מוטיבציה של מנהלות חרדיות במערכת החינוך החרדי בהשוואה למוטיבציה של מנהלות חילוניות במערכת החינוך הממלכתי
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | אקלים בית ספרי, מוטיבציה, מעורבות הורים, מערכת החינוך החרדית, סגנון מנהיגות, ערכי ניהול, שחיקה בעבודה - עבודות סמינריון, תרבות ארגונית |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2024 |
מספר מילים | 13487 |
מספר מקורות | 47 |
תקציר העבודה
במערכת החינוך החרדית, המוטיבציה של המנהלות עשויה להיות מושפעת יותר מערכים דתיים, קשר עם הקהילה, ותחושת שליחות לחינוך על ערכי הדת (איפרגן והיימן, 2018). לעומת זאת, מנהלות במערכת החינוך החילונית עשויות להיות מונעות מערכים של שוויון, חינוך פתוח ודמוקרטיה, ובכך להעניק משמעות לעבודה ולמוטיבציה חברתית (אמית ואחרים, 2006). הבנת ההקשרים השונים שנובעים מהשוני בין המגזרים, עשויה לתרום לשדה המחקרי בגיבוש אסטרטגיות ניהול, טיפוח גורמי מוטיבציה ועיצוב סביבה תומכת, בהתייחסות לכל סביבה חינוכית בהקשר הדתי והאינדיבידואלי.
המונח מוטיבציה מגדיר את רמת הכוח המניע לפעולה, מקור המילה מוטיבציה הוא מהשורש הלטיני motivus שפירושו כוח מניע. מוטיבציה גבוהה, פירושה שיש לאדם כוח מניע שדוחף אותו לפעול למען המטרה שהוא רוצה להשיג על אף הקשיים שבדרך (2001 ,Dornyel). מוטיבציה, הכוח המניע, יכולה להגיע ממקור חיצוני או פנימי. מוטיבציה חיצונית היא מוטיבציה שמגיעה מגורם חיצוני כמו תגמול או עונש, ואילו מוטיבציה פנימית מושפעת מהמיקוד הפנימי של האדם; רצון שמגיע מבחירה חופשית לפעול או לתרום למען מטרה שחשובה לו באופן אישי (דלאשה ואחרים, 2021).