10234 בימי שואה ופקודה 2020ב - מבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2020
מספר מילים 2397

תקציר העבודה

שאלה 1
קראו את נאום רומקובסקי בפני ראשי המדורים והפקידות הבכירה של היודנראט בגטו לודז', וענו
על השאלות שלפניכם.
[…] הרוב מבני מעמד בעלי הרכוש נסעו עוד לפני סגירת הגיטו. נותרו: השכבה הבינונית, דלת
העם, המעמד העובד הפועלי, המהווה במידה רבה את האלמנט הידוע כ"אנשי באלוטי" (שכונת
עוני). אלמנט זה במיוחד גורם קשיים גדולים לשלטונות הקהילה, כיוון שהוא בלתי ממושמע
ונוטה לאנארכיה בחיי הגיטו. הוא מהווה אחוז מכריע של היסוד הפילי [בגיטו].
קבעתי לעצמי כמשימה להסדיר את החיים בכל מחיר. מטרה זאת ניתן להשיג בראש ובראשונה
ע"י תעסוקה כללית. לפיכך הסיסמה המרכזית שלי היתה לתת עבודה למספר אנשים הרב
ביותר. יצירת בתי המלאכה לא היתה דבר קל. הכבידה ביותר העובדה כי בשטח הגיטו לא היו
כמעט בתי חרושת יהודיים. למרות זאת הצלחתי להקים שורה של מקומות עבודה, כמו בתי
חרושת, נגריות, בורסקי, בתי מלאכה לחייטות, בתי מלאכה לסנדלרות, מפעלים לייצור המוצרים
השונים ביותר… כבר עתה מעסיקים בתי המלאכה שלי עד 10,000 פועלים […] 1,600 אנשים
נשלחו כבר לעבודה מחוץ לגיטו, מחלק של משכורתם הם מקיימים את המשפחות שנותרו
במקום. להם אני גם משלם באורח קבוע שכר שבועי…
א. מה אפשר ללמוד ממסמך זה על תפקידו של היודנראט בגטו לודג'?
ב. מה היו כלל תפקידיו של היודנראט?
ג. האם נכון להתייחס לכלל היודנראטים כמייצגים תופעה אחת, או שמא יש להבחין בין מקרים
שונים ולבחון כל אחד לגופו? לוו את תשובתכם בדוגמאות ובססו אותה על גישותיהם של
הילברג וטרונק המופיעות ביחידות הלימוד. בדבריכן.ם התייחסו גם למקור המחלוקת בין
החוקרים.
המשך הבחינה בעמוד הבא
שאלה 2
קראו את המקור שלפניכם הלקוח מיומנו של יוסף זליקוביץ וענו על השאלות שלאחריו:
לא זו בלבד שהצורה החיצונית השתנתה בגיטו, לא זו בלבד שהבגדים לבשו צורה מרופטת
והפרצופים כוסו במסכות מוות, אלא כל הלך המחשבה היהודית השתנה לחלוטין תחת מכבש
הגיטו. הגטו, השלילה הגדולה של התרבות והקדמה, אשר בני האדם טיפחו במשך מאות
בשנים, מחק תוך זמן קצר את הגבולות בין קדוש לחוסר כבוד, כשם שמחק את הגבולות בין
שלי לשלך, בין מותר ואסור בין הגון ללא הגון… בגיטו בוצעו חטאים חמורים. החמור מביניהם
שבני אדם, אשר עבדו עשרות שנים כדי לשמור על תרבותם ונימוסיהם, הפכו אחרי חצי שנה
של חיים בתנאים לא אנושיים לחיות טרף. כל רגש של מוסר, של בושה, נהיו זרים להם תוך
לילה אחד. תושבי הגיטו גזלו וגנבו בכל הזדמנות שנקרתה להם, אם הדבר היה נחוץ להם אם
לא. היו אנשים שנברו באשפה כמו חזירים כדי למצוא בה פסולת ושאריות ואכלו אותן בו במקום.
היו שמתו מרעב, ולעומתם היו כאלה אשר בנצלם את האפשרויות שהיו להם, גנבו, זללו וסבאו.
א. מה אפשר ללמוד מיומן זה על דרך התמודדותם של היהודים עם רדיפות המשטר הנאצי?
ב. עבור איזו גישה מקור זה יכול לשמש ראיה: גישתו של עמוס גולדברג או הגישה המכונה
"אסכולת ירושלים"?
בדבריכן.ם הסבירו את הרעיון המרכזי העומד בבסיס כל אחת משתי הגישות, את ההבדל
ביניהן ואת הרקע להבדל.
המשך הבחינה בעמוד הבא
חלק ב
ענו על שאלה אחת מתוך שתי השאלות.
תשובה מלאה תקנה לכם 50 נקודות.
שאלה 3
א. הסבירו את תהליך הקצנת המדיניות הנאצית כלפי היהודים תוך התייחסות לשתי הגישות
המרכזיות בחקר הנאציזם והשואה המופיעות במאמרו של בועז נוימן.
ב. מה ההבדל בין שתי הגישות וכיצד לדעתכם העימות ביניהן מקדם את חקר השואה?
שאלה 4
קראו את מאמרם של מרגל ושל קרשאו המופיעים בחומרי הלימוד וערכו השוואה:
א. בין המשטר הנאצי למשטר הפאשיסטי באיטליה.
ב. בין מנהיגותו של היטלר לזו של סטלין.
ג. מה תרומתה של השוואה שכזו למחקר ההיסטורי על המשטר הנאצי ככלל ועל היטלר בפרט?
ב ה צ ל ח ה !

כל התשובות בפנים!