ביולוגיה כללית ב 20119 האוניברסיטה הפתוחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1670

תקציר העבודה

ביולוגיה כללית ב-20119
מטלה בדוקה בציון 91
מטלת מנחה 11
שאלה 1
א.בתמונות אלו מתוארים סוגים של טרופיזם. בדרך כלל, הנצרים של צמחים צומחים כלפי מעלה, והשורשים כלפי מטה, אל תוך הקרקע. אולם, השורשים והנצרים יכולים לשנות את כיוון צמיחתם בתגובה על גירויים מהסביבה (אל כיוון הגירוי, או נגדו). תופעה זו נקראת טרופיזם. לתגובות טרופיזם אחראיים הורמונים הגורמים לשינוי בקצב הגדילה וההתארכות של תאים שונים.
תוצאות הניסוי בכל אחד מהצמחים על פי האיור:
1.מתואר פוטוטרופיזם. פוטוטרופיזם הוא תגובה ביולוגית לשינויים עונתיים באורכם היחסי של היום והלילה.פוטוטרופיזם (פוטו=אור, טרופיזם=נטייה) -נטיית הצמח או איבר בצמח לגדול לכיוון השמש.
2 .חותלת תפסיק לגדול אם יקטמו את הקצה שלה,שבו נוצר האוקסין.
3.פיסת אור שספגה אוקסין מהקצה הקטום יכולה לחדש את הצמיחה של חותלת קטומה. היא תמשיך ותגדל מעלה שכן כיסוי החותלת הוא אטום והיא איננה חשופה לאור. אין בשאלה דבר המצביע על כך שהספיגו את הצמח באוקסין. מכיוון שהכיסוי אכן אטום, קצה הנצר לא נחשף לאור ולכן הצמח אינו מתעקל
4 .אם מניחים פיסת אגר ספוגת אוקסין על צד אחד של חותלת קטומה, החותלת ממשיכה לגדול, אך היא הולכת ומתכופפת. במקרה זה כיסוי החותלת הוא שקוף והיא תתכופף לכיוון האור. אין בשאלה דבר המצביע על כך שהספיגו את הצמח באוקסין. מכיוון שהכיסוי שקוף, קצה הנצר נחשף לאור ולכן מתעקל…
שאלה 2: א. כל צמח יראה בעקבות משטרי ההארה השונים (פוטוטרופיזם=גדילת צמח בכיוון האור):
אור המגיע מכיוון אחד גורם לגבעול לפנות לעבר מקור האור.תגובה זו הנקראת פוטוטרופיזם, מפנה חלקים מסוימים של הצמח לכיוון שבו קליטת האור בתאים הפוטוסינתטיים תהיה מירבית.פוטוטרופיזם בנצר מתרחש בתגובה לאור כחול הנקלט בצבענים שאינם מעורבים בפוטוסינתזה, הנקראים פוטוטרופינים צבענים אלה מעורבים גם בפתיחת פיוניות בתגובה לאור.
כאשר פוטוטרופונים הנמצאים בקודקוד הנצר או בחותלת קולטים אור, הם מדכאים את התעתוק של גן שהתוצר שלו גורם לפיזור אחיד של נשאי הייצוא של אוקסין בממברנת התא.
לפיכך, בתא המואר מכיוון המסויים , נשאי הייצוא של אוקסין יתרכזו בעיקר בצד המוצל. קיטוב זה מכוון את זרימת האוקסין לאזור המוצל של האיבר, והתאים שבצד זה מתארכים יותר מהתאים שבצד המואר. הבדל זה גורם לענף או לחותלת הגדלים להתכופף בכיוון האור.
א-יגדל מעלה ב-ייטה ימינה ג-אם יגדל אז מעלה (תלוי אם זה צמח יום קצר:יגדל או ארוך:לא).
ד-אם יגדל אז מעלה (תלוי אם זה צמח יום קצר:לא או ארוך: כן).
יש להבחין בין פריחה ובין צמיחה. ההבדל בכמות האור בין הצמחים זניח, ולכן לא תהיה השפעה משמעותית על מהירות הצמיחה. ההבדל המשמעותי בין משטרי ההארה הוא מספר שעות החושך הרצופות, אשר יקבע אם הצמחים יפרחו או לא. ב.משטרי ההארה השונים ישפיעו כך: פוטופריודיזם-תגובה ביולוגית לשינויים עונתיים באורכם היחסי של היום והלילה.
בצמחים רבים, פריחה היא תגובה פוטופריודית-