השימוש בתעמולה על ידי הבריטים והאמריקאים במהלך מלחמת העולם השנייה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 011284
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

מלחמת העולם השנייה הייתה הגדולה בתולדות האנושות.‬ במהלכה הופעלה תעמולה משמעותית על ידי כל הצדדים הלוחמים. מכיוון שמלחמה זו הייתה במידה רבה עימות אידיאולוגי בין המשטרים הפשיסטיים לאלו הדמוקרטים, לשימוש בתעמולה היה משקל רב. המלחמה הפכה להיות אירוע שבו כל אחד היה מעורב, וכל משאבי המדינה גויסו לטובת הניצחון- צבא, כלכלה, תעשייה וכולי. המלחמה החדשה הציגה את הלחימה בקירוב לעורף, נשים גויסו למפעלים, והאוכלוסייה הופצצה מן האוויר. בשל כך, המורל של האזרחים, נכונותם להמשיך ולתמוך במאמץ המלחמתי הפך לנכס בטחוני חשוב. במהלך המלחמה נעשה שימוש בערוצי תקשורת חדשים- רדיו וקולנוע. כל אלו משכו תשומת לב רבה לרעיון התעמולה והאפשרויות החדשות. התפתחותה של הלוחמה האווירית אפשרה גם את התפתחות הטלת העלונים מן האוויר והתעמולה ליוותה את הלוחמה הפיזית בצורה הדוקה.
עבודה זו עוסקת בשימוש בתעמולה שעשו הבריטים והאמריקאים במהלך מלחמת העולם השנייה. עבודה זו תנסה לענות על השאלה: כיצד השתמשו הבריטים והאמריקאים בתעמולה במהלך מלחמת העולם השנייה?.
הפרק הראשון של העבודה הינו פרק תיאורטי הבא לענות על השאלה – מהי תעמולה?. הפרק מביא מספר הגדרות למושג תעמולה ומתאר את התפתחותה לאורך ההיסטוריה מהעת העתיקה ועד לימינו תוך התמקדות במלחמת העולם הראשונה ששימשה "מעבדה" לחקר התעמולה ושעקרונות הפעלת התעמולה שגובשו‬ ‫במהלכה תקפים עד היום. בנוסף מציג הפרק את המרכיבים הבסיסיים של ניהול מערכת תעמולה, את סוגי התעמולה וטכניקות התעמולה השונות. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
הפרק השני מציג את מערכת התעמולה המתוחכמת שהקימו הבריטים, ואת חבלי הלידה שלה בראשית דרכה. הפרק מתאר כיצד הבריטים עשו שימוש בתעמולה במהלך מלחמת העולם השנייה, החל מהפנייה לקהל הביתי ורתימתו למאמץ המלחמתי דרך התעמולה שהופעלה כנגד האויב במיוחד באמצעות שידורי רדיו והפעלה של טכניקות תעמולה לבנה ושחורה כאחד. הפרק מסיים במאמץ המרוכז שעשו הבריטים לגרור את ארצות הברית הבדלנית והניטרלית אל תוך המלחמה באירופה.
הפרק השלישי של העבודה דן בתעמולה שהפעילו האמריקאים במהלך מלחמת העולם השנייה. הפרק מביא את קורות הקמת מנגנוני התעמולה האמריקאים בזמן המלחמה תוך התייחסות לכך שעד ההתקפה על פרל הארבור ב- 7.12.1941 לא היו כלל תכניות תעמולה בארצות הברית שסלדה ממנה. הפרק מתאר בהרחבה את כניסתה של ארצות הברית למלחמה עם הארסנל העצום של המפציצים שלה ושיטות הטלת העלונים שפיתחה. בפרק זה התייחסתי בהרחבה גם להתגייסותה של הוליווד למאמץ המלחמתי וההשפעה המכריעה שהייתה לה לרתימת הציבור האמריקאי.

תוכן העניינים

מבוא…………………………………………………………………………………………………………3

פרק 1- מהי תעמולה?

א. הגדרות………………………………………………………………………………………………….4
ב. רקע היסטורי…………………………………………………………………………………………..5
ג. מרכיבים בסיסיים של ניהול תעמולה……………………………………………………………..8
ד. סוגי תעמולה……………………………………………………………………………………………9
ה. טכניקות תעמולה……………………………………………………………………………………..10

פרק 2- השימוש שעשו הבריטים בתעמולה במהלך מלחמת העולם השנייה

א. רקע היסטורי………………………………………………………………………………………….12
ב. תעמולה שיועדה לקהל הביתי………………………………………………………………………13
ג. תעמולה שכוונה נגד האויב…………………………………………………………………………..15
ד. הקרב על הקהל הניטרלי-ארצות הברית………………………………………………………….17

פרק 3- השימוש שעשו האמריקאים בתעמולה במהלך מלחמת העולם השנייה

א. רקע היסטורי…………………………………………………………………………………………..19
ב. תעמולה שיועדה לקהל הביתי……………………………………………………………………….20
ג. תעמולה שכוונה נגד האויב……………………………………………………………………………24

סיכום………………………………………………………………………………………………………..26

קיצורים……………………………………………………………………………………………………..27

ביבליוגרפיה…………………………………………………………………………………………………28

נספחים………………………………………………………………………………………………………29