עבירות מין במשפחה - אינוס אישה על ידי בעלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4776
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

העבודה הינה במסגרת הקורס דיני עונשין, בשילוב עם חיפוש מתקדם במאגרי מידע באינטרנט. הנושא של העבודה הוא בכל הקשור לאינוס בנישואין – עבירות מין במשפחה . עקב התפרסותו של תחום זה על פני תת נושאים רבים , התמקדתי בשאלה המשפטית הבאה : האם בעל הכופה על אשתו יחסי מין נחשב לאנס ? נושא זה מעלה בחובו סוגיות משפטיות ומוסריות כאחד בהן אדון בעבודתי זו .
  העבודה כוללת נושאים רבים הקשורים לנושא זה – הן מהעולם והן מהארץ , כדלהלן:
1. עקרונות יסוד במשפט הישראלי – החל מחוקי היסוד, חקיקה מגוונת, מגילת העצמאות ופסיקה של בית המשפט העליון (הלכת בנק המזרחי ועוד שורה של פסקי דין ! ).  החקיקה כוללת את חוק שיווין זכויות האישה, חוק למניעת הטרדה מינית, חוק שיפוט בתי דין רבניים, ועוד !!!
2 . עקרונות יסוד במשפט האמריקאי – התייחסות לחוקה האמריקאית, התיקונים הרלבנטיים בחוקה. ואז – החקיקה האמריקאית, שבה יש פירוט רב וציטוטים מהחקיקה האמריקאית. בנוסף, פסיקה אמריקאית הנוגעת למקרה זה.
 
3 . עקרונות יסוד במשפט האנגלי (אותם נושאים המפורטים לעיל – עקרונות יסוד, חקיקה ופסיקה של המשפט האנגלי).

4 . לסיום, ערכתי השוואת דינים – בין הישראלי, האמריקאי ובין האנגלי. השוואה מפורטת וממצה ! 5. רשימה ביבליוגרפית  ארוכה, שכוללת מעל 20 מקורות – הן מחו"ל והן מהארץ !
6 . קיים הסבר מפורט כיצד חיפשתי כל מקור ומקור ! בעבודה זו קיבלתי 94. העבודה כוללת 13 עמודים. מבוא
הנושא שבחרתי הינו עבירות מין במשפחה . עקב התפרסותו של תחום זה על פני תת נושאים רבים , התמקדתי בשאלה המשפטית הבאה : האם בעל הכופה על אשתו יחסי מין נחשב לאנס ? נושא זה מעלה בחובו סוגיות משפטיות ומוסריות כאחד בהן אדון בעבודתי זו .
חלק ראשון – הסיכום המשפט הישראלי עקרונות יסוד " זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם , בקדושת חייו ובהיותו בן חורין , והן יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על עקרונות מדינת ישראל " . עקרונות היסוד וערכיה של מדינת ישראל נלמדים מחוקי הכנסת ומחוקים יצירי פסיקה ( עקרונות הלכתיים ) . בישראל אין חוקה כתובה , אך לדעת השופט ברק ,  נחקקו חוקי יסוד הנמצאים במעמד נורמטיבי גבוה יותר משאר החוקים , המשקפים ערכים עליונים במדינת ישראל . בנוסף , מגילת העצמאות המעגנת בתוכה ערכי שוויון , צדק , חירות וכו' מהווה כלי נוסף בפאזל המרכיב את עקרונות היסוד בישראל , שם נכתב כי " מדינת ישראל … תהא מושתתת על יסודות החירות והצדק והשלום … ותקיים שוויון זכויות חברתי … בלי הבדל דת , גזע ומין … " . הנשיא שמגר בפס"ד המזרחי הגדיר את מגילת העצמאות כ " אקט מדיני בעל משמעות משפטית " . כמו כן , עקרונות היסוד הנ"ל משתלבים בד בבד עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית המייצגת , בין היתר , את הכבוד למשפחה , לנישואין ולאורח חיים יהודי . הערכים המתנגשים בכפיית יחסי מין על אישה ע"י בעלה הינם פרטיות וצנעת הפרט , הזכות לחירות וכבוד האדם מחד והכבוד למשפחה ולנישואין מאידך . כשהזכויות מתנגשות יש לחפש את נוסחת האיזון המתאימה .
הזכות לפרטיות היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר ומהווה את אחד מערכי היסוד של השיטה .הזכות לפרטיות זכתה להגנה במסגרת חוק הגנת הפרטיות . בעקבות המהפכה החוקתית בשנת 1992 זכתה הזכות לפרטיות , לחירות ולכבוד האדם למעמד-על של חוק יסוד עם כינונו של חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . בס' 7(א) לחוק היסוד נכתב " כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו " . בס' 7(ב) לחוק היסוד נכתב " אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו " . לפיכך ביהמ"ש יאזן בין העקרונות הנ"ל וימצא את דרך המלך שתוביל לשילוב בין ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית וכמדינה דמוקרטית .
חקיקה תחילת דרכן "החקיקתית" של זכויות האדם-.