מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2022
מספר מילים 4875

תקציר העבודה

ממ"ן 11 מבוא לפסיכולוגיה
שאלה 1:
2 גישות בנות זמננו שהושפעו מגישה פסיכולוגית מוקדמת:
א. הגישה האבולוציונית הושפעה מהפונקציונליזם –שתי הגישות שואלות למה אנחנו כפי שאנחנו? איזה מטרות משרת המבנה התודעתי וההתנהגותי שלנו? כיצד הוא תורם לקיומנו בעולם הזה? שתי הגישות בוחנות את יחסי הגומלין בין הסביבה לאדם, כאשר הפונקציונליזם שואל כיצד התודעה הייחודית של כל אדם תורמת להסתגלותו לסביבתו העכשווית, ואילו הגישה האבולוציונית שואלת לגבי המין האנושי כולו – כיצד הסתגלנו לסביבות בהן התפתחנו במהלך האבולוציה? איזה יתרון השרדותי העניקו לנו בעבר מבנים נפשיים שנשארו איתנו עד היום?
ב. הגישה הביהוויוריסטית הושפעה מהסטרוקטורליזם – שתי הגישות נוקטות שיטה מדעית, אמפירית, מעבדתית – בנסיונן להבין את ההתנהגות האנושית. הסטרוקטורליזם תרם רבות להפיכת הפסיכולוגיה למדע אמפירי המקפיד על שימוש במדידה ובסטטיסטיקה במחקריו, ואילו הביהוויוריזם שם דגש על חקר תגובות מדידות לגירויים מדידים, בתנאי מעבדה מבוקרים, על מנת להפיק מידע תקף ומהימן, שעומד בכללי המחקר המדעי.

שאלה 2:
א. משתנה א: אכילת ארוחת צהריים. משתנה ב: רמת הריכוז
ב. הגדרה אופרציונלית למשתנה א': אכילת או אי אכילת ארוחת צהריים עד תומה, כפי שנצפה בצילום וידאו של הנבדק במהלך אכילת ארוחת צהריים, המורכבת מ-200 גרם שניצל ו-300 גרם פירה, ב-12:00 בצהריים, בישיבה לבד ליד שולחן במעבדה. הארוחה מונחת בחדר לפני שהנבדק נכנס לתוכו, נאמר לנבדק להכנס לחדר ולאכול את הארוחה שעל השולחן בקצב האישי שלו. נסיין צופה בוידאו במסך שמחוץ לחדר ומסמן בדף המחקר שהנבדק סיים את הארוחה עד תומה.
הגדרה אופרציונלית למשתנה ב': הציון שהושג במבחן ריכוז, מול מחשב, לבד, בחדר סגור במעבדה. המבחן אורך 20 דקות ובו מופיע בכל פעם על המסך ריבוע או עיגול באופן רנדומלי, כאשר על הנבדק ללחוץ על כפתור האנטר רק כאשר מופיע ריבוע, בתוך חצי שניה מהופעתו לכל היותר. בכל מבחן מופיעים 20 ריבועים ו-20 עיגולים, כאשר כל לחיצה נכונה בהופעת ריבוע נותנת נקודה אחת. לחיצה שגויה בהופעת עיגול מורידה נקודה. הציון האפשרי במבחן נע בין 20- ל-20. ההוראות למבחן ינתנו על גבי מסך המחשב בתחילתו. המבחן יערך לכל משתתף ב-11:00, לפני ארוחת הצהריים, וב-13:00, אחריה.
ג. אכילת ארוחת צהריים: משתנה בלתי תלוי. רמת ריכוז: משתנה תלוי.
ד. במחקר ניסויי מפעילים מניפולציה כלשהי על משתנה א' ומודדים את השפעתה על הנבדקים.