זירה חבות התקשורת- הערכים הפרופסיונליים המרכזיים של כל עיתונאי,השחקנים החברתיים שיכולים לזהות הפרות עיתונאיות, מסמך נקדי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1742

תקציר העבודה

זירה חבות התקשורת:
מהי חבות תקשורתית? המושג accountability מתורגם ל"אחריותיות", כלומר, אחריות ציבורית שבאה לידי ביטוי במסירת דין וחשבון  על פעולות של עיתונאים, מימוש פעולה מתקנת (מילולית או מעשית), וקיומם של אתיקה ומוסר עיתונאיים.
האחריות הציבורית מחייבת את רשות השלטון בשלושה עקרונות מרכזיים: שקיפות, אחריותיות ונשיאה באחריות הציבורית.
בעיקרון האחריותיות, השלטון מחויב למסור את המידע שברשותו לציבור. מתן דין וחשבון ע"י רשויות השלטון מחזק את הקשר בין חופש המידע של האזרח וחופש הביטוי- ורק כך תוכל להתקיים החלפת דעות חופשית בין בחירות לבחירות. בעיקרון זה קיימים שני אפיקים של מידע:
האפיק האינפורמטיבי- מציג לציבור את מכלול הנתונים והעובדות. המידע נמסר כדי שהוא ללא פרשנות, והציבור מפיק ממנו את פרשנותו ודעתו (דו"חות, מסמכים רשמיים, פרוטוקלים וכו').
האפיק ההסברתי- איש הציבור מספק באמצעותו את ההצדקה, הסיבות להחלטות השלטון ומביע את דעותיו. סוג מידע זה הינו סובייקטיבי (ריאיונות בתקשורת, מאמרי הסבר וכו').
נורמות עיתונאיות / ערכים עיתונאיים:
עיתונאים, ואמצעי התקשורת המעסיקים אותם, מתאמצים מאוד שלא לחטוא לאמת גם בעניינים שהחוק אינו מתערב בהם. למה זה חשוב?  ראשית – כדי שלא לפגוע באמינותם בעיני הציבור. אם יתברר שכתבו דברי שקר או אפילו דברים לא מדויקים, הציבור לא יאמין להם עוד. העיתונאי ייפגע וגם העיתון ייפגע.  שנית – יש כללי אתיקה המגבילים את העיתונאים, את העיתונים ואת אמצעי התקשורת האלקטרונית.
הערכים הפרופסיונליים המרכזיים של כל עיתונאי:
בכל –
הקשר בין חוק ואתיקה: חופש העיתונות טומן בחובו שתי חירויות יסוד של אזרח ודמוקרטיה: חופש הביטוי וחופש המידע. שתי חירויות אלו אמנם קשורות זו בזו אך מעמדן החוקתי אינו זהה, ורק מימושן מאפשר חופש עיתונאות. האתיקה הינה תורת המוסר והיא באה להדגיש את הערכים והנורמות, האסור והמותר. הקוד האתי קובע את רף ההתנהגות הרצויה. הקוד האתי- משמש ת.ז ערכית, שהארגון, פירמה(חברה) או קהילה מקצועית מקבלת על עצמה כדי לקבוע את נורמות ההתנהגות הראויות בעיניה. להיות מצפן להתנהגות ראויה ולייצר יחסים הוגנים עם –
השחקנים החברתיים שיכולים לזהות הפרות עיתונאיות:
1-