חלוקת תפקידים במשפחה הטרוסקסואלית לעומת זוגות חד מיניים - סמינריון כמותי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2020
מספר מילים 5184
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא 2
סקירת ספרות 4
השינויים שעברו על המשפחה המסורתית 5
ערך האינדיווידואליזציה 8
עליה בשיעור התעסוקה והשכלתן של נשים 8
תרבות פרונטליסטית ופרו משפחתית 9
משפחות חד מגדריות וחלוקת תפקידים במשפחות אלו 10
תפקידים וחלוקת תפקידים במשפחה: 11
שיטת המחקר 12
משתתפים 13
כלים 13
הליך 13
ממצאים 14
שכיחויות 15
דיון 21
סיכום והמלצות למחקרי המשך 23
רשימת מקורות 24

מבוא
לאורך שנים רבות הוצג דיון סוציולוגי מרתק אודות הבסיסים העומדים מאחורי מושג המשפחה, ביניהם הבסיסים הביולוגיים, חלוקת עבודה, דפוסי משפחה שונים ועוד. אולם, אין הסכמה חד משמעית בין הגישות השונות באשר לאופייה של המשפחה והגדרתה. כמו כן, ישנן גישות שונות לגבי הצורך להגדיר מהי משפחה. יש הטוענים כי הניסיונות להגדיר "משפחה" הם חלק מתהליך ההבניה החברתית. על פי ברנדרס, הדימוי הפופולארי למשפחה הוא זוג הטרוסקסואלי נשוי, צעיר, לבן, עם ילדים בריאים, הכולל חלוקת עבודה מגדרית, (Bernardes, 1997).
בסוף שנות השישים, עם עליית "הגל השני" של הפמיניזם, המזהה את הדיכוי המגדרי בכל היבט חברתי, נטבע המונח "האישי הינו פוליטי", משמעו נשים מדוכאות בראש ובראשונה במסגרת המשפחתית ולאחר מכן בשוק העבודה. בעשורים האחרונים אמנם חל שינוי מסוים בחלוקת התפקידים המגדרית בתוך המשפחה, אשר מתבטא בתפקיד האב. ולצד זה חלו שינויים בהגדרת המשפחה המסורתית, ונוספו דגמים חדשים של משפחה ושל מודלים הוריים (Thorne,1992(.
הורים הומואים ולסביות אינם תופעה חדשה. בפועל, יחסים הומוסקסואליים בחברה האנושית מתועדים עוד מן העת העתיקה, ולכן ניתן להניח כי התקיימה גם הורות של הומואים ולסביות במשך דורות רבים. אולם, כמעט בכל המקרים בדורות עברו, נטייתם המינית של מי שנמשכו לבני/בנות מינם נשארה באפלה, כסוד כמוס שלעתים לא סופר מעולם. סוד כמוס זה אפשר כמובן גם את קיומה של הנחת יסוד שנטמעה גם בתיאוריה הפסיכואנליטית, כי רק מתוך זוגיות הטרוסקסואלית יכולה להתקיים התפתחות וצמיחה. התפיסה של הומוסקסואליות כפרוורסיה ניזונה גם היא מן ההנחה שזוגיות הומוסקסואלית אינה יכולה להביא לכדי רבייה ועל כן מדובר במיניות פרברטית.
יחס החברה כלפי הומוסקסואליות ככלל והורות הומוסקסואלית בפרט קשור במידה רבה בתפיסות הומופוביות (אורן,2006 ; (Berkowitz &; Marsiglio, 2007 עניינו של סמינריון זה הוא לבחון האם קיים שוני בחלוקת תפקידים במשפחה בקרב זוגות הטרוסקסואלים בהשוואה לזוגות חד מיניים? תחילה נציג את הרקע התיאורטי שיסייע בהבנת משתני המחקר והגדרות בסיסיות של מהי משפחה מסורתית ומהי משפחה פוסט מודרנית, מה השינויים שחלו במוסד המשפחה וכן חלוקת תפקידים במשפחה חד מגדרית. כאמור, כדי לענות על שאלת המחקר הועבר שאלון שבוחן עמדות לגבי חלוקת תפקידים במשפחה התוצאות נותחו בכלים סטטיסטיים ונדון בהם במהלך העבודה ונבחן מהן המסקנות העולות מהן.

מחקר מבוסס על 30 משתתפים