שילוב ילדים לקויי שמיעה עם ילדים שומעים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3249
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

שילוב ילדים לקויי שמיעה עם ילדים שומעים עבודה סמינריונית במסגרת הקורס דילמות בין תרבותיות בחינוך המיוחד פברואר
2 005
תוכן העניינים
מבוא
ליקויי שמיעה עיכוב ביכולת השפתית ובהתפתחות תיאוריית המודעות אצל ילדים לקויי שמיעה שילוב ילדים לקויי שמיעה עם ילדים שומעים סיכום ביבליוגרפיה מבוא
עבודה זאת עוסקת בשילובם של ילדים לקויי שמיעה במסגרות החינוך ה"רגילות".
רכישת שפה ותקשורת הן מתחום היכולות הייחודיות של האדם וקשורות  בהתנהלות אישית חברתית מהבסיסיות והעמוקות ביותר. לפיכך לפגיעה ראשונית בשמיעה וביכולת לפתח שפה השפעה מכרעת לאורך כל החיים במכלול תחומי ההתפתחות : הרגשי-חברתי, הקוגניטיבי, ידע עולם והישגים אקדמיים. לרוב התלמידים עם לקות שמיעה יש כישורים שפתיים חסרים. בדרך כלל, ככל שהלקות חמורה יותר הפער השפתי בינם לבין עמיתיהם השומעים גדול יותר.
השפה והקוגניציה מזינים זו את זו. חסך בתחומי השפה עשוי להוביל להתפתחות קוגניטיבית ואקדמית חסרה אשר אינה הולמת את יכולתו  של היחיד. יתרה מכך, גם ללקות שמיעה קלה יש השלכות התפתחותיות קשות כאשר אין התערבות חינוכית מקצועית . לאור מספרם הקטן של תלמידים עם לקות בשמיעה (עד 3 פרומיל), הרכבה ההטרוגני של אוכלוסיית התלמידים עם לקות בשמיעה, הפיזור הגיאוגרפי הנרחב והצורך בהתמחות מיוחדת בחינוך, טיפול ושיקום, נגזרים עקרונות וקווי פעולה המהווים תשתית מבנית לתשתית שירותי החינוך.   הרציונל העיקרי העומד בבסיס רעיון השילוב הוא עידוד ההתפתחות השפתית, המנטלית והחברתית של לקויי השמיעה, כתוצאה ממגע ואינטראקציה עם ילדים שומעים.
ליקויי שמיעה בכדי להבין מהו ליקוי שמיעה, יש להבין מהי שמיעה תקינה ומה עלול לגרום לאי תקינותה. גלי הקול נעים באוויר והם מאופיינים על-ידי עצמה, משך זמן ותדירות. תדירות גלי הקול קובעת את גובה הצליל אותו אנו שומעים. גלי הקול נקלטים באוזן אשר, כפי שניתן לראות בתמונה להלן, מורכבת משלושה חלקים עיקריים: האוזן החיצונית, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית (השבלול או הקוכליאה).
סיווג ליקויי שמיעה לפי מיקומם באוזן גלי הקול נקלטים באוזן החיצונית, ראשית באפרכסת, ואחר כך הם מועברים דרך תעלת השמיעה לאוזן התיכונה. באוזן התיכונה קיימים עור התוף, חלל התוף ושלוש צמות השמע. הם משמשים כמערכת הגברה פנימית לגלי הקול, אותם הם מעבירים לאוזן הפנימית. שם, גלי הקול נעים כגלים בתוך הנחל הפנימי ומגיעים, לפי התדירות שלהם, לאזורים שונים בתוך השבלול. תנועת הנחל מגרה את תאי השערות, אשר נמצאים לאורך השבלול.
כתוצאה מכך נוצרים פוטנציאלים חשמליים, המועברים דרך סיבי עצב השמע למרכזי השמיעה במוח.
ליקויי השמיעה מסווגים לפי שלושה קריטריונים:
1.                  מיקום הליקוי בתוך האוזן.
2.                  זמן תחילת ליקוי השמיעה ביחס להתפתחות דיבור ושפה.
3.                  הסיבה שבגינה נגרם ליקוי השמיעה.
א.
מיקום הליקוי בתוך האוזן ליקוי השמיעה יכול להיות מסווג כ: