בימי שואה ופקודה
קורס 10234 , ממ"ן 13 , ציון 88
ממ"ן
הטלה עוסקת בנושאים הבאים: יהודה באואר והמוטיבציה האידיאולוגית למלחמת העולם השניה, השיטות להסוואה וטשטוש תהליך ההשמדה
העבודות בקורס: מבחן, סיכום, ממ"ן 11, ממ"ן 12, ממ"ן 13, ממ"ן 14, ממ"ן 15, ממ"ן 16,
הטלה עוסקת בנושאים הבאים: יהודה באואר והמוטיבציה האידיאולוגית למלחמת העולם השניה, השיטות להסוואה וטשטוש תהליך ההשמדה
המטלה עוסקת בנושאים הבאים: מחקרו של מר עמוס גולדברג, "טראומה בגוף ראשון"
שאלה 1 א. הציגו את המציאות הפוליטית, חברתית, פסיכולוגית וכלכלית ששררה בגרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה. ב. הסבירו כיצד התעמולה של היטלר ענתה על מצוקותיה של החברה הגרמנית באותה השעה. שאלה 2 את דרכו של היטלר מקובל להשוות לדרכם של מוסוליני באיטליה וסטלין בבריה"מ. א. בחרו אחד משני מנהיגים אלו ועל בסיס קריטריונים ברורים השוו […]
שאלה 1( 40 נקודות( קראו את המקור הבא וענו על השאלות שלאחריו. מתוך סיפור שחיבר הסופר והאינטלקטואל היהודי יוסף זלקוביץ' מגטו לודג': א.מה ניתן ללמוד ממקור זה על דרך התמודדותם של היהודים עם הרדיפות תחת המשטר הנאצי? נתחו את המקור לאור גישתו של עמוס גולדברג. ב. הסבירו מהי הגישה המכונה "אסכולת ירושלים". במה היא שונה […]
כל החומר שנלמד בקורס בימי שואה ופקודה – מתומלל
ממן 13 – בימי שואה ופקודה שאלה 1 א' בתשובתי אסביר מהי "הרשות המרכזית של הרייך להגירת יהודים" מה הייתה תכליתה ומי ניהל אותה. לפי המקור המובא ניתן לראות כי זהו נקודת מפנה במדיניות האנטי יהודית של הנאצים כלפי היהודים, המסמך ממקד את כל הצעדים המכריעים שפועלים לפתור את בעיית היהודים תחת גוף אחד שנקרא: […]
ממ"ן 12 – בימי שואה ופקודה שאלה 1 סעיף א' בתשובתי אציג את המציאות הפוליטית, חברתית, פסיכולוגית וכלכלית ששררה בגרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה 1918. כעשרה מיליון בני אדם נהרגו במלחמה, דור שלם של צעירים בכל מדינות אירופה נעלם. בשנת 1918 גרמניה נכנעה. מבחינה כלכלית – לאחר מלחמת העולם הראשונה היו שני משברים כלכליים גדולים […]
שאלה 1 קראו את נאום רומקובסקי בפני ראשי המדורים והפקידות הבכירה של היודנראט בגטו לודז', וענו על השאלות שלפניכם. […] הרוב מבני מעמד בעלי הרכוש נסעו עוד לפני סגירת הגיטו. נותרו: השכבה הבינונית, דלת העם, המעמד העובד הפועלי, המהווה במידה רבה את האלמנט הידוע כ"אנשי באלוטי" (שכונת עוני). אלמנט זה במיוחד גורם קשיים גדולים לשלטונות […]
שאלה 1( 50 נקודות( הציגו את גבולות הזמן והמרחב עליהם יש להחיל את המושג "השואה". מה הקשיים העומדים בפני ההיסטוריונים שבקשו להגדיר את גבולות השואה? הדגימו את דבריכם. שאלה 2( 50 נקודות( א. הציגו את שתי הגישות המחקריות המתמודדות עם סוגיית רדיפת היהודים והשמדתם בידי הנאצים. ב. הסבירו את הטענה המרכזית העומדת ביסוד כל גישה […]
בכדי לבחון את רצח היהודים במדינות אירופה שהוצא לפועל על ידי העם הגרמני, מן הראוי להבין את סדר השתלשלות המקרים ההיסטורי והדרך שבה פעלה המפלגה הנאצית ובראשה היטלר טרום מלחמת העולם השנייה. היטלר הפעיל מערכת תעמולה משומנת היטב וחסרת קווים אדומים אשר הצדיקה ועודדה שנאה ורדיפה אכזרית של יהודים לאורך כל תקופת שלטונו. בדעותיו תיאר […]
