הפערים בחינוך בתחום התקצוב בזמן משבר הקורונה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2020
מספר מילים 16024
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

כיצד הפערים בתחום התקצוב השפיעו על הפערים בפריפריה בתקופת הקורונה?
בתחילה נבחן את המושג פריפריה ואת המדדים המגדירים פריפריה, הן מבחינת הגדרתה כמרוחקת מהמרכז הכלכלי והגיאוגרפי של המדינה והן מבחינת מדדים חברתיים-כלכליים.
לאחר מכן, נבחן מספר נושאים מרכזיים שזיהנו כגורמי השפעה מרכזיים בהעצמת הפערים בפריפריה בחינוך ונדון על היכולת של מערכת החינוך לצמצם את אותם הפערים – הבדלי תקצוב ושוויון הזדמנויות. נבדוק ממה מורכב התקציב של בתי הספר ונבדוק כיצד מחולק בין מרכז ופריפריה והאם ישנה העדפה תקציבית לתלמידי פריפריה, זאת כיוון שמחקרים רבים קודמים מצאו שכדי שילד שנקודת הפתיחה שלו נמוכה יוכל להצליח בבית הספר אין די בשוויון פורמלי בתקציבים, אלא יש לתת לו הקצאה עודפת של משאבים – יותר שעות הוראה, מורים איכותיים ועוד.
בנוסף, נבדוק כיצד פערים אלו השפיעו על הפריפריה והמרכז בזמן תקופת הקורונה והאם הפער התעצם או אולי הצטמצם?
חוסר השוויון המורגש בין המרכז לפריפריה
עוד לפני משבר הקורונה התקיים חוסר שוויון בחלוקת התקציבים הניתנים לבתי ספר במרכז הארץ לעומת בתי ספר בפריפריה. אך עם פרוץ משבר הקורונה, חוסר השוויון בין המרכז לפריפריה גדל. התסכול בקרב המורים המלמדים בפריפריה גדול יותר מהמורים המלמדים במרכז, בעיקר בגלל הידיעה על המצב הכלכלי הירוד של בית הספר ותחושת התסכול.

פרויקט גמר שכולל רעיונות חצי מובנים, שאלונים, ממצאים, מסקנות וכו…