בין ציון לציונות- בדוק

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2046
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1 סעיף א'
יחידה 1-2 מספרת על היהודים באירופה במאה ה-19, בחומר הלימוד ניתן לבחון את דפוסי התנהגות היהודים, את האנטישמיות שחלה כלפיהם וההתמודדות שלהם עם המצב באירופה.
יהודה לייב (לאון) פינסקר הוא רופא, הוגה דעות ופעיל לאומי יהודי, מראשי תנועת "חיבת ציון" ואבות הציונות והטריטוריאליזם, מחבר הספר "אוטואמנציפציה". נדון במאמרו זה אשר כתב בשפה הגרמנית …..
סעיף ב'
המאמר שכתב פינסקר "אוטואמנציפציה". חיבור של המילה היוונית "אוטו", שפירושה עצמי ושל המילה הלטינית "אמנציפציה" שפירושה שחרור ויחד המשמעות היא: שחרור עצמי- כלומר, להבדיל מאמנציפציה, שהיא שוויון זכויות משפטי, שאותו קיבלו היהודים במקומות שונים באירופה. המאמר נכתב בשנת 1882 בזמן תקופת "סופות בנגב" שהייתה קשה ליהודים במזרח אירופה.
המאמר השפיע לדעתי על היהודים כיוון שפינסקר נגע בנקודות הרגישות ביותר ליהודים באותה התקופה, תחילה, שם כותב המאמר …….
שאלה 2
מתוך חומר הקורס יחידה 2 עמוד 156-161.
מקראת הקורס, יוסי גולדשטיין, "מקומה של תנועת "חיבת ציון" בקריסתה של עליית תר"ן- תרנ"א".
סעיף א'
לאחר המהומות שפקדו את היהודים במזרח אירופה "סופות בנגב" וההלימה האנטישמית שהם חוו יחד עם האמנציפציה שניסתה לגרום לשוויון זכויות ובכל זאת הגבירה את הזרות וההבדל של היהודים משאר התרבויות.
בשנים 1890-1891 (תר"ן- תרנ"א) הייתה התפקחות …..
סעיף ב'
גל העלייה שדיברנו עליו בסעיף הקודם, עליית תר"ן- תרנ"א בשנים 1890-1891 כמו שהזכרנו היה גל עלייה גדול, העולים עלו בכמה חודשים בודדים לארץ ישראל והיקף העלייה היה רחב (כ-10,000 עולים), אך בהמשך הוא הגיע למצב קריסה, מרבית העולים שהגיעו לארץ ישראל חזרו.
זה היה אחוז גל העלייה שנשרו הגבוה ביותר שהיה מאז ועד היום. (85%), בהיסטוריוגרפיה התופעה הזו מוצגת כדרמה שלא נראתה ונחקרה לעומק …….