בסעיף זה נתבקשתי להציג את השאלה העקרונית בה עוסקת היחידה הראשונה בקורס. לטעמי השאלה היא – האם הגישה ההיסטורית לחקר השואה לגיטימית, האם יש להתייחס לשואה כאל אירוע היסטורי? כלומר, האם בגלל ייחודה של השואה, שלא ניתן לבצע השוואות לאירוע אחר דומה בהיסטוריה של העם היהודי או בהיסטוריה של כל עם אחר, שלא ניתן להסביר […]
בס"ד ממ"ן 14 בימי שואה ופקודה שאלה 1. א- בעקר במזרח אירופה נסגרו היהודים בגטאות, התבצע "טאקטיקה אגרסיבית של גטאוזציה". הגטאות אלה הוקמו בעיקר בארצות הבלטיות, פולין, יוון, הונגריה וסלוניקי. במערב אירופה נקטו הנאצים ב"טאקטיקה מתונה" והיהודים חיו ב"גטו אופטי"/"גטו פתוח" ללא חומות ובודדו את היהודים על ידי חוקים והגבלות כמו איסור כניסה מקומות […]
ממ"ן 13 בימי שואה ופקודה: תשובה לשאלה 1: סעיף א': הבחנה בין המושג "ג'נוסייד" למושג "שואה": ג'נוסייד=רצח עם,מדובר בניסיון מכוון של שלטון להשמיד קבוצה חברתית מובחנת-עם,קבוצה לאומית,אתנית או קבוצה דתית-באמצעות רצח המוני. את המונח טבע רפאל למקין,משפטן יהודי-אמריקני. … סעיף ב': הנאצים האמינו שקיים גזע ארי (מושג שציין מקור של לשונות שיש קירבה ביניהן), בתוכו […]
ממ"ן 13 שאלה 1: א.על פי הגדרתו של פרופ' באואר את המונח "ג'נוסייד" נוכל להחיל על המקרים של הצוענים והסלאבים תחת המדיניות הנאצית, על פי הגדרה זו "ג'נוסייד" הינו השמדה סלקטיבית של עם או חלק מעם, כגון השכבות האינטלקטואליות ושכבות המנהיגות הפוליטית, או תהליך השמדה על ידי ניתוק העם מתרבותו ובכך לאבד את זהותו עד […]
ממ"ן 13 בימי שואה ופקודה: תשובה לשאלה 1: סעיף א': הבחנה בין המושג "ג'נוסייד" למושג "שואה": ג'נוסייד=רצח עם,מדובר בניסיון מכוון של שלטון להשמיד קבוצה חברתית מובחנת-עם,קבוצה לאומית,אתנית או קבוצה דתית-באמצעות רצח המוני. את המונח טבע רפאל למקין,משפטן יהודי-אמריקני. לדוג':גרמניה הנאצית כלפי הצוענים במלחמת העולם השנייה פנתה ברצח המוני. שואה=השמדה פיסית טוטאלית מתוכננת של עם כפי […]
ממ"ן 15 –בימי שואה ופקודה שאלה 1: החברה הגרמנית שאפה לשמור על תרבות "ארית" ולנקות את הסביבה אשר עלולה להשפיע או להזיק לתרבותם, עצם כך שאפו הגרמנים להרחיק מקרבם את היהודים אשר עלולים להשפיע על ערכי תרבותם. במטרה להרחיק את היהודים ולנקוט כנגדם פעולות אשר יפגעו ברוחם כבר ב1933 חוקק חוק למניעת "עינוי בעלי חיים" […]
עלייתו לשלטון של היטלר אדולף היטלר נולד ב-20 לאפריל 1889 בעיירה קטנה באוסטריה, ופעילותו שינתה את מהלכו התקין של ההיסטוריה. להלן דרך עלייתו לשלטון החל מתקופת שירותו בצבא הגרמני במהלך מלחמת העולם הראשונה. שירותו הצבאי של היטלר היטלר השתמט מהצבא האוסטרי וחי במינכן שבגרמניה. באוגוסט 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, התנדב לצבא וראה במלחמה […]
ממן 12 בימי שואה ופקודה תשובה לשאלה מס' 1 סעיף א' מה היה מצבה של גרמניה בזמן עלייתה של התנועה הנאצית לשלטון ? האומה הגרמנית שהייתה רגילה למשטר סמכותי ומושגים כגון דמוקרטיה לא היו על סדר יומה, הרצון לזהות לאומית – התנועה הרומנטית, הרוח הצבאית – המיליטריזם שהייתה טבועה בהם וניתן גם להוסיף שאיפות אם […]
