הסתגלות אנשי קבע בכירים לחיי האזרחות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9045
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
פרק ראשון –מבוא
הצגת הסוגיה הנחקרת
מניעים לבחירת הנושא
מטרה כללית
היבטים לבדיקה
קהלים נתרמים

פרק שני –מסגרת מושגית תומכת
מושגי מפתח
תיאוריות כבסיס ידע מחקרי על תהליך ההסתגלות
האמת נאמרת בפנים
בראי המחקר
מסגרת ארגונית

פרק שלישי – המתודולוגיה
מידע על האוכלוסייה הכוללת
איסוף נתונים
מקורות ראשוניים ומשניים
תצפית משתתפת
ראיון עומק-מידע כללי
שאלות שנשאלו המרואיינים
חתך מרואיינים
קשיים

פרק רביעי -ממצאים
תיאור מקום
תיאור סיטואציה
ניתוח הראיונות

פרק חמישי-סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא:
"ההסתגלות אינה פונקציה של חוקיות בלבד, אלא גם של יחס האדם אליה."
כבר בשנות ה-20 לחייהם הם ניהלו מערכות מורכבות בתקציבי ענק, קיבלו החלטות הרות גורל ופיקדו על מאות כפיפים. אבל כשאנשי צבא קבע יוצאים לשוק האזרחי, מעסיקים מסתייגים מלגייס אותם: "הם אומנם אנשים מוכשרים עם קבלות. אבל הם לא מתאימים לנו".
המונח הסתגלות מוגדר בספרות, ופירושו הוא- התרגלות למצב חדש , התאקלמות – רכישת כושר להתאים למצב חדש, התאמה לתנאים נתונים", וכתהליך הנמדד לרוב על פי ציר זמן, ובמספר תחומים : פיסי, חברתי ופסיכולוגי.(אבניאון,1997).
איתן אבניאון ,מתוך מילון ספיר , 1997
אנשי הקבע לעיתים מוצאים עצמם מחפשים את עצמם באזרחות, משום ההרגל למנטאליות אחרת בצבא, שעות עבודה שונות, דרישות אחרות, ועצם המסגרת היותה צבאית, היא שונה ואחרת, ברגע שהם יוצאים לאזרחות הכול נראה להם שונה, לא מוכר, לא מובן, התחושה שאין להם מה לעשות או לאן לפנות? המון שאלות מטרידות את מחשבותיהם ואף את הסביבה בה הם נמצאים.
עבודה זו תבחן את נושא ההסתגלות של אנשי קבע למסגרת אחרת, שהיא לא צבאית, אלא אזרחית, בפרק הראשון של העבודה אציג את המניעים לבחירת העבודה, אילו היבטים בעיקר אני הולך לבדוק לגביי הנושא, ואילו קהלים נתרמים מכך?
בפרק השני של העבודה, אציג סקירה ספרותית מלאה, אשר סוקרת את הנושא בכללותו, תוך כדי שימת לב לפרטים הקטנים של הנושא עד לפרטים הגדולים של הנושא הנבחר.
בפרק השלישי, פרק המתודולוגיה אציג באילו מקורות במחקר השתמשתי, בנוסף בפרק זה, נמצאים 6 המרואיינים שלי, למטרת מחקרי.
ששת המרואיינים , הם אנשי קבע אשר משרתים בצבא חלקם 20 שנה,וחלקם 10 שנים, ומרואיין אחד אשר משרת בצבא 5 שנים , והחליט שהוא פורש ויוצא אל האזרחות.
בפרק האחרון של העבודה, אנתח את הפרק השלישי, הוא פרק הראיונות שבחרתי על מנת לבצע את מחקר, תוך כדי מתן ניתוח מפורט ומלא לנושא הנחקר, והחוויה החיובית שנאלצתי לעבור בעקבות הכנת מחקר זה.
ולכן במחקרי אתחקה אחר הסתגלות אנשי קבע לחיי האזרחות.