קורס 10664 ג'נוסייד
קורס 10664 , ממ"ן 12 , ציון 95
ממ"ן
שאלה 1 הג'נוסייד הארמני שאלה 2 הפוליטיסייד (הטיהורים הפוליטיים) בברית המועצות שאלה 3 נאומו של הימלר לפני אנשי אס.אס
העבודות בקורס: מבחן, סיכום, ממ"ן 11, ממ"ן 12, ממ"ן 13, ממ"ן 14, ממ"ן 15,
שיוך ראשי: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / מדע המדינה
שיוך נוסף: מדעי החברה / מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים / יחסים בין-לאומיים
שיוך נוסף: מדעי החברה / סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שיוך נוסף: מדעי הרוח / היסטוריה / היסטוריה של העת החדשה
מקרי השמדת המונים מלווים את ההיסטוריה האנושית לדורותיה. אולם נראה שבמאה-20 בוצעו מעשי ג'נוסייד, או מעשים בעלי אופי של ג'נוסייד, רבים יותר מאשר בכל מאה אחרת.
מטרתו הכללית של הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע בסוגיית הג'נוסייד ויכולת לנתחה כתופעה היסטורית, במיוחד בהתייחס למקרים של השמדת המונים שבוצעו במאה ה-20; אחת ממטרותיו הספציפיות היא לעורר את רגישות הסטודנטים להיבט זה בחיי האנושות, ולעודד את התלבטותם האישית בנושא. גם אם אין בידינו את כל התשובות לכך, יש לנסות להבין למה, כיצד ומתי מתרחשים מעשי ג'נוסייד. על כן הקורס מנסה לברר מי מעורב בביצוע מעשים אלה, מהן הנסיבות המידיות, המקומיות, האזוריות והבין-לאומיות שבהן הם בוצעו, ומה היו התהליכים, הזרמים והכוחות ההיסטוריים שהובילו להתרחשותם. ננסה להבין גם כיצד קורה שמשטרים פוליטיים מוכרים מחליטים, אף בימינו, שהדרך לפתור סכסוך – אמיתי או מדומה – עם בני קבוצה אחרת היא באמצעות חיסול בני אותה הקבוצה.
שאלה 1 הג'נוסייד הארמני שאלה 2 הפוליטיסייד (הטיהורים הפוליטיים) בברית המועצות שאלה 3 נאומו של הימלר לפני אנשי אס.אס
יחידה 2 – רואנדה מושגים מרכזיים: גזענות (תורת גזע): גִּזְעָנוּת היא עמדה שלפיה בקרב בני אדם מתקיים קשר הכרחי בין מוצאם לבין תכונות אופי מסוימות, או לעיתים גם כישורים שכליים או לעיתים סגנונות תנועה והליכה, כך שהיחיד אינו נשפט על פי ייחודו האישי אלא על פי השתייכותו לקבוצה בלבד. ברוב המקרים משתמעת מהגישה גם עליונותה […]
המטלה עוסקת באמנת האו"ם ובג'נוסייד ברואנדה. הבדלים בין האמנה לבין החלטת העצרת הכללית, תפיסת הקולוניאליזם הבלגי את השבטים ברואנדה עד לרצח העם.
בחינה בציון 92 משנת 2023 של קורס ג'נוסייד. התשובות עסקו בנושאי הקולקטיביזציה בברית המועצות, יישום השלבים בג'נוסייד הארמני והאשמה של השלטון הבלגי ברצח העם ברואנדה.
