מושגים של רב תרבותיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 2398
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תקציר "שני מושגים של רב תרבויות" מהי רב–תרבותיות "דקה" לעומת "עבה"?
מהן הבעיות בחברה רב- תרבותית המיישמת עקרונות של דמוקרטיה?
כיום ברור לנו שהחגיגה שההיסטוריה היגיעה אל קיצה ושהדמוקרטיה הליברלית ניצחה כפי שטען פוקיאמה היתה מוקדמת מידי. הוגים ליברליים נאלצו להודות שגם בלב מעוזי הליברליזם קיימות תרבויות לא ליברליות, שיש להגיע עימן להידברות. נוצרה היחלשות של המודל של מדינת הלאום וצמיחתו של מודל פוליטי חדש של המדינה הרב-תרבותית. בעוד שלמדינת-הלאום היה רצון וצורך להפגין אחידות תרבותית ורעיונית, המדינה הרב לאומית, מעצם הגדרתה, היא רב גונית ויש מחויבות שהקהילה הפוליטית תכיר במעמדן השווה של כל התרבויות החיוניות והיציבות הפעילות בגבולות המסגרת המדינית.
יעל תמיר מבחינה בשני סוגים של רב-תרבותיות. הראשון כולל אך ורק תרבויות ליברליות והיא מכנה אותה  רב-תרבותיות דקה. השני כולל תרבויות ליברליות לצד תרבויות שאינן ליברליות והיא מכנה אותן רב-תרבויות עבה. מקורות:
–         תמיר יעל, 1998, "שני מושגים של רב תרבותיות" מתוך רב תרבויות במדינה דמוקרטית ויהודית. מאוטנר ,שגיא ושמיר (עורכים) ת"א, רמות. עמ' 79 – 92 .
–         שביט זהר, 2002  "לחזור אל הליבה התרבותית". מתוך: פנים, כתב עת לתרבות, חברה וחינוך.   בהוצאת הסתדרות המורים בישראל – הקרן לקידום מקצועי. אביב 2002. ע' 113 – 122.
–         פרס יוחנן, 2002, "חברה אחת, הרבה דמויות במראה" מתוך: פנים, כתב עת לתרבות, חברה וחינוך. הסתדרות המורים בישראל. הקרן לקידום מקצועי.
אביב  2002, ע' 132 – 139.