מבחנים פסיכולוגים

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
א. הוחלט לבחון את הקשר בין הביצוע במבחן קבלה לעבודה לבין הצלחה בתפקיד. לשם כך, נאספו נתונים לגבי הקשר בין הביצוע במבחן לבין הערכות ממונים לגבי תפקוד העובדים. בנוסף, חושב המתאם בין ציוני מבחן הקבלה לבין הערכות הממונים, וערכו היה 0.425
מבחן קבלה (ממוצע – 420, סטיית תקן – 25)
הישגים בעבודה (ממוצע – 72.26, סטיית תקן – 9)
הוחלט לקבל לעבודה מועמדים שברמת בטחון 80% צפויים להצליח בתפקיד (ציון 60 ומעלה). מועמד קיבל 400 במבחן. האם הוא עומד בדרישות הקבלה לעבודה? הסבירו, ופרטו חישוביכם.
ב. נמצא כי משוואת הרגרסיה לניבוי הצלחה בעבודה באמצעות מבחן הקבלה עבור מועמדים עם לקויות למידה היא y'=0.153Xi+12 . הסבירו איזה הטיה תתרחש לו יעשה שימוש בקו הרגרסיה הכללי לצורך ניבוי הישגיהם של מועמדים בעלי לקות למידה. שרטטו גרף מתאים.

שאלה 2:
א. מכון המחקר מעסיק קלדנים שתפקידם להקליד נתוני מחקרים. המכון נעזר במבחן מהירות הקלדה לצורך ברירת מועמדים לעבודה. ידוע כי ללא שימוש במבחן ברירת עובדים יצליחו בתפקיד קלדנים 60% מהמועמדים. חשבו את התוקף המוסף של מבחן מהירות הקלדה בשני המקרים הבאים:
(1) תוקף המבחן 0.6 יש לברור 12 מ20 מועמדים
(2) תוקף המבחן 0.3 יש לברור 4 מ20 מועמדים
האם ניתן לומר באיזה מהמקרים תופק תועלת רבה יותר מהשימוש במבחן? הסבירו. התייחסו לאופן בו משפיעים המשתנים השונים המוזכרים בשאלה על התוקף המוסף.
ב. (1) חשבו את התועלת הצפויה משימוש במבחן המיועד לקידום לתפקידי ניהול בתעשייה ע"פ הנתונים לגבי הקשר בין הביצוע במבחן לבין הביצוע בקריטריון.
תוצאות החלטה אומדן תועלת
קבלה תקפה +1
קבלה שגויה -0.8
דחייה תקפה +0.25
דחייה שגויה -0.5
הפחתת אומדן לעלות המבחן -0.02
(2) כיצד ניתן לשפר את התועלת הצפויה מן השימוש במבחן? הסבירו.

שאלה 3:
נבנה שאלון לבדיקת דפוסי התקשרות לגיל הרך. הציעו שתי דרכים שונות לבדיקת תוקף השאלון. בתשובתכם, הסבירו מהו סוג התוקף שנבדק וכיצד הנתונים שתאספו רלוונטיים לבדיקת סוג תוקף זה.