תזה - הערכת תוכנית התנדבות גמלאים בבתי ספר יסודיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 23614

תקציר העבודה

1 .  מבוא
המושג "התנדבות" מתייחס לפעילות למען הקהילה, שמבצע אדם מרצונו החופשי ושעבורה אינו מקבל תגמולים כספיים  (Smith,
1 975 בתוך דריהם, 1999 ; Pearce, 1993
; Wilson, 2000 ).   רוב החוקרים מסכימים ביניהם כי התנדבות היא סוג של פעילות פרו-חברתית המכילה בתוכה את המרכיב של אהבת הזולת והרצון לעזור לאחר, לצד המרכיב של תועלת אישית וסיפוק צרכים שונים עבור המתנדב (Pearce, 1993). עבור אנשים רבים, ההתנדבות היא פעילות חיונית, היוצקת תוכן חברתי וערכי לשעות הפנאי ומעשירה את חיי המתנדב. בגיל מבוגר לאחר הפרישה מהעבודה באופן מיוחד,  הופכת ההתנדבות לאמצעי עיקרי הקושר את הפרט לפעילות קהילתית. לקבוצה זו מעניקה ההתנדבות החברתית סוג של המשכיות לחיים המלאים שחוו כאנשים עובדים, ובכך מבטאת נכונות חברתית להתחייב למען הקהילה.    עד לתקופה האחרונה התמקדה התנדבות הגמלאים בעיקר במוסדות שאוכלוסייתם קשישה. פעילות זו נחשבה כהולמת את התפיסה החברתית לפיה הגמלאים מסוגלים לטפל רק בבני גילם. כיום, לאור העלייה המשמעותית בתוחלת החיים השתנתה התפיסה, וברור כבר כי ישנם גמלאים רבים בריאים ובעלי כישורים מרובים היכולים ומעונינים לתרום לקהילה במובנה הרחב.  במקביל לעליה בתוחלת החיים, השנים האחרונות מאופיינות במיתונים וקשיים כלכליים רבים במדינות המודרניות, ובהתאם לכך קיצוצים נרחבים בשרותי החינוך והרווחה. למרות קיצוצים נרחבים אלו, העולם המערבי שואף וממשיך לשאוף לשיפור וייעול השירות הניתן לאזרחים.  פיתוח מערכות של מתנדבים ככוח עזר ותוך הנחייה צמודה של אנשי המקצוע הוא כמעט האפשרות היחידה העומדת בידי שירותי הרווחה והחינוך לשיפור השירותים על אף הקיצוצים בתקציביהם (ברנע וחביב, 1992; Freedman, 1999).
בעשור האחרון באופן מיוחד, החלו ארגוני רווחה וחינוך לגייס לשורותיהם גמלאים מתנדבים לעבודה עם ילדים ונוער. תופעה זו מבורכת במיוחד בבתי ספר, הסובלים בשנים האחרונות ממצב של מחסור בכוח הוראה איכותי ובמחסור כללי בתקציבים. תופעה זו של קליטת גמלאים בחינוך,  החלה בארצות הברית  כאשר זכתה לגיבוי ותמיכה ניכרים מהנשיא לשעבר ביל קלינטון. בישראל החלו תוכניות שכאלו לתת אותותיהן רק לאחרונה. אחד מניצניה של תופעה זו בא לידי ביטוי בתוכנית הפועלת בישראל משנת 2002 וקרויה ג"ב – גמלאים בחינוך. תוכנית ג"ב החלה פועלת במספר בתי ספר במרכז במטרה לתגבר ולקדם את תלמידי ביה"ס ובד בבד לאפשר לגמלאים לתרום מניסיונם, סבלנותם וחכמתם לדור הצעיר ולמורים. תוכנית זו הנה מודל ראשוני ממוסד בישראל של  מעורבות קהילתית במערכת החינוך באמצעות מתנדבים גמלאים.
  על אף החשיבות הרבה והמובנת של תוכניות התנדבות בחינוך, הספרות המחקרית מדברת על קשיים וכשלים מרובים בעבודה השוטפת משותפת. מחקרים רבים בארה"ב מראים כי הכשל העיקרי נובע  מהתנגדות הצוות המקצועי, לרוב בשל חוסר הכנה מספקת של המתנדבים והמורים. בהתאם לכך, מסכימים מרבית החוקרים כי יש להעריך תוכניות אלו בכל שלבי פעולתן במטרה לערוך תיקונים בזמן אמת, ובכך לנסות להבריאן ולשפר את הסיכוי להצלחתן (McCurley & Lynch, 1996; Fisher & Cole, 1993).
  כלומר, קיימת חשיבות רבה להערכה של תוכניות התנדבות בכלל, ולהערכה שלהן בזמן אמת בפרט.  בשל כך, מחקר זה שם לו למטרה להעריך ולבחון באיזו מידה מצליחה התוכנית גמלאים בחינוך למלא את יעדיה, כפי שהדבר מתבטא בבתי הספר במרכז, שם החלה התוכנית לפני כשנתיים. המחקר יבחן את עמדותיהם הכלליות ושביעות רצונם של המורים, המנהלים ותלמידי בתי הספר בהן מתבצעת התוכנית, לגבי הגמלאים המתנדבים במסגרת זו.  קיימת חשיבות רבה להערכה מאחר ומדובר בתוכנית חדשה המופעלת בארץ, תוכנית שיש כוונה להרחיבה וליישמה בבתי ספר נוספים בעתיד. מחקר הערכה המלווה את התוכנית עשוי להצביע על יתרונותיה, חסרונותיה והסיבות להם. היות והמחקר מתמקד כאמור, בעמדותיהם של הצוותים המקצועיים והתלמידים, ניתן לדון בתוכן עמדות אלו תוך כדי הצעת פתרונות לייעול ושיפור.