סדאם חוסיין ומלחמת איראן-עיראק מה הניע את שליט עיראק לצאת למלחמה כנגד איראן? מה היו מאפייני המלחמה ותוצאותיה והאם הוא השיג ניצחון?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2021
מספר מילים 7260
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תוכן
מבוא 3
שיטת המחקר ורקע תיאורטי 4
פרק א – הפרק ההיסטורי 5
רקע לסכסוך 5
סדאם חוסיין – האדם 9
פרק ב – מניעי המלחמה 11
סכסוך גיאוגרפי 11
בין שיעה לסונה ובין המדינה הדתית למדינה החילונית 12
אישיותו של סדאם 12
עמדת המעצמות 13
פרק ג – המלחמה עצמה 15
אבני דרך במלחמה – ומאפייני הלחימה 16
מאפייני המלחמה – התנהלות פנים מדינתית 18
תוצאות המלחמה 20
היבטים בינלאומיים לאור המלחמה 21
פרק ד – סיכום – האם סדאם השיג ניצחון? 24
ביבליוגרפיה (לפי סדר ההופעה בעבודה) 27

מבוא
מלחמת איראן עיראק שהייתה המלחמה המאורגנת הממושכת ביותר במאה ה-20 ונמשכה 8 שנים, עימתה שתי מדינות שרוב תושביהן הם שיעים ולא הניבה שום תוצאה ממשית למי מהצדדים.
אולי זה היה ייחודה של מלחמה זאת, שהחלה בחלום גדול של מנהיג יחיד – סדאם חוסיין, חלום שהתנגש עם מנהיג עקשן, פונדמנטליסטי וחסר פשרות – ח'ומייני.
המלחמה עברה שינויים שלא היו בשליטתם של הניצים, אשר לבסוף הותשו עד כדי הסכמה להפסקת הלחימה שלא מרצון וללא הישג בולט לאף אחד מהם.
הסיבות שהניעו את סדאם חוסיין לפתוח במלחמה היו שונות מאלו שאילצו אותו להמשיך בה.
יש הגורסים שהמלחמה ביטאה את האיבה הכללית בין איראן לעיראק שהייתה קיימת משחר ההיסטוריה של האזור, בתחרות על ההגמוניה במפרץ הפרסי.
חוקרים אחרים דווקא גורסים שאירוע זה מקורו בסכסוך גזעני – עימות בין ערבי שמי לבין איראני ארי ויש מי שסבור כי אמונתו של סדאם בעליונותה של המדינה והאומה הערבית מול השקפתו של ח'ומייני שהדת היא הקובעת ומשטר הבעת בעיראק הכופר חייב לעבור מהעולם, הם אלו שהיו אחראים במידה גדולה לפרוץ המלחמה והביאו להימשכותה במשך שנים.
ככל שהתארכה המלחמה בין עיראק לאיראן, כך הלכו וגברו הדרישות הגיאוגרפיות מחד גיסא ומאידך, החריף המאבק הפוליטי ביניהם, אשר למעשה היה מסווה לחששות של שני הצדדים מפני הגמוניה באזור, זאת מאחר שהמהפכה הח'ומייניסטית באיראן, בעיני עיראק וסדאם, היוותה סכנה לחלום ההגמוניה האזורית של עיראק בראשות הבעת' הלאומני.
תוצאות המלחמה ביו שתי המדינות הקרינו על שאר המדינות באזור ואף על ישראל והיחסים בינה לבין מדינות ערב השכנות לה ובמיוחד עם הפלסטינאים.
העבודה אמנם מתמקדת במניעיו של סדאם חוסיין כמנהיגה של עיראק, מנהיג מרתק ואכזר אך כדי לברר את שורשי הסכסוך ומניעיו עלה הצורך לפרוס את היריעה ולהסביר את הרקע ההיסטורי וכן תהליכים שהתקיימו גם אצל היריבה-השכנה איראן.
חוסר הקשר בין מה שחולל את המלחמה לבין מה שהביאה לסיומה, מחייב לא רק בדיקה מה הניע את סדאם חוסיין לפתוח בה, אלא במיוחד, לאור התוצאות או חוסר התוצאות, האם סדאם השיג את שרצה להשיג.