הקשר בין מעורבות הורים להישגים לימודיים בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6670
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

בס"ד הקשר בין מעורבות הורים להישגים לימודיים בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים מגישות:
מ.ז:
מ.ז:
העבודה מוגשת במסגרת הדרישות לקראת תואר B.ED  במכללת תשרי התשע"ג                                                            ספטמבר 2012
ברצוננו להביע את תודתינו:
תקציר בעבודה זו מובא חקר מקרה, שמטרתו לבדוק את הקשר בין שני המשתנים: "הישגים לימודיים" ו"מעורבות הורים" בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים, חקר זה נעשה בשני בתי  ספר ממלכתיים דתיים בדרום הארץ האחד הוא בית ספר יסודי והשני בית ספר שש שנתי מכיתה ז-יב, המחקר נעשה בקרב הורי תלמידים מכיתות א-ג והורים לתלמידים מכיתות ז-ט.
מתוצאות מחקר זה נראה  שקיים קשר חיובי חזק בין המשתנים הישגים לימודיים ומעורבות הורים בכיתות היסוד R=0.77 כמו כן נמצא קשר חיובי בינוני בין ההישגים הלימודיים למעורבות הורים בקרב התלמידים בחטיבת הבינייםR=0.44 .
בנוסף, נמצאו הבדלים מובהקים P)<0.05) ברמת המעורבות של ההורים בהשוואה בין כיתות א-ג לכיתות ז-ט (מעורבות הורים בית ספר יסודי M=68.6 חטיבת הביניים M=57.16ׂׂ) . בבדיקת הקשר בין ההישגים הלימודיים של התלמידים ליחסי הגומלין בין ההורים לבין בית הספר כפי שהם נתפסים כחיוביים בעיני ההורים נמצא קשר חיובי בכיתות היסוד ובחטיבת הביניים (כיתות א-ג R=0.8ׂ חטיבת הביניים 0.45 R= כמו כן נמצאו הבדלים מובהקים בין היחסים בפועל של ההורים עם בית הספר בהשוואה בין כיתות א-ג לכיתות ז-ט P)<0.05) כיתות א-ג M=28.33   וחטיבת הביניים M=19.33ׂ ) כלומר, ההורים בבית הספר היסודי הינם שותפים באופן פעיל יותר בתהליכים החינוכיים בבית הספר.   תוכן עניינים
הקדמה – 5
מבוא – 6
פרק א: הישגים לימודיים –.. 8
פרק ב: מעורבות הורים –. 10 פרק ג: הקשר בין הישגים לימודיים למעורבות הורים בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים .. 15
פרק ד: חקר מקרה .. 18
ממצאים –… 20 דיון .. 32
סיכום –… 34
ביביליוגרפיה … 35
הקדמה נושא העבודה נבחר על ידינו מפאת החשיבות הרבה המיוחסת למעורבות הורים, מחקרים שונים מצביעים על כך שמעורבות הורים קשורה עם הישגים לימודיים, חברתיים, דימוי עצמי ועוד.
במשך שנות עבודתנו נתנו ליבנו לכך שיש שוני משמעותי בין ההורים השונים בנוגע למעורבותם, הבדלים אלה קשורים להיבטים שונים ביניהם ניתן לציין את המרכיב "הישגים לימודיים של התלמידים"  הקשור למעורבות ההורים, נראה היה לנו שהורים לילדים בעלי הישגים טובים יותר מעורבים יותר בתהליך החינוכי של ילדיהם.
בנוסף, כיון שהננו מלמדות בכיתות היסוד בבית הספר חפצנו לבדוק האם הקשר בין מעורבות הורים להישגים לימודיים ממשיך בעקביות בכיתות גבוהות יותר או שמא יש שינויים בסגנון ורמת המעורבות.
לדעתנו חשוב לבדוק נושא זה בצורה יסודית יותר על מנת להכיר טוב יותר את דפוסי המעורבות של ההורים ואת הקשר להישגים הלימודיים בהשוואה בין שכבות הגיל השונות זאת על מנת לזהות גורמים העשויים לעורר מעורבות הורים חיובית העשויה להיות קשורה עם הישגים לימודיים גבוהים.
אנו תקווה, שעבודה זו תסייע ולו במעט לאנשי חינוך המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בתחומים הנ"ל.
מבוא
נושא עבודה זו נבחר מפאת החשיבות הרבה המיוחסת למעורבות הורים, שכן מחקרים שונים מצביעים על הקשר בין מעורבות הורים לבין הצלחת הילד בתחום הלימודי והחברתי. בעבודה זו התמקדנו בקשר בין  הישגים לימודיים למעורבות הורים, ברצוננו לבחון האם יש קשר בין שני משתנים אלו.
