סמינריון: השפעת התנועה הפמיניסטית על מעמד הנשים בשוק העבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5928
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה עבודה סמינריונית בנושא:
השפעת התנועה הפמיניסטית על מעמד הנשים בשוק העבודה שם: ·        ת"ז ·        כתובת:
·        מספר פל': קורס: שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה תאריך הגשה: 6/3/15
לומדים בסדנא תוכן עניינים
1. מבוא
2. פמיניזם בראי ההיסטוריה    2.1 מבוא
   2.2 מהו פמיניזם?
   2.3 הזרמים בפמיניזם    2.4 סיכום
3 . פמיניזם ותרומתו לשוויון – האמנם?
  3.1 מבוא
  3.2 סיכום
4 . נשים בשוק העבודה
4 .1
מבוא
4.2
סיכום 5. סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מבוא
בעבודה זו אני מעוניינת לבחון את השפעתו של הפמיניזם על מעמד האשה בשוק העבודה.
בפרק הראשון אציג את התנועה הפמיניסטית – מהי, ואת התפתחותה על ידי בחינת שלושת הזרמים העיקריים שלה: ליברלי, תרבותי ורדיקלי, אשר המשותף ביניהם זה הפירוש שהם נותנים למציאות החברתית תוך התמקדות ביחסים שבין גברים לבים נשים בתחומים השונים.
בפרק השני אנסה לבחון האם באמת התנועה הפמיניסטית השפיעה על שוויון כמו שנותנים לנו לחשוב.
בפרק השלישי אבחן את השינויים שחלו במעמד הנשים, בשוק העבודה בפרט החל מאמצע של המאה העשרים ועד היום.
לבסוף אסכם את העבודה תוך כדי התייחסות לנושאים שהוצגו בה.
פמיניזם בראי ההיסטוריה מבוא
בפרק זה אציג את התנועה הפמיניסטית – את התפתחותה, מטרותיה ואת הישגיה לאורך השנים תוך כדי בחינת 3 זרמים עיקריים של הפמיניזם השפעתם על מעמד הנשים בחברה בכלל ובשוק העבודה בפרט.
מהו פמיניזם?
ממאה ה-13 נשים (ולא רק) נרדפו על ידי האינקוויזיציה, לאחר מכן רופאים ומשכילים אחרים, וכן על ידי הכנסיה הקתולית והפרוטסטנטית בטענות שווא לרוב, כי הוחשדו בעבודות שטן-עיסוק בכישוף ופיתוי מיני. הרדיפות האכזריות ביותר שידעה החברה האנושית היו בין המאה ה-15 למאה ה-17. על פי מקורות שונים מספר נשים שנרדפו ונשרפו על המוקד נע בין עשרות אלפים למילוני נשים.
למרות הרדיפות הנוראיות קמו מספר נשים בצרפת, אנגליה, ארה"ב ויצאו נגד שנאת נשים. נשים כמו כריסטין דה פיזאן (המאה החמש-עשרה), אפרה בהן, סור חואנה אינס דה לה קרוס (המאה השבע-עשרה) וכמובן הידועה מבין כולן  מרי וולסטונקרפט (מאה השמונה-עשרה) החלו לכתוב ספרים, סיפורים ושירים המחזקים את הנשים, הדנים בייחס החברה הפטריארכלית לנשים בכדי לנסות ולגרום לשינוי. ניתן לומר שמכאן התנועה הפמיניסטית החלה את דרכה הקשה והמאתגרת בשינוי מעמדן של נשים. עד לפני מאתיים שנה קולן של נשים לא היה נשמע במידה שהיה ראוי להשמיעו, נקודת מבטן של נשים לא היו מובאות בחשבון כלל ומעמדן בחברה הסתכם בהיותן רעיה, אם ושומרת שלום הבית הכפופה לבעלה. לכן מן הראוי לבחון את השפעתה של התנועה הפמיניסטית על מעמדן של נשים בחברה ובשוק העבודה בפרט. התנועה הפמיניסטית הינה "..תנועה אידיאלוגית שמטרתה שיפור מצבן של נשים בעולם; היא משלבת פעילות חברתית אקטיביסטית והגות תיאורטית ואקדמית… מעודד הגדרה עצמית של נשים, העלאת מודעות, העצמה, ניעות חברתית ושחרור, יחד עם מחקר ביקורתי, שיטתי, של כל תחומי "מדעי האדם…"   היא נולדה כמנגנון שבא להילחם באי צדק החברתי של הימים ההם, ומטרתו של המאבק הזה עד היום, היא לשבור ולשנות את ההיסטוריה של מאות השנים, בהם נשים חיו בשולי החברה. השיח הפמיניסטי בא כדי לא רק לבקר את המצב הקיים, אלא גם להשפיע עליו, וכדי להביא לשינוי – כיוון למרות העובדה שהתנועה הפמיניסטית החלה את דרכה לפני כמאתיים שנה, במאה העשרים במדינות המערב הליברליות ככל שהיו, לנשים עדיין לא היו זכויות להשתתף בהליך הדמוקרטי ונשללו מהן זכויות אזרחיות רבות ובעידן המודרני נשים עדיין חיו תחת שליטה הכמעט מוחלטת של גברים.