זכות האישה לקבלת טיפולי פוריות הנגזרת מהזכות להורות - זכות אבסולוטית או מוגבלת?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2014
מספר מילים 6034
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא
בראשיתו של חיבור זה אסקור את נושא טיפולי הפוריות בישראל. נושא הפוריות הינו בעל חשיבות חברתית ותרבותית עצומה ותופס מקום נכבד גם בהלכה היהודית. טיפולי הפריון הינם מגוון רחב של דרכי טיפול בבעיית הפוריות. מדינת ישראל מכירה בזכות האדם לקבל טיפולי פוריות כחלק מזכותו לבריאות ולכן טיפולים אלה נכללים בסל הבריאות. מדינת ישראל נתפסת כמעצמה בתחום זה, הן מבחינת פיתוח טכנולוגיות הפריון והן מבחינת הקצאת המשאבים והמימון הכספי הרחב לתחום זה. נושא טיפולי הפוריות טומן בחובו דילמות משפטיות רבות, דילמה כזו התעוררה בפרשת נחמני שבה הועלתה לדיון הסוגיה המורכבת שבין הזכות להורות מול זכותו של אדם שלא להפוך להורה בעל כורחו. אי פריון הוא מצב בו לא הושג הריון לאחר שנה של קיום יחסי מין ובפני אותם אנשים האי פוריים עומדים סוגים שוני ומגוונים של טיפולי פוריות כגון: הפריה חוץ גופית, תרומת ביציות והזרעה תוך רחמית.
בפרקו השני של חיבור זה אעסוק במצב המשפטי בישראל החל מראשיתה של זכות האישה לקבלת טיפולי פוריות מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי וכלה בהגבלות זכות זו מבחינת גיל והן מבחינת מצב בריאות וסכנת חיים. נושאים מסיימים הקשורים בטיפולי הפריון אינם מוסדרים בחקיקה ראשית אלא באמצעות תקנות ונהלים בלבד. בעניין זה ישנם שני דברי חקיקה המתייחסים לגיל האישה כתנאי סף לקבלת טיפולי פוריות והם:
1. חוק תרומת ביציות.
2. תקנות בריאות העם (הפריה חוץ גופית).
לאחר מכן, הראה את ההסדרה החוקית של טיפולי הפוריות בחו"ל כמשפט משווה להסדרה החוקית בישראל. בראשיתו של פרק זה אעסוק בנושא הפונדקאות במדינות שונות בעולם כגון: צרפת, אנגליה, קנדה. כמו כן, אראה את נושא ההפריה המלאכותית במדינות שונות בעולם כמו שוויץ, אוסטריה ונורבגיה. ובסיומו של פרק זה אראה את הפן של טיפולי הפוריות בבחינת התקנות וחוקים בספרד.
בסיומו של חיבור זה, לאחר סקירת נושא טיפולי הפוריות בכלל וסקירת המצב המשפטי בישראל ובעולם אגיע למטרת מחקר זה. מטרת מחקר זה, היא לבדוק אם הזכות להורות היא בכל מחיר. כלומר, זכות אבסולוטית ששום דבר לא עומד בדרכה או מאידך זכות מוגבלת בשיקולים כאלה ואחרים. בפרק זה אסקור גישות שונות בנושא ולסיכומו של עניין אביע את דעתי בנושא.