עבודה העוסקת בהשוואה בין התנ"ך לקוראן בבחינת סיפורו של שאול המלך.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3051
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -.עמ' 3
פרק ראשון:
דמותו של שאול במקורות המוסלמים עמ' 4
פרק שני:
דמותו של שאול בתנ"ך עמ' 7
פרק שלישי:
קווי דמיון והבדלים בין הסיפורים -..עמ' 10 סיכום -.עמ' 13
ביבליוגרפיה –…עמ' 14
מבוא
הדמויות התנכיות במסורת המוסלמית הן בעלות אותן קווי דמיון לאלו בתנ"ך אך יחד עם זאת ישנם הבדלים מהותיים ביניהם. מפרשים רבים עוסקים בפירוש הדמויות, ובעלילה בראשם הן ניצבות, אותם מפרשים עוסקים בפירוש הסיפור הקרוב לליבם, כלומר המפרשים היהודים מתייחסים לסיפורי התנ"ך ואילו המוסלמים מתייחסים לפירוש סיפורי הקוראן. בדת האסלאם התנ"ך אינו נחשב ספר קדוש אולם ההשפעה של המקרא על סיפורי האסלאם בלתי ניתנת לערעור, דמותו של שאול המלך במסורת המוסלמית היא אחת מני רבים אשר ניתן למצוא בתנ"ך.
בקוראן הנביאים אינם זוכים ליחס משמעותי ישנם כמה איזכורים על הנביאים, אך סיפורם אינם מובא במלואו, רוב סיפורי הנביאים מובאים על ידי חכמי דת מוסלמים אשר שמעו את הסיפורים מדורות קודמים המגיעים עד לנביא מחמד, ככל הנראה העובדה שהסיפורים לא נכתבו בעת הורדתם לנביא מחמד על ידי אללה, גרמה לכך שהסיפורים אינם מדוייקים כפי שהורדו לנביא מחמד. כמו כן יתכן שסיפורי הנביאים אשר נודעו בקרב היהודים בסביביתו של הנביא מחמד, הגיעו לנביא מחמד על ידי אותם יהודים, איננו יודעים אם בקרב אותם יהודים היה מצוי תנ"ך, אך בכל זאת סביר להניח שהיהודים זכרו את סיפורי הנביאים והעבירו אותם לנביא מחמד. בעבודתי אעסוק בדמותו של שאול המלך בתנ"ך ובמקורות היהודיים וכמו כן במקורות המוסלמים ואנסה לגשר בין הסיפורים, למצוא את נקודות הדמיון ביניהם וכמו כן להסביר את הסיבה להבדלים בין הסיפורים. פרק ראשון: דמותו של שאול במקורות המוסלמים במקורות האסלאם מסופר שלאחר מותו של אלישע בן אחיטוב אשר הנהיג את בני ישראל, בני ישראל נחלקו בדעותיהם, ורבו בקרבם החטאים והשחיתות. לכן שלח אללה את שמואל להנהיג את בני ישראל אך הם לא האמינו בו, ומאחר ובני ישראל לא האמינו בשליחו, החליט אללה להענישם. אללה שלח עליהם את גליית, והלה אשר שלט מארץ מצרים ועד פלסטין, יצא למלחמה נגדם. תוצאות המלחמה היו קשות מנשא, גליית הנחיל תבוסה אדירה לבני ישראל בכך שכבש את ארצם, והרג רבים מהם, אך הדבר הנורא ביותר היה שגליית שדד את ארון הברית אשר היווה את מקור האמונה של בני ישראל, בו נהגו להתברך בבקשות לאללה. בני ישראל הבינו את טעותם, ושבו לשמואל בבקשות ותחנונים בתקווה שמעשה זה יחזיר את ארון הברית לחיקם, וכמו כן בכדי שימנה עליהם מלך שבעזרתו יוכלו להילחם בגליית.
פנייתם של בני ישראל לשמואל בבקשה למנות עליהם מלך מופיעה בקוראן בסורה 2 כמו שכתוב "הלוא ראית את נכבדי בני ישראל לאחר משה? הם אמרו אל אחד מנביאיהם שלח לנו מלך ונילחם למען אלוהים…" בהמשך מסופר שהתפלל שמואל לאללה בכדי שישלח מלך שינהיג את בני ישראל, ואללה נענה לתפילותיו, ואמר לו שהמלך כבר נבחר. והאות שניתן לשמואל שבאמצעותו יזהה את המלך היה שאדם יכנס לביתו ובו בזמן השמן ירתח, כמו כן צווה שמואל שכאשר יקרה הדבר הוא יצוק שמן על ראשו של האדם והאחרון יהיה למלך.
בו בזמן היה נער, עובד אדמה ושמו שאול בן בשיר, אשר אבדה לו בהמה והלך לחפשה. בחיפושו אחר הבהמה נקלע שאול לביתו של שמואל, נכנס שאול לביתו ושאל אותו אם הוא יודע היכן הבהמה, אמר לו