מערכת דיני המיסוי הבינלאומי בישראל והתמודדותה עם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו אבקש לברר כיצד מערכת הדינים הפיסקליים בישראל מתמודדת עם מורכבותה של העסקה הבינלאומית תוך התמקדות בבעיית כפל המס.
בעיית כפל המס במובנה הבינלאומי מתעוררת כאשר שתי מדינות לפחות מטילות מס על אותו אדם בגין אותה ההכנסה. כך למשל, הכנסה שהופקה במדינת המקור, ואף חויבה במיסיה, עלולה לחוב במס גם במדינת מושבו של מקבל ההכנסה. מכאן, שאותו נישום עלול להתחייב בכפל מיסים במדינות שונות על אותה הכנסה עצמה.
בעבודה זו אסקור ראשית את הרקע להיווצרות בעיית כפל מס במישור הבינלאומי, לרבות הבעייתיות במיסוי הכנסות מחו"ל ואת הפתרונות למניעת כפל מס בגין עסקאות רב לאומיות.
בהמשך אסקור את מערכת חקיקת המיסים החלה בישראל, אשר נועדה לטפל בבעיית כפל המס, לרבות האמנות הבינלאומיות החלות על יחסי ישראל עם מדינות אחרות אשר נועדו להתמודד עם בעיית כפל המס במישור הבינלאומי. יודגש, כי עבודה זו תתמקד בעיקר בניתוחה של החקיקה הישראלית אשר מסדירה את נושא המיסוי של הפעילות הבינלאומית, ואשר, בין היתר, נועדה להתמודד עם בעיית כפל המס באמנות הבינלאומיות למניעת כפל מס אשר נועדו, אף הן, להתמודד עם בעיית כפל המס.
עניין האמנות למניעת כפל מס, אבחן ואנתח את האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין ארה"ב.
במסגרת סקירתי את הדין הישראלי החל ועל מנת להתמודד עם הרציונלים אשר עמדו מאחורי טיפול המחוקק בבעיית כפל המס נבחן אף את ההיסטוריה החקיקתית של מדינת ישראל בעניין המיסוי הבינלאומי תוך התמקדות במצב החקיקתי עובר לחוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 132), התשס"ב – 2002  (להלן- חוק התיקון) אל מול חוק התיקון, אשר אימץ בחקיקה, הלכה למעשה, את המלצותיה של ועדת רבינוביץ לרפורמה במס ההכנסה.  מסקירתי ההיסטורית ניתן יהיה ללמוד כי המחוקק עבר כברת דרך ארוכה בעניין זה אשר בבסיסה מעבר מעקרון מיסוי טריטוריאלי לעקרון מיסוי פרסונלי. אולם, עוד חזון למועד. כמו כן, ועל מנת להמחיש את השינוי התפיסתי במסגרת חוק התיקון אטפל ואדון אף בסוגיית מיסויה של חברה זרה נשלטת (C.F.C) בישראל.
תוכן העניינים

1 . מבוא –..3
2 . בעיית כפל המס בפעילות בינלאומית –…4
         2.1  בעיות במיסוי הכנסות ממדינות זרות -.4
    2.2  סיבות אפשריות להיווצרותה של בעיית כפל המס -4
    2.3  פתרונות אפשריים למניעת כפל מס בפעילות בינלאומית –5

3 . מערכת הדינים בישראל המסדירה את תחום המיסוי הבינלאומי -6
     3.1  רקע היסטורי – התלאות שבדרך:             מזיקה טריטוריאלית לזיקה פרסונלית …6
     3.2  החקיקה הישראלית בתחום המיסוי הבינלאומי -8

4 . כפל מס – אמנות בינלאומיות וחקיקה פנימית     כאמצעי להתמודד עם הבעיה -..12
     4.1  הקלה חד צדדית – חקיקה פנימית -…12
     4.2  הקלה דו צדדית – אמנות בינלאומיות …14
     4.3   חיוב במס על חברה זרה נשלטת (חז"ן/ CFC) -.17
5.סיכום –20
6 .ביליוגרפיה …21