המטלה עוסקת בתרבות הילידים באמריקה, ג'נוסייד המאה ה19 בילידים, מאפייני מהגרים לאמריקה והמושבות
:הסכם 17 נקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163) , הרקע לקבלתו וסעיפיו המרכזיים. סיפוח טיבט לסין עם חתימת הסכם 17 הנקודות היה בסה"כ הסכת דעת של הסינים כלפי עולם ומלכתחילה סינים ידעו רצו להשמיד תרבות טיבטית ולעשות אתנו סייד. בסוף מלחמת העולם השנייה ואחרי נפילתו של אימפריה היפנית הקיסרית התחילה מלחמת האזרחים שבסופו העלה לשלטון מפלגה […]
תשובה: החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 1946 אומרת / מגדירה רצח ם כשלילת הזכות לחיים מקבוצות שלמות של אנשים, פעולות שזעזוע את המין האנושי בדומה לרצח של יחיד לפי החלטה ג'נוסייד נוגד את חוק המוסרי ואת מטרותיו של האו"ם. החלטה אומרת גם שרצח עם הוא פשע על פי חוק בין לאומי בין שהם […]
מאגר שאלות ותשובות גדול של גנוסייד תשובות מנוסחות היטב ,ציונים גבוהים קרוב לשלושים שאלות ותשובות
ממן 11 בקורס ג'נוסייד, דוגמה לתשובות: שאלה 1 בתשובתי אסקור בקצרה את הנאמר ב"החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 1946" ואת "אמנת האו"ם למניעת וענישת הפשע השמדת-עם משנת 1948" ואציג את ההבדלים בין המסמכים. ראשית, אדבר קצת על רפאל למקין. רפאל למקין הוא משפטן יהודי שזכור בעיקר כ"אבי" אמנת האו"ם בדבר מניעת רצח עם והענשת […]
ממן 13 בקורס גנוסייד דוגמה לתשובות: שאלה 1 א. בתשובתי אסקור את הרקע ל"הסכם 17 הנקודות" ואתייחס לסעיפיו המרכזיים. ראשית, אתן קצת רקע על טיבט ועל מערכת היחסים שלה עם סין. עד המאה ה12 טיבט הייתה מדינה עצמאית, אך במאה ה12 טיבט נכבשת על ידי סין הקיסרית. במהלך הכיבוש סין וטיבט הגיעו למספר הסכמים; סין […]
שאלה1 קראו את אמת האו"ם למיעת ועישת הפשע השמדת- עם משת 1948) יחידה 1 ,עמ' 35-31 .( סקרו בקצרה (כעמוד אחד) את הושאים המהותיים המופיעים במסמך והסבירו לאחר מכן: א. לפי האמה, מהן דרכי הפעולה בג'וסייד בהקשר למיעה ולעישה? ב. האם להערכתכן/ם דרכי פעולה אלו אכן מומשו ויושמו מאז 1948 ועד היום? 2 שאלה בספר […]
שאלה 1 קראו את הסכם 17 הקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשת 1776 יבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 ."האם טעה זו כוה? הסבירו את יחס […]
שאלה1 מה היה תפקידם של "הטורקים הצעירים" בתכון וביצוע הג'וסייד הארמי? סקרו בתשובתכם את החזון הפאן-טוראי ותפקידו במדייות "הטורקים הצעירים" כלפי מיעוטים בכלל וכלפי הארמים בפרט. 2 שאלה תארו את תכית הקולקטיביזציה ואת הרעב היזום בבריה"מ. חוו דעתכם בהתבסס על אמת האו"ם: האם מדובר בג'וסייד מתוכן מתוך כווה מראש? 3 שאלה "את ההכחשה הטורקית המתמשכת […]
בסעיף זה בשאלה זו אפרט ואתאר את "קמפיין הזינוק הגדול קדימה" שנקרא גם בשם : "תכנית הקולקטיביזציה" ואת השפעתה על טיבט. בשנת 1949 מודיע שליט סין "מאו דה דונג" על הקמת הרפובליקה העממית של סין. עם תפיסת השלטון מאו ומפלגתו טוענים שהם חייבים לבסס ולחזק את השליטה ברחבי סין. הדרך שנוקט מאו ומפלגתו ,הוא הפעלת […]
