ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2181

תקציר העבודה

ג'נוסייד ממן 13

 

שאלה 2

א. "הזינוק הגדול קדימה" (הקולקטיביזציה בשנות ה-50) הוא מבצע גדול שעליו החליטה המפלגה הקומוניסטית הסינית במטרה לנצל את מאגרי כח האדם והמשקים הפרטיים העצומים של המדינה ולחולל בה תיעוש מזורז והתייעלות לטובת הכלל, כדי להצעיד את סין קדימה.

כל המשקים הפרטיים הועברו לבעלות המדינה, כולל הלאמה של אמצעי היצור החקלאי, היבול והתוצר – והפיכתו לתוצר המדינה, תוך מעבר לשימוש בכלים מתקדמים ומודרנים כדי לייצר אוכל בצורה יעילה יותר.

בפועל מה שקרה הוא ירידה במוטיבציה של האיכרים, פגיעה בהם וירידה באיכות החיים שלהם.

הסינים ניסו ליישם את הקולקטיביזציה גם בייצור הפלדה כדי לעקוף את היקפי היצור במערב. מיליונים עסקו בייצור פלדה ופחם במקום באוכל. סין ייצאה אוכל כדי לממן כלי נשק, מפעלים ומכונות. התפוקה החקלאית ירדה בצורה דרמטית – דבר שהוביל לרעב גדול, מוות של 300,000 טיבטים, 15% מהאוכלוסייה בטיבט ו-5% מכלל הטיבטים בעולם (ע"פ הממשלה הגולה של טיבט) ומוות של 15-40 מיליון סינים.

 

"הסכם 17 הנקודות", שנחתם בשנת 1951, קבע שהטיבטים מסכימים להיות חלק מסין בתמורה לשמירה על המערכת הפוליטית הטיבטית, שמירה על מעמדו וסמכויותיו של הדלאי לאמה, כיבוד הדת הטיבטית ושמירה על המנזרים ואי פגיעה בהכנסותיהם.

כדי להתחיל בתהליך הקולקטיביזציה, מאו דזה דונג, מנהיג המפלגה הקומוניסטית, חילק את סין לאיזורים שבכל אחד מהם נציג האחראי להלאמת הרכוש החקלאי והקרקעות. גם טיבט נכללה בתוכנית זו.

בניגוד לסין שבה הקרקעות הוחזקו על ידי אנשים פרטיים, בטיבט הן הוחזקו על ידי הממשלה (30%), האריסטוקרטיה (30%) והמנזרים (40%) – והלאמתן משמע פגיעה בהכנסות המנזרים והפרת הסכם 17 הנקודות. הנזירים הטיבטים התנגדו להלאמת הקרקעות ויצאו להפגין ולמרוד בצורה אלימה ברחובות. המרידות דוכאו בצורה אלימה על ידי השלטונות והצבא הסינים – נזירים גורשו מהמנזרים וגם נעצרו, עונות והוצאו להורג, טיבטים אחרים נרצחו, נאסרו, או נשלחו למחנות עבודה, ומנזרים הופצצו.

למרות שבתחילה ביקש הדלאי לאמה מהעם הטיבטים לנהוג באיפוק, עם המשך המרידות והאלימות הוא ברח להודו (1959) עם קרוביו ובעקבותיו באו גם כ-100,000 טיבטים. לאחר כמה ימים לחימה בהם נהרגו אלפי טיבטים, הסינים דיכאו את המרד, פיזרו את הממשלה הטיבטית והקימה ממשל צבאי.

 

לאחר הקמת המשטר הצבאי, ועם איבוד הדומיננטיות של האליטה האריסטוקרטית-נזירית, השלטונות הסינים כפו על הטיבטים להתארגן בקומונות ובכך שלטו בהם טוטלית, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת הגבלת כל ההיבטים היום-יומיים. הטיבטים חוייבו בשיעורי חינוך מחדש ולימודי סין ולשם כך נשלחו למחנות מיוחדים. כל מי שנחשד באי שיתוף פעולה נאלץ להשתתף ב"פגישות מאבק" בהן היו משפילים את הקורבנות, מעליבים ומכים אותם, ולעיתים גם מוציאים אותם להורג בפומבי.