מודל כלכלי לבדיקת האינפלצייה בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1916
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

1.סקירה כללית על האינפלציה בישראל האינפלציה מוגדרת כתופעה כלכלית של עלייה מתמשכת וקבועה במחירים הגורמת לירידה בערך הכסף, זהו בעצם מצב של חוסר שיווי משקל כלכלי במשק, שבו חל שינוי בהיקף אמצעי התשלום לעומת כמות הסחורות והשירותים בו. הסיבות לאינפלציה הן בדרך כלל מחסור בסחורות, הדפסת כסף, מצב ביטחוני לא יציב וכו'.
האינפלציה בישראל ידעה עליות ומורדות במהלך השנים, כאשר שיאה הגיעה ל-445% בשנת 1984, ולאחר מכן האינפלציה התמתנה בעקבות תוכנית הייצוב הכלכלית של 1985. עקרי התוכנית היו הקפאת מחירים, איסור על החזקת מטבע זר בידי אזרחים פרטיים, הקפאת שער הדולר וצמצום ניכר בהוצאות הממשלה.
כיום שיעור האינפלציה יציב ועומד סביב ה-3%. שיעור אינפלציה זה נובע מכך שבנק ישראל מנהיג מדיניות מוניטארית אחראית, כלומר הדפסת כסף באופן מבוקר, ובנוסף הממשלה שומרת על תקציב מאוזן.
רקע מחקרי תיאורטי.2
אינפלציה היא תופעה כלכלית שמשפיעה על כלל המשקים בעולם, ועל המשק הישראלי בפרט. חוקרים רבים בדקו את השפעתם של גורמים מסוימים על האינפלציה, כגון ריבית, שער חליפין, זעזועים בעולם, אינפלציה במדינות אחרות, מלחמות ועוד. במחקרו של אלקיים (2002) נבדקו השפעותיהם של פיחות בשער חליפין וריבית הבנק המרכזי על האינפלציה, ונמצא שיש קשר שלילי בין הריבית לאינפלציה וקשר חיובי בין האינפלציה לשער החליפין.
במחקרם של Benjamin ו-Kochin (1984) נמצא שאינפלציה גבוהה מתרחשת במהלך המלחמה ומיד אחריה, עקב דרישת הצבא למשאבים גדולים היוצרים חוסר של משאבים זמינים למשק האזרחי, ומביאים כדוגמא לכך את מלחמות נפוליאון ומלחמת העולם הראשונה. בנוסף נמצא ששיעורי הריבית בממלכה הבריטית נשארו גבוהים ותנודתיים במשך ארבעה עשורים לאחר המהפכה של שנת 1688 – מכאן שלמלחמות יש השפעה מיידית על האינפלציה Sussman & Yafeh, 2006)).

3 .התפתחות הנתונים (נומינלית וריאלית) על פני זמן