ענו על שלוש מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים לכל תשובה). (נקודות 33) 1 שאלה קראו את החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 1946) יחידה 1 ,עמ' 30 (ואת אמת האו"ם למניעת וענישת הפשע השמדת-עם משנת 1948) יחידה 1 ,עמ' 35-31 .(סקרו בקצרה את הנאמר בשני המסמכים וזהו את ההבדלים ביניהם. (נקודות […]
מטלה מנחה 11 – ג'נוסייד (רצח עם) שאלה 1 סעיף א'- מתוך סעיף 2 של אמנת האו"ם למניעת וענישת הפשע השמדת-עם משנת 1948 (עמוד 32, יחידה 1). ג'נוסייד, פירושו רצח עם. ג'נוס= גזע, סייד= רצח. ממציא המושג היה רפאל למקין, יהודי משפטן אשר קיבל את התואר אבי אמנת האו"ם בדבר מניעת רצח עם והענשת מבצעיו […]
מטלה מנחה 12 – ג'נוסייד (רצח עם) חומר לימוד: ארמנים, צוענים (יחידות 5+7) "וויליאם ג'ונס והמיתוס הארי" (יחידה 2, עמוד 127-133) שאלה 1 עוד היום קיימת מחלוקת בנוגע לאירועי הג'נוסייד הארמני שהתקיים בשנת 1915 בין הנראטיב הטורקי לבין הנראטיב הארמני. הנרטיב הארמני שמקובל לפי הקהילה החוקרת טוען שהיה נגד הארמנים עשרות שנים של טבחים נקודתיים […]
מטלה מנחה 15 – ג'נוסייד (רצח עם) שאלה 2 התיאוריה המרכזית של חוקרי ג'נוסייד עוסקת ביצירת מודל מחקרי ובו מכנים משותפים למקרי ג'נוסייד שונים. המודל מתבסס על מספר מרכיבים כמו תנאי סף אופייניים, צדדים מעורבים ….. שאלה 3 אמנת האו"ם למניעת וענישת הפשע ג'נוסייד מונה ארבע קבוצות שרדיפתן מוגדרת כרצח עם. ארבע הקבוצות הן: אתנית, […]
שאלה מה היה תפקידם של "הטורקים הצעירים" בתכון וביצוע הג'וסייד הארמי? סקרו בתשובתכם את החזון הפאן-טוראי ותפקידו במדייות "הטורקים הצעירים" כלפי מיעוטים בכלל וכלפי הארמים בפרט. (קודות 50) 2 שאלה תארו את תכית הקולקטיביזציה ואת הרעב היזום בבריה"מ. חוו דעתכם בהתבסס על אמת האו"ם: האם מדובר בג'וסייד מתוכן מתוך כווה מראש? (קודות 50) 3 שאלה […]
ציון סופי 90 שאלה קראו את הסכם 17 הקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 (קודות 33) 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשת 1776 יבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 ."האם טעה זו […]
ציון סופי 90 שאלה קראו את אמת האו"ם למיעת ועישת הפשע השמדת- עם משת 1948) יחידה 1 ,עמ' 35-31 .( סקרו בקצרה (כעמוד אחד) את הושאים המהותיים המופיעים במסמך והסבירו לאחר מכן: א. לפי האמה, מהן דרכי הפעולה בג'וסייד בהקשר למיעה ולעישה? ב. האם להערכתכן/ם דרכי פעולה אלו אכן מומשו ויושמו מאז 1948 ועד היום? […]
א. ההגדרה לג'נוסייד לפי סעיף 2 לאמנה של האו"ם היא ביצוע אחד מהמעשים המפורטים בהמשך מתוך כוונה תחילה להשמיד באופן סופי או חלקי קבוצת אנשים מאותו לאום, שיוך אתני, גזע או דת. ב. המחקר המודרני מנסה לפתור את הבעייתיות בהגדרה הזאת של ג'נוסייד על ידי העלאת הגדרות חופפות ומקבילות והצעת טיפולוגיות (חקר הטיפוסים וסיווגם) שמאפשרות […]
ישנם 2 נראטיבים מרכזיים שגורמים למחלוקת בנוגע לאירועי הג'נוסייד הארמני והם כמובן הנראטיב הטורקי והנראטיב הארמני, שתי הגרסאות שונות לחלוטין וכל אחת מהן מציירת תמונה שונה לגמרי וכך בוודאי גם תשובה הפוכה לגבי הגדרת המאורעות כג'נוסייד. הנראטיב הארמני גורס כי עם דרישתם של הארמנים לעצמאות, תוך הקמת תנועה לאומית כשברקע עליית הלאומיות בכל אירופה, נוצרה […]
