מערך הקמפיין של התנועה ליציאה בשלום מלבנון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2000
מספר מילים 9020
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר הנושא נושא עבודת הוא הקמפיין שניהלה "התנועה ליציאה בשלום מלבנון", בראשותו של השר המשפטים יוסי ביילין. תנועה זו דגלה ביציאה חד-צדדית של כוחות צה"ל מלבנון, על-פי תוכנית "גב אל גב" (ראה נספח 1). התנועה קמה בעקבות אסון השייטת (ספט' 97'), לאחר מגעים ושתוף פעולה עם קבוצת "ארבע אמהות", וכן עם אישים שונים מכל גווני החברה הישראלית.
כאמור, התנועה דגלה בנסיגה מלבנון, ונמקה את גישתה בניצול הזדמנויות ואינטרסים של הצדדים השונים הפועלים ומשפיעים בלבנון. שאלות רלוונטיות בעבודה זו ננסה לבחון מהו המערך התעמולתי שבו השתמשה "התנועה ליציאה בשלום מלבנון".
שאלות שננסה לענות עליהן הן:
·     מהם היעדים והמטרה, הטקטיקות והאסטרטגיה של הקמפיין?
המידע ששימש אותנו כדי לענות על שאלה זו הוא קטעי עיתונות המדווחים ומצביעים על פעילות התנועה, חומר המופץ על ידה, ורעיונות עם ראשיה, וידע אישי של פעילות בתנועה. את קטעי העיתונות ננתח ניתוח תוכן, וכן נתייחס למועדי הפרסומים השונים. ·     מיהם האנשים שגייסה התנועה והאם בחירתם היא חלק מהטקטיקות?
המקורות לתשובה על שאלה זו הם רשימת חברי מועצת התנועה. את רשימה זו נצליב עם הנתונים שנקבל מראיינות. ·     איך ראתה התנועה את ה"מפות" (דפוסים) שמשורטטות אצל קהל היעד שלה, ומה היא ניסתה לשנות במפות אלו? המידע לתשובה זו טמון בראיונות, בסקרים שפורסמו בתקשורת, וכמו-כן בחומר עיתונות שפורסם אודותיה ואודות פעולותיה. ·     מיהם קהל/י היעד שאליהם פונה התנועה?
המידע שעל פיו נראה מיהם קהלי היעד של התנועה הוא ראיונות, וכן דיווחים על פעילות התנועה, שאותם ננתח. ננסה להסיק על קהלי היעד מתוך התבטאויות של ראשי התנועה, ומתוך הקונטכסט של פעילויותיה.
יש לציין, כי בניתוח החומרים שמסקרים את פעילות התנועה והחשיפה התקשורתית שהיא זכתה, בחרנו להתמקד בחומרים שפורסמו בעיתונות הכתובה בלבד, למרות שהייתה חשיפה תקשורתית רבה גם בתקשורת האלקטרונית.