מבוא למדיה חדשים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2022
מספר מילים 1506

תקציר העבודה

שאלה 1 (40 נקודות)

מאפיינים של רשתות
עולם קטן (מיקרו-קוסמוס): מדובר בעולם קטן, יש פה חיבורים רבים קיימים בין מיקרויים שונים ברשת; בין סוכנים יחידים ברשת. יש המון חיבורים בין אנשים, והם מייצרים את הקוסמוס השלם של הרשת. רוב החיבורים הפנימיים יתרחשו בתת-קבוצה של הקבוצה הגדולה, כלומר, יש חיבורים פנימיים צפופים בתוך תתי קבוצות; קבוצות קטנות מקובצות. כאשר יש קבוצות גדולות של חיבורים ברשת, אז; החיבורים הם דלילים יותר. לכל אחד ממיקרויים (סוכנים) יש דרגת חשיבות שונה. דוגמה: אם נסתכל על העולם הקטן של המוזיקה הישראלית; ונחפש שמו של זמר בספוטיפיי, הרשת או הממשק הזה מתעדכן לפי מדד הפופולריות של הזמרים שנקבע לפי כמות ההשמעות של השירים של אותו זמר בספוטיפיי. דוגמה אחרת: קבוצת הוואטסאפ של סטודנטים של תקשורת באו״פ היא תת קבוצה והיא עולם קטן מתוך האוניברסיטה כולה. לכל אחד מהסטודנטים יש דרגת חשיבות שונה, מכיוון שלא כולם משתתפים.

צמתים מרכזיים ושחקנים מחברים: בכל רשת יש כמה צמתים מרכזים או כמה נקודות מרכזיות שדרכם עוברת תנועה רבה (חיבורים). למשל: דרך שדות התעופה עוברות המון טיסות, לכל מיני מקומות בעולם, ולכן שדות התעופה נחשבים לבעלי תנועה רבה. אם מדברים על רשת האינטרנט, אז אנו מדברים על צמתים של העברת מידע, דרך הצמתים ברשת האינטרנט עובר מידע. דוגמה: קבוצת הוואטסאפ של סטודנטים של תקשורת באו״פ מכילה מנהלים ואנשים שהם דומיננטיים בקבוצה שמעבירים חומר, כלומר, הם מחברים ומנהלים את הקבוצה בכל מיני דרכים.

עולם קטן + צמתים מרכזיים ושחקנים מחברים = חוק החזקה: חוק מתמטי שחל על הגיון הרשת. למשל; יש 100% שנמצאים בקבוצה מסוימת, אבל מתוך 100% רק 20% פועלים ואחראים לרוב התנועה בתוך הקבוצה. יש 100% של אתרים, אבל מתוכם יש 20% של אתרים שהם פעילים ומעבירים להם מידע, ה-80% לא צומת מרכזי. יש הרבה מאוד שחקנים שיכולים להעביר מידע, אבל בסופו של דבר רק מעט מאוד אחראים על תנועה – אין שוויון ברשתות. דוגמה: 20% מהסטודנטים בקבוצה, מעבירים 80% אינפורמציה בתוך קבוצת הוואטסאפ של סטודנטים של תקשורת באו״פ.

עוצמתם של קשרים חלשים: קשרים שהעוצמה שלהם חלשה, התרומה שלהם היא חזקה יותר. סביר להניח שלאדם תהיה זיקה חזקה יותר לאדם אחר שיש לו איזה קשר חזק, רקע דומה, תחום עיסוק דומה… ככל שהקשר חלש יותר יש לו יותר ערך. למשל: רשת עסקית ששם נכנסים אנשים מכניסים את הפרטים שלהם, ההשכלה שלהם, עבודה שלהם וכו׳, ומנסים לייצר קשרים עסקיים, אם יש להם קשר חזק עם אנשים שהם כבר