שאלה 1 (33 נק') א. קראו את הסכם 17 הנקודות (יחידה 9, עמ' 163-166) וסקרו בקצרה את הרקע לקבלתו ואת סעיפיו המרכזיים. ב. תארו כיצד הופר הסכם 17 הנקודות באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השנים 1958-1976? שאלה 2 (33 נק') "משנת 1776 ואילך אופיין יחסה של ארה"ב כלפי האינדיאנים בניסיון לשילובם, בעוד שהחל משנת […]
יש תשובות לכל השאלות הבאות : ענו על שלוש מתוך שלוש השאלות הבאות. (קודות33) 1 שאלה קראו את אמנת האו"ם למניעת וענישת הפשע השמדת- עם משת 1948) יחידה 1 ,עמ' 35-31 .( סקרו בקצרה (כעמוד אחד) את הנושאים המהותיים המופיעים במסמך והסבירו לאחר מכן: א. לפי האמנה, מהן דרכי הפעולה בג'וסייד בהקשר למניעה ולענישה? ב. […]
יש תשובות לשאלות הבאות : שאלה 1 : מה היה תפקידם של "הטורקים הצעירים" בתכנון וביצוע הג'נוסייד הארמני? סקרו בתשובתכם את החזון הפאן-טוראני ותפקידו במדיניות "הטורקים הצעירים" כלפי מיעוטים בכלל וכלפי הארמנים בפרט. שאלה 2 : תארו את תכנית הקולקטיביזציה ואת הרעב היזום בבריה"מ. חוו דעתכם בהתבסס על אמנת האו"ם: האם מדובר בג'וסייד מתוכנן מתוך […]
יש תשובות לכל השאלות הבאות : שאלה1 קראו את הסכם 17 הנקודות (יחידה 9 ,עמ' 166-163 ,(סקרו בקצרה את סעיפיו המרכזיים והסבירו: כיצד הופר ההסכם באירועים המרכזיים המתוארים ביחידת הלימוד בין השים ?1958-1976 (קודות 33) 2 שאלה "יחס המתיישבים הבריטים במושבות בצפון אמריקה כלפי הילידים עד לשנת 1776 ניבא את ההשמדה העתידית בארה"ב במאה ה-19 […]
תשובה 1: ניתוח סעיף 2 של אמנת האו"ם באשר לרצח עם, טיפולוגיה: ג'נוסייד, פוליטיסייד, אתנוסייד. תשובה 2: א. ניתוח מאמרו של בנימין נויברגר בנושא רצח העם ברואנדה, לרבות רעיונות גזעניים. ב. התעמולה התקשורתית של שבט ההוטו שהי ולבסיס רעיוני לפעולות רצח העם בשבט הטוטסי: קיטוב, סיווג, דה-הומניזציה, ארגון.
1. טיהורים פוליטים בברית המועצות: מנגנוני פעולה שהיו לזרועות ביצוע ההגות שהובילה פוליטיסייד, כדלקמן: משטרה חשאית, משפטי ראווה, מדיניות הקולקטיביזציה, ארכיפלג גולג. 2. הסיבות הפנים מדינתיות והסיבות הבינלאומיות שגרמו לאימפריה העותמנית לסרב להעניק עצמאות לעם הארמני והכיצד אלה תרמו להתרחשות רצח העם הארמני.
הקורס: 10664 – ג'נוסייד ענו על שתיים מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים לכל תשובה). שאלה 1) 50 נקודות) א. אילו קבוצות הוגדרו כ"אויבות המהפכה" בידי הקומוניסטים בבריה"מ? ב. תארו את שיטות הטרור וההפחדה בהן השתמש שלטונו של סטאלין. שאלה 3) 50 נקודות) א. תארו את יחס הצבא האדום לשבויי המלחמה הפולנים […]
הקורס: 10664 – ג'נוסייד מטלה זו מכילה שאלות מסכמות, הדורשות השוואה בין מקרי בוחן שונים בהם דנו במהלך הסמסטר. ענו על שתיים מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים לכל תשובה). שאלה מס' 1 במסגרת הקורס "ג'נוסייד" נלמדים מספר מקרים של רצח- עם. הסבירו את ה"מודל" האופייני למקרים אלה: תנאים מוקדמים, צדדים מעורבים, […]
