בעיות משמעת בהוראה וההתמודדות של המורים עמן

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 5524
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

בעיות משמעת והפרעות מצד תלמידים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכון הינן דבר שבשגרה עבור רבים מהמורים. בעיות משמעת מתאפיינות בהפרעות תכופות מצד תלמידים, חוסר ציות להוראותיו של המורה, אלימות מילולית ופיזית, ונדליזם ועוד. בעבר ובימינו נעשים מחקרים רבים כיצד ניתן להתמודד עם בעיות משמעת והפרעות מצד התלמידים, מה יפחית את הבעיות הללו ואלו כלים יאפשרו למורים להתמודד עם בעיות משמעת שונות? כיצד ניתן לפנות אל התלמידים על מנת לגייס אותם ללמידה ולמנוע או להפחית בעיות משמעת. בנימה אישית אציין שבחרתי ללמוד נושא זה לעומקו, היות ואני מתעתדת לעסוק בהוראה ואני רואה חשיבות עליונה בהכרת הנושא במטרה לצמצם את התופעה כבר בתחילת הדרך ולמנוע את התפתחותה, וכך לי כמורה לשפר את איכות ההוראה כמו כן לאפשר לתלמידים להגיע להישגים טובים יותר.
חוקרים מייחסים סיבות, גורמים והיבטים פסיכולוגיים וחינוכיים רבים לבעיות משמעת. למעשה, אין הגדרה ברורה וקבועה במילון למה שנחשב בעיניהם של המורים כהפרת משמעת או כבעיית משמעת בכיתה. לכן ישנו ערפול בהגדרת המושג "משמעת", בשל כך ניתנו למושג "משמעת" משמעויות ופירושים רבים על ידי אנשים העוסקים בחינוך על כל גווניו. בעיות אלו קשורות: בעולמו הפנימי של הילד, בתפיסת הסביבה שלו את נורמות ההתנהגות החברתיות ובמערכת היחסים שלו עם המורים ועם בית הספר.
בעבודה זו אסקור את ההיבטים, הסיבות והגורמים שבגללן מתקיימות הפרעות ובעיות משמעת כפי שמשתקפות בשגרת חייהם של מורים וכן, אסקור את הכלים שניתנים למורים המסייעים להם להפחית ואף למגר את בעיות המשמעת בכיתתם. על מנת לענות על שאלות מחקר אלו, מלבד חומרי המחקר שנסקור וננתח, אראיין כ- 2-3 מורים ומורות החווים בימי שגרת עבודתם בעיות משמעת שכאלו ונלמד מהם וכיצד הם מתמודדים עם בעיות משמעת אלו, מה ההשלכות של בעיות אלו על מהלכו התקין של השיעור וכמובן, כיצד הם מתמודדים עם בעיות אלו ומנסים למגר אותן וכן, באילו כלים ועזרים הם משתמשים על מנת להשיג זאת, מי מנחה ומדריך אותם על מנת להשיג את מבוקשם ומה עוזר לתלמידים לבצע פחות בעיות משמעת.
המושג "משמעת" קשור בצורה מילולית ליכולת הפיזית לשמוע ובהתאם לכך גם ההתייחסות לחוסר משמעת פירושה מצב שבו לא שומעים. כלומר זהו מצב שבו אין תקשורת יעילה בין החונך לחניך. לפי ההגדרה, הפרעת משמעת תיקבע לא לפי הפעולה עצמה כגון: אכילה בשיעור או דיבור בשיעור, אלא בהתאם לאופן השפעתה על האינטראקציה והשיח בכיתה. כלומר בעיות משמעת מוגדרות כאירועים המפריעים למהלכו התקין של השיעור על ידי כך שמפריעים למורה, או לתלמיד בודד, או לקבוצת תלמידים. ההגדרה הזו פותחת התייחסות לחומרת הבעיה המגיעה מצד התלמיד, על פי מידת ההפרעה לנוכחים בשיעור. כדאי לשים את הדעת על כך שלא המשמעת והקשב הם העומדים כמטרה לנגד עיניהם של המורים, אלא המשמעת ככלי להשגת חינוך ולמידה יעילים בכיתה ולכן, המשמעת מהווה תנאי להתנהגות המאפשרת למידה יעילה בכיתה. חשוב לציין כי את בעיות המשמעת ניתן לחלק לבעיות קשות, סמויות ומזעריות, ולא רק אלו שגלויות ובולטות הן החמורות ביותר, גם אי שיתוף פעולה או שקט מופתי בשיעור יכול לסמל קשיים ובעיות. לדוגמה: בזום יש כאלה שלא חושפים מסך ולא משתתפים, זו גם סוג של הפרת נורמה של התנהגות