עבודה בנושא הגורמים לעבריינות בני נוער בישראל. ציון: 95. העבודה מנתחת את מקרה רצח נהג המונית דרק רוט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4427
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

החוג לקרימינולוגיה גורמים לעבריינות בני נוער בישראל שם הקורס: מבוא לקרימינולוגיה מספר קורס: 9310000-30/31/20/21
ג' בניסן תשע"ו
1 1.04.2016
תוכן עניינים
מבוא

1
1 . עבריינות –…
2-3
1.1 הגדרה –
2
1.2 מאפיינים –…
2-3
1.3 היקף התופעה —
3
2 . גורמים לעבריינות בני נוער …
4-8
2.1 גורמים חברתיים ..
4-5
2.2 גורמים משפחתיים
6-8
3 . ניתוח מקרה רצח נהג המונית דרק רוט
9-10 סיכום מקורות **ללא נספחים מבוא
מטרת עבודה זו היא לנתח את תופעת העבריינות בקרב בני נוער בישראל. על מנת להגדיר עבריינות נוער צריך ראשית להגדיר מהי עבריינות. עבריינות היא מעשה, ניסיון או השתמטות מעשיית מעשה, שנענשים עליה על פי חוק. מעשה עברייני הינו הפרת נורמה, וכל מי שמפר את הנורמה נחשב כעבריין (אדד, גיורא-שוהם ורהב, 2004). עבריינות נוער מוגדרת כסטייה חברתית אשר נגרמת על ידי מתבגרים בני 12 עד 18, כאשר הסטייה החברתית אסורה על פי החוק ופוגעת באחרים או בעצמו (בן- ברוך, 2003).             תופעת העבריינות בקרב בני נוער נפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, ולא רק בקרב בני המעמד הסוציו-אקונומי נמוך כפי שנהוג לחשוב (אדד ואחר', 2004). יחד עם זאת, אוכלוסיית הקטינים בישראל בשנת 2013 מנתה כ-2,626,300 קטינים, המהווים כ-33 אחוזים מכלל האוכלוסייה בישראל (גוטפריד-עוז וזאולן-אברס, 2014). עבודה זו תעסוק במאפיינים ובהיקף תופעת העבריינות בקרב בני נוער בישראל. כמו כן, יוצגו שינויים מאז קום המדינה ועד היום בסוגים ובאופי העבירות המבוצעות על ידי בני נוער ויוצגו נתונים סטטיסטיים על היקף התופעה בישראל.
בנוסף, העבודה תנתח את הגורמים לעבריינות נוער בישראל. הגורמים שיוצגו בעבודה הם גורמים חברתיים ומשפחתיים. הגורם החברתי הינו גורם מרכזי להתנהגות עברייני. תהליך הסוציאליזציה, הקרוי גם תהליך החברות, הוא תהליך אלמנטרי וחשוב לעיצוב האישיות וההתנהלות הרגשית של הפרט בחברה. זהו תהליך של התנסות חברתית, המקנה לפרט את הנורמות והערכים בחברה שבה הוא חי (Pinker, 2002).   בפרק זה תוצג תאוריית ההשפעה החברתית של הרברט קלמן במטרה להסביר את הגורמים החברתיים לעבריינות בני נוער בישראל. כמו כן, יוצג מחקר שמטרתו הינה לבחון את תאוריית ההשפעה החברתית.
לגורמים המשפחתיים תפקיד מרכזי בעיצוב אישיותו של הנער והתנהגותו העתידית. תפקיד המשפחה הוא להעביר לילדים את המערכת הערכית והנורמטיבית של החברה,  את כללי המותר והאסור ואת הנורמות המסדירות את דרכי ההישגיות והשילוב הנורמטיבי בחברה (אדד ואחר', 2004). בנוסף במסגרת הגורמים המשפחתיים תוצג תאוריית הלמידה החברתית של אלברט בנדורה במטרה להסביר את השפעת המשפחה על התנהגות הנער בחברה. נוסף לכך, יוצג מחקר שמטרתו הינה לאשש את תאוריית הלמידה החברתית.
לבסוף, יוצג ניתוח המקרה של רצח נהג המונית דרק רוט על ידי משה בן איבגי וארבל אלוני, שני נערים בני 14. המקרה ינותח ויוסבר באמצעות תאוריית ההשפעה החברתית ובאמצעות תאוריית הלמידה החברתית.