מבחן סוגיות בחינוך המיוחד 2021א - !!!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2021
מספר מילים 2042

תקציר העבודה

שאלה 1:
א) האבחנה המתאימה להפרעה של שי היא הפרעה בקשב, אשר מאפשר לאדם להתמקד בגירויים אחדים תוך התעלמות מאחרים.
הגדרת הלקות על פי עפ"י ה-DSM5 (2013) לקביעת אבחנה של ADHD : (חמישה קריטריונים דיאגנוסטיים)
א. דגם קבוע של היסח-דעת (-היעדר קשב) או היפראקטיביות-אימפולסיביות המפריעים לתפקוד או להתפתחות, כפי שמאופיינים בסימפטומים הבאים:
1. היסח הדעת (קשב):
– קושי בתשומת לב לפרטים
– קושי בשמירה על קשב בפעילות מובנית
– נראה לא מקשיב כאשר פונים אליו ישירות
– קושי לעקוב אחר הוראות
– קושי בארגון
– הימנעות ממשימות הדורשות מאמץ מחשבתי רב
– איבוד חפצים
– מוסחות מגירויים
– שכחה של פעילויות יום יומיות.
ציטוט: יש לו גם קושי למלא הוראות ולדבוק בפרטים

2. היפראקטיביות ואימפולסיביות:
– תנועתיות יתר
– קושי לשבת במקום
– קופץ ומטפס במצבים לא מתאימים
– קושי בעיסוק במשחק או תחביב בשקט ובהנאה
– נראה כ "מונע על ידי מנוע"
– פטפטן
– עונה לפני שהסתיימה השאלה
– קושי לחכות בתור
– נכנס לדברי אחרים ומפריע לפעילותם
– ציטוט: " לא פעם מבקש את המטלות מתעסק בפעילויות שאינם קשורה למה שביקשה המורה.
– כשמבקשים ממנו לחזור לשולחן או להמשיך לפתור תרגילים בחוברת הוא מתחיל האמנם ללכת אך בדרך.. מדבר עם ילד אחד מציק לאחר מביט מהחלון הוא כבר מגיע לשולחן פותח את התיק להוציא כלי כתיבה אך בדרך מוצא עוד משהו להתעסק איתו. בהרבה מהמקרים הוא פשוט מוציא מהכיתה על חוסר תפקוד הפרעה למהלך התקין של השיעור." …….

ב) הסבירו מהם גורמי הסיכון וגורמי החוסן המוזכרים בכתבה. והסבירו כיצד הם מהווים משתנה חוסן או משתנה סיכון לילדים עם הפרעות קשב. הסבירו תשובתכם תוך ציטוטים מהכתבה.
תשובה:
מהמחקר נמצא שילדים עם ליקויי למידה, יש מהם המפתחים קשיים רגשיים וחברתיים בעקבות הלקות ויש מהם שאינם מפתחים קשיים אלו. כפי הנראה, מה שמבחין ביניהם אלו משתנים מתווכים הנקראים משתני חוסן או משתני סיכון. משתני החוסן והסיכון יכולים להיות כאלה של הפרט עצמו (פנימיים לפרט) וכאלה של סביבתו.
משתני חוסן- מאפשרים יכולת עמידות בפני קשיים. יכולת עמידות היא יכולתו של הפרט להתמודד עם מצבים משתנים, לפתור בעיות ביעילות ומתוך שיקול דעת, ולהסתגל לחברה באופן הטוב ביותר מבחינה רגשית וחברתית.
משאבים אישיים כגון: אינטליגנציה גבוהה, מוטיבציה גבוהה וכו' יכולים שלאפשר לפרט להתמודד עם הקשיים ולא לפתח קשיים רגשיים. גורמים משפחתיים: משפחה תומכת, מסייעת, משפחה שמתפקדת באופן תקין, תוך תיאום בין ההורים ובין דמויות אחרות בתוכה ויודעת להתארגן היטב סביב הילד הזקוק לתמיכתה היא גורם חוסן, גורם מגן על הילד מפני פיתוח קשיים רגשיים.
ציטוט: "עם כל הקשיים והאתגרים של שי גם הרבה אהבה והומור נרקמו לתוך חיינו. חיזקנו אותו ברגעים הקשים. הסברנו לו כשלא אוהבים הגענו עליו קשורה שם סתם אוקשן עליו כאבנו איתו".

בית הספר מהווה גורם מאוד משמעותי עבור הילד במהלך 12 שנים לפחות (בח"מ הילד שוהה עד גיל 21) לפיכך, שהתמיכה שמקבל הילד בבית הספר בתחום הלימודי ובתחום הרגשי, משמשת גורם חוסן ומצידו השני של אותו המטבע, יכולים להיות גם גורמי סיכון ועלולים להביא לתגובות הפוכות מאלו שתוארו לעיל. כך למשל, במצב שבו ……..