מטלת מנחה (ממ"ן) 14 הקורס: 10664 – ג'נוסייד ענו על שתיים מתוך שלוש השאלות הבאות. ענו בקצרה ולעניין (כשני עמודים לכל תשובה). שאלה 1) 50 נקודות) א. מה היו המאפיינים של המהגרים מאנגליה לצפון- אמריקה (רקע מעמדי, חברתי, דתי)? כיצד לדעתכם השפיעו מאפיינים אלה על יחסם כלפי האינדיאנים? ב. תארו את שלושת האירועים המרכזיים ביותר […]
שאלה 1 ( 50נקודות) – א א. נתחו בקצרה את החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 1946 (עמ' 30 יחידה 1). מהן ההגדרות לג'נוסייד על- פי מסמך זה? בשנת 1946 ניסח רפאל למקין ביחד עם צוות משפטנים את החלטת העצרת הכללית של האו"ם את הנוסח הראשוני של "האמנה בדבר … ב. נתחו את ששת הסעיפים […]
שאלה 1- ב- 1948 אושרה האמנה בידי העצרת הכללית של האו"ם. האמנה קובעת כי השמדת עם הינה פשע ע"פ החוק הבינלאומי וכי בעלי האמנה מקבלים … קבוצה על רקע גזעי – מקרה בוחן רואנדה : קבוצה גזעית – קבוצה שהרדיפה שלה הוא על בסיס גזע (תאוריות גזעניות). הטענה הראשית של ספר … קבוצה על רקע […]
שאלה 2 בשנת 1776 התגוררו בצפון אמריקה בין 6-10 מיליון ילידים. בשנת 1890 נספרו בארה"ב 237,000 ילידים בלבד. העריכו ונמקו: האם מדובר בדלדול אוכלוסין טראגי או שמא בג'נוסייד מכוון? תשובה: אתחיל מהמסקנה הסופית, לאחר קריאת ספר הלימוד וצפייה בשיעור הגעתי למסקנה שאין ספק שהיה ג'נוסייד כלפי האינדיאנים במאה ה-… אין ספק שלנשיאים היה חלק פעיל […]
שאלה 1 עד היום קיימת מחלוקת בנוגע לאירועי הג'נוסייד הארמני (1915) בין הנראטיב הטורקי לבין הנראטיב הארמני. תארו בקצרה את שני הנראטיבים והסבירו: האם אכן מדובר בג'נוסייד על פי אמנת האו"ם? תשובה באפריל 1915 החל הג'נוסייד הארמני על ידי גירוש וחיסול ההנהגה והאליטה הארמנית והשאיר את הקהילה ללא אנשיה הבכירים ומנהיגיה, בפעולה זו … שאלה […]
שאלה 2 התיאוריה הגזענית הבלגית אודות מוצאם של ה"טוטסי" התבססה על תיאוריות הגזע שפותחו באירופה בסוף המאה ה-19 ובאה מתוך מטרה להבין את המצב בו נתקלו הבלגים ברואנדה שבה קבוצת מיעוט- "הטוטסי", שולטת על קבוצת רוב- "ההוטו", שאף מקבלים את המצב הנתון הזה ללא שום מחאה או התמרדות כפי שהיה מצופה מהם על פי ההיגיון […]
שאלה 1 תכנית הקולקטיביזציה החלה לאחר הוועידה ה-15 של המפלגה הקומוניסטית בשנת 1927 וקיבלה תאוצה משמעותית מיד לאחר נאומו של סטלין בעניין ביטול מעמד הקולקים בסוף דצמבר 1929. תכנית הקוקטיביזציה בחקלאות היא תכנית מעבר מחקלאות משקית שבה לכל איכר יש משק פרטי משלו, הוא משקיע באדמה, מעבד אותה בכוחות עצמו ונהנה מהיבול עם משפחתו , […]
שאלה 2 – תארו את תכנית הקולקטיביזציה ואת הרעב היזום בבריה"מ. חוו דעתכם בהתבסס על אמנת האו"ם: האם מדובר בג'נוסייד מתוכנן מתוך כוונה מראש? שאלה 3 – מה היה תפקידם של "הטורקים הצעירים" בתכנון וביצוע הג'נוסייד הארמני? סקרו בתשובתכם את החזון הפאן – טוראני ותקפידו במדיניות "הטורקים הצעירים" כלפי מיעוטים בכלל וכלפי הארמנים בפרט.
שאלה 2 – תארו את תכנית הקולקטיביזציה ואת הרעב היזום בבריה"מ. חוו דעתכם בהתבסס על אמנת האו"ם: האם מדובר בג'נוסייד מתוכנן מתוך כוונה מראש? שאלה 3 – מה היה תפקידם של "הטורקים הצעירים" בתכנון וביצוע הג'נוסייד הארמני? סקרו בתשובתכם את החזון הפאן – טוראני ותקפידו במדיניות "הטורקים הצעירים" כלפי מיעוטים בכלל וכלפי הארמנים בפרט.