ממן 12 בימי שואה ופקודה תשובה לשאלה מס' 1 סעיף א' מה היה מצבה של גרמניה בזמן עלייתה של התנועה הנאצית לשלטון ? האומה הגרמנית שהייתה רגילה למשטר סמכותי ומושגים כגון דמוקרטיה לא היו על סדר יומה, הרצון לזהות לאומית – התנועה הרומנטית, הרוח הצבאית – המיליטריזם שהייתה טבועה בהם וניתן גם להוסיף שאיפות אם […]
שאלות המטלה שאלה 1 (50 נקודות) בספר זיכרונותיו כותב ניצול השואה וחוקר התלמוד פרופ' דוד הלבני את הדברים הבאים ביחס לחקר השורה: "זהו אירוע ייחודי. […] אני מבקש לא להעלות את השאלה מדוע היתה השואה למרות שעקרונית אני נגד צנזורה ספרותית מכל מין שהוא. אני מתנגד לכל סוג של דיכוי המחקר ההיסטורי. אין להניח […]
שאלות המטלה שאלה 1 (50 נקודות) בין שתי מלחמות העולם התרחשו בגרמניה משברים כלכליים חריפים. א. מה היה הרקע לפרוץ המשברים וכיצד הם השפיעו על החברה הגרמנית? ב. הסבירו את הקשר בין המצב הכלכלי לבין עליית הנאצים לשלטון. שאלה 2 (50 נקודות) עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה היתה תהליך רב שלבי. א. הציגו […]
שאלות המטלה שאלה 1 (40 נקודות) בשנים 1939-1933 התפתחה והתגבשה המדיניות האנטי יהודית של הנאצים. א. ציינו את ביטוייה. ב. אלו גופים או מוסדות הובילו את המדיניות הזו? ג. איזה מבין הצעדים שנקטו הנאצים היה להערכתכם נקודת מפנה עבור היהודים? הסבירו את הכרעתכם. שאלה 2 (20 נקודות) א. מהי "הנציגות הארצית של […]
שאלות המטלה שאלה 1 (100 נקודות) קראו את המקור הבר וענו על השאלות שלאחריו. בססו את דבריכם גם על ידיעותכם מחומר הלימוד מכתבו של גרינג מ-31 ביולי 1941 המטיל על היידריך הכנת תוכנית ל"פתרון הסופי של השאלה היהודית" לכבוד ראש משטרת הביטחון והס"ד ס"ס גרופנפיהרר היידריך ברלין כהשלמת המשימה שכבר הוטלה עליך בצו […]
שאלות המטלה שאלה 1 (60 נקודות) קראו את המחקרים המתייחסים לגטו לודג' וענו על השאלות הבאות: א. מה עמד ביסוד ההחלטה לסגור את הציבור היהודי בגטאות? ב. מה יחודו של גטו לודג' בהשוואה לגטאות אחרים? התייחסו להיבטים הבאים: בידוד וניתוק, מינהל פנימי, מידת שיתוף הפעולה עם הנאצים, עבודה וייצור, דפוסי התנגדות, משך קיומו. […]
שאלות המטלה שאלה 1 (50 נקודות) דונו בדרכי ההתמודדות והתגובה של היהודים בתקופת השואה תוך התייחסות לשאלה עד כמה המונחים "עמידה" ו"התנגדות" משקפים את דרכם. הציגו את חוות דעתכם המנומקת בלווית דוגמאות. שאלה 2 (50 נקודות) השוו בין המרידה במחנות לבין המרידה בגטאות. התייחסו לקריטריונים הבאים: הרכב האוכלוסייה, יעדי המרי ולקריטריונים נוספים […]
ממן 12 – בימי שואה ופקודה – שאלה 1 בגרמניה היו שני משברים כלכליים גדולים – בין השנים 1919-1923, ובין השנים 1929-1933: כשבשנים 1924-1929 הייתה תקופת הפוגה, בה השתפר המצב. הרקע למשבר הכלכלי הגדול הראשון בשנים 1919-1923 הייתה יחוס הפיצויים הגבוהים שהיה על גרמניה לשלם לאחר מלחמת העולם הראשונה בעקבות חוזה ורסאי , תשלום […]
ממן 13 – בימי שואה ופקודה – שאלה 1א בשנים – 1933-1939 התפתחה והתגבשה המדיניות האנטי יהודית כשהיו לה מספר מאפיינים , כשהמטרה המרכזית של המשטר הנאצי הייתה הרחקת היהודים מגרמניה כשהדרך הטובה ביותר להביא לעזיבת היהודים היא על ידי הפיכת חייהם במדינה לבלתי נסבלים. בנוסף לפגיעות פיסיות וחקיקה אנטי יהודית עודד השלטון הנאצי […]