יתרונות השילוב של החינוך הבלתי פורמלי בחינוך הפורמלי

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2571
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא
סקירת ספרות חינוך בלתי פורמלי חוגים לילדים כחינוך בלתי פורמלי שילוב בין חינוך פורמלי ובלתי פורמלי דיון וסיכום ביבליוגרפיה מבוא
עבודה זאת עוסקת עוסקת ביתרונות השילוב של החינוך הבלתי פורמלי בחינוך הפורמלי. מטבעו, החינוך הבלתי פורמלי משתנה ומגיב לצרכים, רצונות וחלומות שנותרו ללא מענה הולם או לצרכים, רצונות וחלומות חדשים בהתאם לנסיבות ספציפיות. לכן הגמישות המתבטאת בריבוי הצורות והשינוי המתמיד הם מהותיים ַלתחום, וקשה להביא לכך שיעלו בקנה אחד עם הגדרה הקובעת גבולות חד־משמעיים וברורים. למעשה יהיה זה בלתי אפשרי ואפילו חסר תכלית לתת לחינוך הבלתי פורמלי הגדרה אחידה ובלעדית, שכן החינוך הבלתי פורמלי יכול להיות מוגדר רק ביחס לתפקיד שלו ובהתאם לנסיבות ולצרכים. (מנדל – לוי, וארצי, 2016).
עוז (2013) מציין כי אחד האתגרים הגדולים שניצבים בפני מערכת החינוך בעת האחרונה הוא המעבר מהוראה פרונטלית ללמידה פעילה והתאמת ההוראה ליחיד ולצרכיו, לעניינו ולסגנון הלימוד שלו. אתגר זה קרוב מאוד למהותם של משחקי המחשב. משחקי המחשב המוצלחים מגיעים אל העולם הפנימי שמעניין את השחקן ומאפשרים לו להזדהות עם הדמויות במשחק, מציבים אתגר בפניו, מאפשרים לו לשחק ברמות קושי שונות, ומעניקים לו תחושת שליטה במה שמתבצע. זוהי מדיה אינטראקטיבית ודינאמית, המסתגלת למשתמש, לרצונותיו ולאופיו. אינטליגנציות מרובות (multiple intelligences) היא תיאוריה שפיתח הווארד גרדנר הבאה להחליף את תפיסת האינטליגנציה המסורתית (אינטליגנציה אחידה וניתנת ללמידה) בתפיסה שלפיה יש לכל אדם שמונה אינטליגנציות – מנגנונים מובחנים של עיבוד מידע והבעתו בעלי מיקום מוגדר במוח. האינטליגנציות המרובות הן: לוגית-מתמטית, לשונית, מרחבית, מוסיקלית, גופנית-תנועתית, בין-אישית, תוך-אישית ונטורליסטית. (גרדנר, 1996). בדומה לכך, אדוארד דה-בונו (1996) טען שבני האדם זקוקים לחשיבה רחבה. חשיבה רחבה פירושה היכולת לחשוב על נושא מסוים מהיבטים שונים, לגבי טווחי זמן שונים. ששת כובעי החשיבה הם כלי יעיל בהזדמנויות שבהן כל אחד נוטה להתקבע בעמדתו ולהתמקד בביטול טענת האחר. אך, יכול גם לשמש בעת חשיבה עצמית על עניין כשרוצים להתחשב היבטים ונקודות מבט וזמן שונים. דה-בונו פיתח את שיטת ששת הכובעים כאמצעי להרחבת החשיבה בנושא מסוים. כאשר יושבים לחשוב על נושא מסוים, יש לחבוש ולהסיר לחילופין שישה כובעים מדומים. כל כובע מדמה סוג אחר של חשיבה. ששת הכובעים של דה-בונו היא מסגרת עבודה לפיתוח חשיבה אצל תלמידים ואצל מבוגרים. שיטה זו מונהגת בכל העולם עם קהלי יעד שונים.
בהמשך לכך, על פי חן (1998),ערוצי הלמידה פועלים בשני אופנים שונים. שני הערוצים מתקיימים יחדיו ומשלימים האחד את השני: 1.ערוץ ישיר המבוסס על למידה התנסותית, ואינטראקציה עם העולם האמיתי. 2.ערוץ עקיף המבוסס על למידה סימבולית ואינטראקציה עם העולם המיוצג במערכות סמלים.