הצעה לפרוייקט לפיתוח אוריינות סביבתית – יער יתיר ככלי להתמודדות עם בעיית המדבור וכפרוייקט להעלאת אוריינות סביבתית במסגרת חינוך לקיימות, מכינת עבודת לקראת תשפ”א
סוג העבודה | סקירת ספרות |
מקצוע | ביולוגיה, גאוגרפיה, חינוך, כלכלה, מדעים, קרימינולוגיה |
מילות מפתח | EMS, אגמים, אגן פסולת, אוקיינוס, אוריינות סביבתית, אטמוספרה, איכות הסביבה, אמפתיה, אנטרטיקה, אסון אקולוגי, אקולוגיה, אקלים, בז אדום, בית היערן, גאוגרפיה, החברה להגנת הטבע, הסברה, העצמה, הצעה לפרוייקט, התחממות גלובלית, התחממות כדור הארץ, התנהגות אנושית, זיהום, זיהום אויר, זיהום מים, זיהום מקורות מים, זיהום קרקע, חוף ים, חיות בר, חינוך, חינוך לקיימות, חינוך סביבתי, טבע, ייעור, יער, יער יתיר, יערן, כלכלה, למידה, למידה חוץ כיתתית, מאגר מים, מדבור, מדד למידה, מי תהום, מערכי שיעור, מערכת אקולוגית, משבר סביבתי, ניצול יתר של קרקעות, סביבה, פיתוח אוריינות סביבתית, פרוייקט חינוכי, פשיעה אקולוגית, פשיעה סביבתית, קרן קיימת לישראל, רגשות חיוביים, רמות מנשה, רשות שמורות הטבע, שטחי מחייה, שמורת טבע, שתילת עצים, תצפית |
שנת הגשה | 2020 |
מספר מילים | 3965 |
מספר מקורות | 7 |
תקציר העבודה
מכינת עבודות לקראת תשפ"א
חינוך לקיימות
1. קראו את המאמר:
גן, ד', פליק, א', ואקנין, מ' וגל א' (2018). להתרגש מבז אדום — תוכנית לשימור הבז האדום כמעוררת רגשות חיוביים בקרב תלמידים. אקולוגיה וסביבה, 9(4), 36-41.
(נמצא בקישור: http://magazine.isees.org.il/ArticlePage.aspx?ArticleId=806 )
וענו על השאלות הבאות:
1) בתקציר המאמר הרשום כ "על קצה המזלג" נכתב שהמחקר מראה כיצד פיתוח "אוריינות סביבתית" מושג תוך עידוד חקר בסביבת למידה חוץ כיתתית. הסבירו בעזרת ספרות מקצועית (מצורפת רשימת קישורים למאמרים בסוף העבודה) את המושג "אוריינות סביבתית", וכתבו על פי מאמר זה כיצד היא מתפתחת בפרויקט "להתרגש מהבז האדום".
2) כתבו במילים שלכם, אלו רגשות התעוררו אצל התלמידים בכל קטגוריה שמופיעה במאמר, וכתבו על פי המאמר אלו יתרונות לטווח ארוך תורמים הרגשות המתעוררים בלמידה החוץ כיתתית.
3) על פי ספרות מקצועית (מצורפת רשימת קישורים למאמרים בסוף העבודה) כתבו מהו ה"משבר הסביבתי"? וכיצד תכניות המעוררות רגשיות חיוביים כלפי הטבע יכולות לשפר את מצב המשבר הזה?
4) התבוננו על מקום מגורכם, מצאו תופעת טבע ייחודית כגון: פריחה של פרח מיוחד, פארק ייחודי, מקום טבעי פתוח, שדה בור, ערוץ של נחל, ציפור מקומית ועוד…בהשראת המאמר כתבו רעיון לתכנית חינוכית שמטרתה לחזק את הקשר בין הילדים תושבי האזור, והסביבה הטבעית. חלקו את התכנית ל3 מפגשי למידה חוץ כיתתיים, ויום שיא אחד. ציינו בכל מפגש מהן המטרות הלימודיות(ידע), מהן המיומנויות שיילמדו, ומהם הערכים שיוקנו לתלמידים.
שם התכנית:______________________________________
מפגש
מיקום ומשך המפגש
נושא המפגש
ומטרתו
ידע שמועבר
מיומנויות לתלמיד
ערכים שיועברו
תוצרים
(יש לצרף מערך שמתאר את מהלך המפגש)
א'
ב'
ג'
יום שיא
קישורים למאמרים:
1) http://magazine.isees.org.il/ArticlePage.aspx?ArticleId=566
2) file:///C:/Users/USER/Desktop/עבודת%20גמר%20תיזה/מאמרים/אוריינות%20סביבתית%20בחינוך%20בישראל%20אונ%20בן%20גוריון.pdf
3) file:///C:/Users/USER/Desktop/עבודת%20גמר%20תיזה/מאמרים/חינוך%20סביבתי%20לכל%20טלי%20טל.pdf
מחוון ציונים:
סעיף
ניקוד
סטנדרט רצוי
א
15 נקודות
*כתיבת הגדרה טובה ומובנת ובמילותיו/ה האישיות של הסטודנט/ית למונח "אוריינות סביבתית"(8 נק')
*הסבר פשוט לאופן בו היא מתפתחת בפרויקט (7 נק')
ב
10 נקודות
*כתיבת כל הקטגוריות המופיעות במאמר(5 נק')
*הסבר פשוט במילותיו/יה של הסטודנט/ית ליתרונות של כל קטגוריה (5 נק')
ג
15 נקודות
*כתיבת הסבר מובן ופשוט למונח ה"משבר הסביבתי"(10 נק')
* הבנה של הקשר בין חיזוק הרגש החיובי כלפי הסביבה לבין התמודדות עם משבר זה (5 נק')
ד
60 נקודות
*מציאת נושא מקומי מתאים לתכנית סביבתית-מקומית(5 נק')
*כתיבת תכנית בעלת ציר התפתחות הגיוני ומובן(10 נק')
*כתיבת מערכים מובנים לכל התכנית על פי פירוט העמודות המצויות בטבלה שלמעלה (30 נק')
*תבנון יום שיא מתאים, מעניין ובעל הקשר לנושא הנלמד(15 נק')
יש להגיש את העבודה למייל שלי בקובץ וורד: limory2412@gmail.com
נא לציין שם+ משפחה מספר תעודת זהות.
ציון עובר הינו: 92 נקודות
בהצלחה