סמינר במסגרת הקורס פוליטיקה וסרטים - המשרת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7245
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

החוג למדעי המדינה הדמוקרטיה האמריקאית- מאבקם של האזרחים השחורים עבודה סמינריונית במסגרת הקורס – פוליטיקה וסרטים תוכן עניינים
מבוא –3
תקציר הסרט –4-7
רקע

1 . מהי דמוקרטיה? -..8-9

2 . עקרונות הדמוקרטיה ..9
דמוקרטיה בארצות הברית . 10-12
חופש ההתאגדות וחופש הביטוי –12-19
ניתוח הסרט -..20-22
סיכום -23
בבליוגרפיה –24-
5 מבוא
ארצות הברית עברה תהפוכות רבות בנוגע ליחסה לשחורים במדינה. תחילה היווה ציבור השחורים את קהל העבדים במדינה, הם חיו ללא זכויות, הם היו רכושם של הלבנים על כל המשתמע מכך. מאבקם של השחורים ארך שנים רבות שבסופן הגיעו לשוויון זכויות מלא המעוגן בחוק, דבר אשר הוביל למצב אותו אנו מכירים היום בארצות הברית, שם השחורים והלבנים הינם שווים לכל, שם נשיא המדינה הינו שחור.
נושא שוויון זכויות השחורים בארצות הברית ומאבקם לכך, נבחר בעקבות צפייה בסרט "המשרת" (The Butler- 2013). הסרט מתאר 60 שנות היסטוריה אמריקאית, כשהוא מתמקד בסיפור מעמדם של השחורים בחברה האמריקאית ובמאבקם לשוויון זכויות, הסרט משלב תצלומים אמתיים מהתקופה הזו בארצות הברית. הוא מתמקד בדמות של סיסיל גיינס (פורסט ויטאקר), ששימש כרב המשרתים בבית הלבן במהלך כהונתם של שבעה נשיאים. הסרט מבוסס על סיפור אמתי ועל כן דמותו עוצבה בהשראת יוג'ין אלן. אחת ההנחיות הראשונות שהוא מקבל עם תחילת תפקידו היא שלא להיות מורגש כאשר הוא משרת את הנשיא ואורחיו, מהות הסרט איננה עבודתו בבית הלבן, מהותו היא ההתרחשות ההיסטורית במהלך השנים הללו שבהן הוא משרת שם.
בפרק הראשון אציג את תקציר הסרט ואת עלילתו. בהמשך אתן רקע קצר למונח דמוקרטיה אשר מתוכו יוצאים מושגים הרלוונטיים לעבודה זו כגון שוויון זכויות. ואז אפרט את מצב השחורים בארצות הברית ואת התהליך הארוך אותו הם עברו עד להשגה של שוויון זכויות מלא וזהה לאזרחי ארצות הברית הלבנים. אתאר את מאבק השחורים בארצות הברית למימוש זכויות האזרח שלהם כפי שהוא משתקף מחקיקת הקונגרס, פסקי הדין של בית המשפט העליון ופעילות הממשל עצמו. בשל קוצר היריעה אין באפשרותי לסקור את מדיניותן של שלוש הרשויות לגבי כל אחת מן הערבויות שהוצגו לעיל ואשר מטרתן העיקרית שמירה על הדמוקרטיה, לכן בחרתי, לצורך דיון מעמיק ככל הניתן, להתמקד בחופש הביטוי וחופש ההתאגדות.
בפרק האחרון אנתח את הסרט לאור סקירת הספרות ואציג את רגשותיו של הדמות הראשית וסובביו השחורים בנוגע להתפתחויות השונות בתהליך מתן שוויון הזכויות לאזרחים השחורים של ארצות הברית, את התפיסות השונות של הנשיאים השונים בנוגע למתן שוויון זכויות לשחורים ברחבי המדינה.
תקציר הסרט הסרט מתחיל בסצנה בה שני אנשים שחורים תלויים בחבל מן הצוואר, כאשר מאחוריהם מתנוסס דגל ארצות הברית ונכתב ברקע ציטוטו מדבריו של מרטין לותר קינג הבן: "אפילה לא יכולה לגרש אפילה, רק אור יכול לעשות זאת." הסרט מתחיל את סיפורו בשנת 1926 גיבור הסיפור, סיסיל, מתאר את חייו כילד העובד יחד עם משפחתו בשדה כותנה אצל אדון לבן. באחד הימים לוקח האדון את אמו של סיסיל לאסם והוא מנסה לרדוף אחריה, אביו תופס אותו ואומר לו "אל תאבד העשתונות בגלל האיש הזה, זה העולם שלו, אנחנו רק חיים בתוכו". צעקות נשמעות מתוך האסם ואחריהן יוצא האיש הלבן ומסדר את מכנסיו, הילד שואל את אביו מה הוא מתכוון לעשות בנידון וזה בתגובה פונה אל האדון אשר שולף אקדח ורוצח אותו אל מול סיסיל ושאר הפועלים בשדה. גברת הבית מגיעה אל השדה ואומרת לסיסיל שהיא תכניס אותי הביתה ותלמד אותו איך להיות "כושי בית".
הסצנה הבאה מתחילה בלימודיו של הילד את חוקי הבית ואת חוקי השירות, גברת הבית מסבירה לו שהוא צריך לשתוך ולא להשמיע רעש כלל כשהוא מגיש את האוכל "החדר צריך להרגיש ריק כשאתה נמצא בו". כאשר בגר החליט לעזוב את הבית לפני שהאדון יהרוג גם אותו. הוא נפרד מאמו ומגברת הבית ובורח משם. חייו מחוץ לאחוזה היו קשים מכפי שתיאר לעצמו- ללא אוכל, עבודה ומחסה. ססיל מתאר המצב ככזה שבו כל אדם לבן יכול בכל רגע נתון להרוג כל אדם שחור מבלי להיענש על כך. הוא פורץ לבית מלון וגונב מהאוכל, נתפס על ידי עובד שחור הנמצא במקום ומטפל בידו הפצועה מהפריצה, הוא מכפה עליו. סיסיל מבקש ממנו עבודה ומספר שהיה כושי בית- עובד בית המלון סוטר לו וכועס על כך שהשתמש במילת הגנאי כושי, מילה בה משתמש האדם הלבן בכדי להמעיט מערכו של האדם השחור. הוא מקבלו לעבודה ומלמד אותו את סודות השירות. סיסיל מקבל הצעת עבודה בוושינגטון הבירה בתור משרת במלון מפואר לוקח אותה ועוזב את צפון קרוליינה. במהלך עבודותו בבית המלון נתקל סיסיל בלבנים אשר מתנגדים לשינויים המתחילים להתרחש בארצות הברית, שינויים הנוגעים ליחס לשחורים – הקלות ביחס כלפיהם ומתן זכויות כאלה ואחרות. סיסיל מקבל זימון לראיון עבודה כמשרת בבית הלבן לאחר שאחד האורחים הלבנים מבחין בתפקוד שלו בבית המלון. המראיין פתח את דבריו בשאלה – האם יש לך עמדות פוליטיות, תשובתו של סיסיל הייתה שלא, והמראיין הודיע שאין סבלנות לעמדות פוליטיות בבית הלבן. לאחר חילופי דברים מתקבל סיסיל לעבודה ובכך פרק חדש מתחיל בחייו.