חשיבה מערכתית- מבחן בית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2185

תקציר העבודה

העבודה הינה מבחן בית מסכם לקורס חשיבה מערכתית של עינת גפנר בלימודי ביטחון ובטיחות העורף. העבודה בציון גבוה. .

בידור.  מאז ומתמיד צרך האדם בידור על כל סוגיו. אם במשחק במה, רדיו, קולנוע או טלוויזיה. עם התקדמות הטכנולוגיה שני האחרונים היו למiשפעים ביותר בתחום זה. טכנולוגיה חדשה זו אפשרה להביא את הקולנוע אל תוך המסך הקטן הביתי הפרטי. יכולת לצפות בסרט האהוב עליך עם חברים או משפחה, בזמן המתאים לך ובנוחות הביתית במקום לכתת רגליך לעבר הקולנוע. בתחילה היו אלו קלטות הוידיאו ובהמשך תקליטורי ה .DVD כיום צריכת התוכן למסך הביתי מתחלקת למספר תחומים עיקריים: מקורות פיראטיים, כבלים, לווין והאחרונה פורצת הדרך שיטת ה…סטרימינג.

שתי חברות מאד משמעותיות ופורצות דרך שעסקו בהבאת הבידור הקולנועי\טלויזיוני אל המסך הקטן הן בלוקבסטר ונטפליקס. שתיהן עשו את אותו דבר אך בצורה שונה. לשתיהן מודל שונה, האחת עבדה עם מודל מקובע בעל גמישות מינימלית לעומת השנייה בעלת גמישות אסטרטגית דינמית. האחת התרסקה והשנייה עדיין בשיאה. בדפים הבאים יובא ניתוח מקביל בין שתי חברות אלו ומה היו הסיבות לנפילתה של האחת מול שגשוגה של השנייה.

 בלוקבסטר –  ניצול ההזדמנות והפריצה..

בעקבות פיתוח מכשיר הוידיאו טייפ קמו להן חנויות השכרת קלטות וידיאו על מנת לספק את הדרישה החדשה. באותו זמן בשנת 1985, אדם בשם דיוויד קוק הקים את החנות הראשונה שלו אשר נקראה 'בלוקבסטר'. הוא המשיך ופיתח את החברה בהוספת חנויות נוספות. דיוויד עבד בשיטה שונה מחנויות השכרה אחרות. עקב נסיון עבר שלו במסדי נתונים גדולים הקים בהשקעה של 6 מיליון דולר מחסן מרכזי אשר הצליח לשנע מספר קלטות גדול בין החנויות ביום אחד.

שיטת המפתח להצלחתה המוקדמת של בלוקבסטר היתה יכולתה לנהל מלאי בצורה יעילה וזולה ולהתאים את חנויותיה לפרופיל הדמוגרפי בסביבה בה הן הוקמו ובהצגת אוסף מגוון של סרטים חדשים ופופולריים. בנוסף הושת קנס גדול על המאחרים בהחזרת הקלטת אשר הביא להכנסה משמעותית נוספת. בלוקבסטר יצרה מצב אופטימיזציה עם פער מינימלי בהשוואה לשירותי השכרה אחרים. במשך עשור הצלחת החברה היתה מסחררת.  בימיה הטובים היו לחברת בלוקבסטר יותר מ 5000 סניפים ושלטה על 40% מהשוק האמריקאי.

בשנת 1997 יזם הייטק אחד מקליפורניה בשם ריד הייסטינגס, ששכח להחזיר את קלטת הוידיאו בזמן ונאלץ לשלם קנס גבוה. אחרי שהתרגז ושילם הוא שאל את עצמו למה הוא צריך לכתת רגליו לחנות במקום לקבל את הסרט הביתה דרך הדואר ולפרק זמן ממושך יותר. אחרי שחשב על העניין הגיע למסקנה שייתכן שיש לו ביד רעיון מעניין לסטארט-אפ.  ריד קרא את המפה המורשת של בלוקבסטר, ואת מצב ההשכרות בשוק והחל לחפש רעיון תחליפי לשיטת בלוקבסטר. הוא חשב על שימוש בדואר אך מהר מאד הבין שקלטת וידיאו במעטפה תהיה בעייתית עקב גודלה הפיזי ועקב המשלוח היקר הנלווה.

 

 

נקודת מפנה –  לאחד היא הפתעה לשני הזדמנות.

באמצע שנות ה-90 הגיחה לעולם טכנולוגיה חדשה לשמירת מידע אלקטרוני שנקראה DVD. טכנולוגיה זו הינה תקליטור שהמידע בו מאוחסן בצפיפות גבוהה במיוחד, שני מאפיינים עיקריים של טכנולוגיה זו הינם גודל קטן וכושר אחסון של מידע רב. שני מאפיינים אלו היו אבן דרך טכנולוגית עם פוטנציאל שינוי הן להייסטינג והן לבלוקבסטר. למעשה טכנולוגיה זו היוותה הפתעה בסיסית חיובית לרעיונו של הייסטינגס אך לנקודת מפנה לבלוקבסטר שעדיין לא ידעה זאת.