מבוא לתקשורת המונים - עם ציון
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | תקשורת |
קורס | מבוא ללימודי תקשורת |
מילות מפתח | מבוא לתקשורת המונים - ממן 12 עם ציון |
שנת הגשה | 2018 |
מספר מילים | 919 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
אסכולת פרנקפורט מפרידה בין תרבות גבוהה (ערכים ותועדה) לבין תרבות פופולרית (מרדימה את החשיבה העצמאית) בהפרדה אפשר לראות שמתייחסים באופן חיובי לתרבות הגבוהה, מטילים ביקורת מאוד חריפה כלפי התרבות הפופולרית ותקשורת כחלק ממנה.
– טוענים שתרבות פופולרית ותקשורת "תעשייה" שמייצר תכנים רדודים, סטנדרטיים, אחידים ובידוריים. √
– תכנים וקהלים הופכים למוצרים למכירה.√
– המטרה של תעשיית התקשורת לשעתק את האידיאולוגיה הדומיננטית (קפיטליסטית) ואת ערכיה חומרנות יעילות (הישגיות ותחרותיות) צרכנות, אינדיבידואליזם.√
ואז התרבות הפופולרית יוצרת "תודעה כוזבת" וככה מונעת את השינוי החברתי.
• תרבות ההמונים היא גורם המשעתק את המציאות החברתית ומחבל באפשרות של שינוי חברתי
• האידאולוגיה ההגמונית מוטמעת בתכנים התרבותיים שמסופקים לקהל ההמונים
• מסחור – מוצרים תרבותיים (דימויים, רעיונות, סמלים) מופקים ונמכרים בשוקי התקשורת כסחורות.
• תוצרי תרבות אלו מספקים לנמענים סיפוקים נפשיים, בידור והסחת דעת ואשליות של שוויון חברתי.
• תעשיית התרבות מייצרת צרכים כוזבים, המסופקים על ידי תכנים רדודים.
• הקהל מורגל לחשיבה צרכנית, א-פוליטית.
התוצאה היא ערפול המבנה החברתי, יצירת תודעה כוזבת של הצרכנים בנוגע למצבם ומעמדם בתוך המבנה החברתי וסילוק כל אפשרות של בחירה אידאולוגית עצמאית.