סקירת ספרות - אלימות וירטואלית בקרב בני נוער

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1271
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מוגש במסגרת לימודי B.A בכלכלה רשת האינטרנט, מאז הוצגה לראשונה בתחילת שנות התשעים, מהווה אמצעי תקשורת מרכזי הצובר דומיננטיות הולכת וגוברת, אשר באה לידי ביטוי בעלייה מתמשכת בשיעור הגולשים, בגידול בזמן הגלישה ובמשאבים הפרטיים והציבוריים המופנים להעלאה ולקידום תכנים ברשת (דוח הכנסת, 2011). במקביל להכרה באפשרויות הרבות הגלומות ברשת, נערכו מחקרים רבים שהתייחסו לסכנות הפוטנציאליות להן נחשפים בני הנוער באינטרנט. השאלה שנדון בעבודה זו היא, מהן השפעותיה של הפגיעה המקוונת (cyberbullying) על בני הנוער, ומהן דרכי ההתמודדות עם התופעה. נציין כי מדובר בנושא בעל חשיבות רבה המאיים על ערכי החברה ולכן מסוקר רבות ברשת האינטרנט. במהלך הדיון, ראשית נציג רקע לנושא ולאחר מכן נתמקד בהשפעות השליליות של תופעת ה- cyberbullying. בהמשך נעבור לדון בדרכי ההתמודדות עם התופעה.
האינטרנט הרחיב את אפשרויות הצפייה, שינה את אופייה ופרץ את גבולות הפיקוח. החופשיות באינטרנט באה לידי ביטוי באפשרות לפעול ברשת באנונימיות, ללא קשר עין. בנוסף, זמינות ונגישות המחשב הביתי המחובר לאינטרנט הוביל את הילדים ובני הנוער לשימוש נרחב ומגוון של פעילויות. לדוגמא, משחקי רשת, אתרים, קבוצות דיון, רשתות חברתיות ועוד (Subrahmanyam, Greenfield, Kraut & Gross, 2001). הרשתות החברתיות מהוות גורם מרכזי ליצירת קשרים חברתיים עם קבוצת השווים כאמצעי לפיתוח הזהות האישית בקרב מתבגרים. המאפיין הבולט בקרב בני נוער הינו כישורי שיפוט בוסריים והם עלולים לשפוט בצורה שאיננה נכונה, על כן הינם חשופים יותר לסכנות הטמונות ברשת האינטרנט. השיעור הגדול של ילדים ובני נוער בעלי טלפונים ניידים עם מצלמה דיגיטלית וחיבור לאינטרנט משפיע על השימוש באמצעים אלו לצורך פגיעה מקוונת.
נושא האלימות בכלל ובקרב בני נוער בפרט אינו יורד מסדר היום הציבורי ומהווה תופעה חברתית עתיקת יומין. האינטרנט הוא אמצעי תקשורת המוביל לזירה נוספת של הפעלת אלימות. בשנים האחרונות, התנהגות אלימה באינטרנט כוללת בתוכה את תופעת הפגיעה המקוונת (cyberbullying), אשר מאופיינת כאירוע תוקפני שמטרתו לפגוע באנשים אחרים באמצעות האינטרנט באופן מקוון ופומבי (דוח הכנסת, 2010). נוסף לכך, יש להבחין תיאורטית בין "פגיעה מקוונת" אשר מתרחשת אך ורק במרחב הווירטואלי לבין מקרי אלימות אשר מתרחשים בעולם הממשי. צילום מעשי אלימות והפצתם באינטרנט, החרמה חברתית והפצת שמועות הם מהצורות החמורות של פגיעה מקוונת (Bauman, 2007). הפגיעה המקוונת שכיחה יותר עם העלייה בגיל בית הספר היסודי, מגיעה לשיאה בחטיבת הביניים ויורדת בגיל –
ביבליוגרפיה:
אבני, ע', ורותם, א' (2009). פגיעה מקוונת – Cyberbulling. בתוך מתקוונים לאתיקה. נדלה מ- http://ianethics.com/wp-content/uploads/2009/10/cyberBullying_IA_oct_09.pdf דוח הכנסת, (2010). פיקוח והגבלות על תכנים באינטרנט לצורך הגנה על ילדים ובני נוער. בתוך הכנסת: מרכז המחקר והמידע. נדלה מ- http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02430.pdf דוח הכנסת, (2011). ילדים ברשתות חברתיות באינטרנט. בתוך הכנסת: מרכז המחקר והמידע. נדלה מ- http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02856.pdf סלע-שיוביץ, ר' (2010). נוער בסיכון וירטואלי. הד החינוך, 85(3), 96-98. Bauman, S. (2007). Cyberbullying: a Virtual Menace. Paper to be presented at the National Coalition Against Bullying National Conference, Melbourne, Australia. U.S., Tucson, Arizona: University of Arizona. Retrieved from http://www.ncab.org.au/Assets/Files/Bauman,%20S.%20Cyberbullying.pdf Beale, A. V., & Hall, K. R. (2007). Cyberbullying: What school administrators (and parents) can do?. Clearing House, 81(1), 8-12.
Davidson, J., & Gottschalk, P. (2010). Internet child abuse: Current research and policy. London, UK: Routledge. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Cyberbullying: Identification, prevention, and response. Cyberbullying Research Center. Retrieved from http://www.cyberbullying.us/Cyberbullying_Identification_Prevention_Response_Fact_Sheet.pdf Subrahrnanyam, K., Greenfield, P., Kraut, R., & Gross, E. (2001). The impact of Computer use on children's and adolescents' development. Applied Developmental Psychology, 22, 7-30.
Tippett, N., Thompson, F., & Smith, P. K. (2010, December). Research on cyber bullying: Key findings and practical suggestions. In Bullying Special Edition Contributor. Retrieved from http://www.education.com/reference/article/cyberbullying-research Willard, N. (2007, April). Educator's guide to cyberbullying and Cyber threats. Center for Safe and Responsible Use of the Internet. Retrieved from http://csriu.org/cyberbully/docs/cbcteducator.pdf