הייתה רק של האקדמיה, היום יש מחשבים בכל מקום. כל תחומי החיים קשורים למחשב, גם למי שלא משתמש במחשב. הפריצה המהירה של האינטרנט נובעת מהמגמה של הפיכת האמצעים הטכנולוגים לאישיים יותר ויותר.
הסביבה שלנו נעשית יותר ויותר מלאה בטכנולוגיה שאנו יודעים להשתמש בה. כניסתם של מחשבים לבתים התרחשה על הרקע כזה, התרגלנו לעשות כל מני סוגים של תכנות במכשירים שונים. התקשורת המקוונת יכולה לחבר בין אנשים שונים שנמצאים במקומות שונים, והאינטרנט נותן אפשרות לאנשים למצוא אנשים בעלי עניין דומה ממקומות שונים. כך נוצר תהליך של סטנדרטיזציה- האחדה, של בני אדם ומוצרים. זהו פילוח מדויק שנעשה באופן וולונטרי, אנשים שמתעניינים במידע מסוים יחפשו אנשים אחרים שמתעניינים בנושא ואת המידע שהם רוצים. הם הופכים להיות מטרה לפרסומאים ואנשים מכירות שירצו למכור להם דברים. אם חיפשת אביזר או ספר, מאוד יכול להיות שאתה נכנס לרשימה של משהו שינסה למכור לך דברים דומים. לדוג' אמזון, אתה קונה או מתעניין בספר מסוים, תקבל הודעה "אנשים שקנו ספר זה קנו גם… ומקבל רשימה של ספרים שקשורים לנושא. יש פה זיהוי של תחום התעניינות ותרגומו למכירות. היום כל משרד פרסום מחזיק אנשים, המתמחים באינטרנט, שיודעים לזהות את הקבוצות אליהם אפשר לפנות, ואיך ניתן להגיע אליהם.
השכלול הטכנולוגי מאפשר לאנשים להיות לבד ובמקביל להיות מחוברים לכל מיני אתרים. אנשים יכולים יותר בקלות לפתח תחביבים מוזרים, למצוא אנשים עם תחומי עניין דומים, לחליף דעות, למצוא מוכרים וקונים ועוד. האינטרנט התפתח מהר בגלל העידוד של החברה המודרנית לאינדוידואליות, ובגלל הפתיחות לחידושים.
המחשבים היום סופחים לתוכם תפקידים של מכשירים אחרים חנות ,דואר,  טלפון, טלוויזיה, רדיו. הקלות שבא אפשר להגיע ולהיחשף לכל חומר מאוד גדולה. יש כאן התלכדות של הרבה פונקציות שקודם הינו צריכים מכשיר לכל אחד מהם- במכשיר אחד. בעזרת המחשב אנחנו חוזרים למאפיינים של עבודה שהיו לפני המהפכה התעשייתית, המכשירים שנדרשו לעבודה היו כאלה שאפשר להכניס אותם לתוך הבית. המחשבים מבחינה מסוימת מעבירים אותנו ליותר פירוד ויותר אפשרות לאנשים להשאר במקומות שהם רחוקים מאנשים, אבל אנחנו צריכים להיות מחוברים לתשתית שתאפשר לנו להיות מחוברים לאנשים אחרים. ההשפעות החברתיות של הגלובליזציה של הטלוויזיה עצומות, התלות שלהם באינפורמציה שמשדרת להם הטלוויזיה המקומית קטנה. התקשורת המקוונת היא חלק מתהליכים שאפשרו התקשרות אינדיווידואלית לאמצעי התקשורת, גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה חברתית. המצאת הווקמן מבטאת את המגמה- משהו שהוא אישי, מותאם לכל אחד באופן האישי. ההתקדמות הטכנולוגית מתבטאת בריבוי המכשירים ובקלות שבה אפשר להשתמש במכשירים, כל אלו משתלבים במגמות החברתיות הכלליות. דבר זה גורם לפיצול של החברה- אין שום דבר משותף, כל אחד צופה במה שהוא רוצה. יש בתקופה האחרונה יותר ויותר דמיון בין בני נוער בכל העולם, מבחינת תכני צפייה, ומוזיקה בגלל שהם צופים ושומעים באותו תוכן דרך האינטרנט והטלוויזיה. Social implications of the Internet – DiMaggio Paul and others – השלכות חברתיות של רשת האינטרנט סקירה של המחקרים עד עכשיו ומסקנה שנעשו הרבה מחקרים על קהילות וירטואליות, אבל לא על דברים אחרים, ומוצאים כיוון אחר למחקר. נושאי המחקר: נקודת המוצא והסיבה לסקירה, שינויים חברתיים, גישות תיאורטיות בתקשורת- התאמה לאינטרנט, חמישה תחומים למחקר, מגמות עתידיות המטרה של החוקרים במקרה הזה היא לסכם את המאמרים על האינטרנט ולהציע כיוונים חדשים. גישות תיאורטיות:
חלוקת עבודה חברתית Durkheim – חלוקת עבודה, רעיון שנלקח מדירקיים, חלוקת עבודה שאופיינית לחברה מסורתית מול חברה מודרנית. בחברה מודרנית- סולידריות אורגנית שבו כל חלק בחברה קשור אחד לשני ולא יכול לתפקד בלי החלק השני. חלוקת עבודה מכנית אופיינית לחברות מסורתיות שם יש משקים אוטרקיים. (משק אחד עושה את הכל) בחברה מודרנית חלוקת העבודה היא יותר גדולה וכולם זקוקים אחד לשני ולא יכולים אחד בלי שני. הרעיון הזה בא לידי ביטוי במחקר על האינטרנט כשהאינטרנט ממפקד סדרה של התפתחויות על החברה שליטה במשאבים והגמוניה – מרקס – זה אינו חידוש אלא ממשיך את ההגמוניה של תקשורת ההמונים בו אפשר –