כישורי שפה - דף למבחן!!

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2019
מספר מילים 6456

תקציר העבודה

אוצר מילים ראשוני-לא תלוי בקשי ההגייה-אלא בקרבה לחיי היומיום/ אידיוגלוסיה-ר' תאומים איכות התשומה-ילד לומד את שפת המקום, מדגם שפה של ילדים בני גילו, ההורה לומד שפה מורכבת- המודל של ההורה הוא קשה. אסוציאציות-קיץ,ים,מטוס-טייס,חתול ועכבר גם אסו' וגם קטגוריאלי.בע"ח-אמצעי תקשורת: מגע, ריח,ריקוד הדבורה,קולות, ככל הידוע מטרת התקשורת שלהם קיומית, מהות שונה,מערכת סגורה ומוגבלת במס' הסימנים. (כימיים,תנועה,קוליים). גודל-לקראת יסודי רוכשים מושגי יסוד של ג'-בסיס לחשבון.גן-האינט' עם ילדים בני גילו מהווה מודל והתנסות.מגוון אינט' שפתיות גדול:ילדים בגילאים שונים,גננת,. בבית האם מבינים שפה ילדותית,בגן חייב להתאמץ.ג' ידע לשוני מולד-גם ילד בסביבה דלה ירכוש שפה.דו לשוניות-רוכשים ומנהלים 2 מערכות לשוניות. ילד דו לשוני-צריך לדעת קוד תקשורת של 2 השפות ולדעת להתנהל מבחינה קוג' לשונית וחבר'. השפעה שלילית-אוצר מילים מעט נמוך בכל שפה/טעויות דקדוקיות בגלל ההבדלים בין השפות דומות לטעויות בשפת אם,הטעויות מL 1 לL 2 ולהפך/ לוקח יותר זמן מללמוד שפה אחת, ,.יתרונות:אוצר מילים גדול יותר בשתי השפות ביחד/מטא לשוניות מפותחת יותר-התבוננות על הלשון כמערכת סדורה,חוקים, התפתחות מושגים- דו לשוניים/ יכולות קוגנ': ידע עולם/מבחני אינט'/ יצירתיות/ המשגה/ תפקודים קוגנ' גבוהים/ תפקודים ניהוליים חברתיים/ הגמשת החשיבה/ארגון מידע/פתרון בעיות. עפ"ר השפה השניה הופכת להיות הדומיננטית(אלא אם שומרים בקנאות בבית). יתרונות קוגניטיביים :STROOP EFFECT:הפער בין: כחולאדום ל – כחולאדום.-יכולת שליטה.דו לשוניות מוקדמת/סימולטנית: עד גיל 3-4 שנים. מהתחלה משתמשים ב 2 שפות.דו לשוניות מאוחרת/רכישה עוקבת: מצב שבו ילד למד שפה אחת בד"כ בגלל הגירה (לא משנה באיזה גיל)ורוכש שפה שנייה לצרכי קיום. לעומת, רכישת שפה זרה: למידה פורמלית של עוד שפה, לא לצרכי קיום,אלא לצורך למידה נטו כמו ג"ג. לימוד שפה שניה-בלמידת שפה ראשונה המוח לומד מהי שפה, חוקים,בלמידת שפה שנייה המוח יודע הוא רק לומד איך אומרים מילים בשפה זו. אנחנו לומדים שפה 2 באמצעות שפה1 .. כשדומה אז קל. ככל שהמרחק גדול-קשה יותר. אין דבר כזה שפה קשה – ילד שנחשף לשפה ראשונה ילמד אותה באותו קצב כמו כל הילדים בכל השפות. בלמידת שפה שנייה יש קושי כי המרחק גדול ואז יש הפרעה של השפה הראשונה לשפה השנייה.דיבור דיספרקסי-קושי גם בתנועתיות אוטומטית של אברי הדיבור.דקלרטיבי-ז' עובדות וארועים/ביצוע איטי/ניתן לדיווח/נלמד מהר/עלול לדעוך/קריאת סיפור לזכור בשיעור הקרוב-פרוצדוראלי וידע דקלר'. הגדרת מילים-תיאורים-חיצוניים-תפוח-הוא ירוק/תפקודית-כוס-ששותים בה/תיאורית ותפקודית-חתול 4 רגליים ועושה מיאו/קטגוריאלית-גיטרה-כלי שמנגנים בו/ הגיית עיצורים-בן 6 שמתקשה להגות עיצור-הפנייה לקלינאית תקשורת לאבחון וטיפול./קשה לקרוא במדוייק ללא הקשר כי המילה הומוגרפית.החלפה-בין עיצורים-דגל-גגל, במקום SH S- הטיה לריבוי-אחותות-ולא אחות, קושי ברכ' ההטיה יוצאת הדופן לריבוי/ ריבוי-2.5-"משקפיימים"/ שלב רכישת המורפמה ים לציון רבוי.(הכללת יתר) הטיית מילת יחס לגוף-."יותר גבוה מאת"/האוטו של אני/קושי.הכללה-תקינה –חלק מההתפ' הסמנטית-כדורגל,כדורסל-כדורים.הכללת יתר-תהליך תקין בהתפ' הסמנטית.מחבת-סיר,לכלב-קורא חתול-תקין עד גיל 3./צמצום יתר-רק המטריה של אמא-מטריה השמטה-כדור-דור/ התפת' הדיבור-בן 5 שמראה תקלות(חזרות ולחיצות) בשטף הדיבור. ויגוצקי-התאוריה: הדיבור מנחה לחשיבה, לילדים צעירים אין