בעבודה זו נבהיר את המושג: "הישגים לימודיים"  הכולל מושגים נלווים, כמו: ידע  אישי, יכולות לימודיות, מיומנויות למידה, כלים לבדיקת ההישגים הלימודיים וכו'. כמו כן נערוך סקירה על ההישגים הלימודיים של התלמידים במדינת ישראל.
בנוסף, נציג את הגדרת המושג : "מעורבות הורים", נציג את הגורמים המגבירים מעורבות הורים, את דפוסי מעורבות ההורים כמו גם את התערבות ההורים הנתפסת בדרך כלל באופן שלילי.
יובאו מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בדבר הקשר בין  המשתנים:
"הישגים לימודיים" ו"מעורבות הורים" בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבות הביניים. כמו כן, בעבודה זו נציג חקר מקרה שנעשה בשני בתי ספר ממלכתיים דתיים בדרום הארץ, בית ספר אחד הינו בית ספר יסודי ובית ספר שני הינו בית ספר שש שנתי מ-ז-יב. החקר נעשה בכיתות א-ג וכן בכיתות ז-ט.
מטרת חקר זה היא לענות על מספר שאלות: האם יש קשר בין הישגים לימודיים למעורבות הורים?
האם קיים קשר בין יחסי הגומלין בין ההורים לבית הספר כפי שהם נתפסים בעיני ההורים לבין ההישגים הלימודיים?
האם קיימים הבדלים בין היחסים בפועל של ההורים בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים?
השערות המחקר:
ככל הנראה קיים קשר בין הישגים לימודיים למעורבות הורים שכן ממחקרים שונים עולה שיש קשר בין רמת ההישגים הלימודיים של התלמידים למידת מעורבותם של ההורים בתהליכים החינוכיים.
קיים קשר בין יחסי הגומלין בין ההורים לבית הספר כפי שהם נתפסים בעיני ההורים לבין ההישגים הלימודיים שכן ככל הנראה תפיסת ההורה את יחסי הגומלין עשויה להיות קשורה עם תפיסת התלמיד את חשיבות ההישגים הלימודיים.
יתכנו הבדלים בין היחסים בפועל של ההורים בהשוואה בין כיתות היסוד לחטיבת הביניים שכן ממחקרים שונים עולה שמעורבות הורים הולכת ופוחתת עם הגיל ועל כן בדרך כלל הורים לילדים בכיתות היסוד יהיו מעורבים יותר מהורים בחטיבות הביניים.
במחקר הנוכחי נציג את הקשר בין משתנים אלו תוך בחינת הממצאים לאור ממצאי  מחקרים אחרים.
נעזרנו במחקרים שונים  שנערכו בנושא, כמו כן, נעזרנו גם באיסוף חומר ממכון סאלד וכאן המקום להודות לצוות במכון סאלד על עזרתם והכוונתם, וכן למנחה ד"ר הראל מליחי שלא חסך מזמנו וסייע לנו רבות בכתיבת העבודה.
ולסיום, נודה להורי הילדים שהקדישו מזמנם ומלאו את שאלוני המחקר ואשר בלעדיהם לא היה נערך המחקר כלל.
אנו תקווה שעבודה זו תתרום ולו במעט לאנשי חינוך העוסקים בהוראה ובלמידה.
פרק  א: הישגים לימודיים המושג הישגים לימודיים כולל מושגים נלווים, כמו: ידע  אישי, יכולות לימודיות, מיומנויות למידה וכו'.
הערכת הישגים לימודיים הינה מנגנון של משוב כלפי המורה התלמיד והסובבים, המספק מידע בדבר השגת מטרות מסוימות. הישגים לימודיים הם עניין משמעותי העוסק בחיי בני אדם לא רק בחייהם של הצעירים אלא גם בחייהם של מורים ומבוגרים אחרים. בחינת ההישגים פירושה לדגום באופן שיטתי חלקים רלוונטיים מהתנהגות התלמיד, כך שתתאפשר הערכה של רמת הישגיו ביחס ליעדים לימודיים. ( מנור, 1981) בין הגורמים הלוקחים חלק בתהליך הלמידה ומדידת ההישגים ניתן למנות צוות ניהול בית הספר. ממורים תלמידים, חומר לימודי, הורים וסביבה. מדידת הישגים משמשת עבור המורה מדד לקביעת רמת העברת החומר לתלמידים אותם הוא מלמד, ולמדידת התקדמות תלמידיו בחומר הלימוד. את ההישגים ניתן למדוד בשתי צורות: האחת, מידת ההצלחה של התלמידים והתלמידות בהשלמת מסלול הלימודים הרשמי, התמדה בלימודים (אי נשירה) המעבר מכיתה לכיתה ביסודי, המעבר מבית הספר היסודי לחטיבת ביניים, המעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה הלימודיים לקראת בחינות הבגרות מידת ההצלחה בבחינות הבגרות והציון בבחינה, העמידה … …