מהי המשמעות החברתית של תופעת השימוש בחומרים אסורים ע"י ספורטאים מקצוענים?

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 3900
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר 3
מבוא 5
שימוש בחומרים אסורים בספורט 6
שימוש בחומרים אסורים בספורט בעת העתיקה 9
שימוש בחומרים אסורים בספורט בתקופת המלחמה הקרה 10
שימוש בחומרים אסורים בספורט בתקופה המודרנית 14
דיון וסיכום 18
ביבליוגרפיה 23

תקציר
עבודה זאת עוסקת בתופעת השימוש בחומרים אסורים ע"י ספורטאים מקצוענים. ראוי לציין כי החומרים האסורים אינם גורמים רק לתחרות לא הוגנת, אלא גורמים נזקים גופניים ונפשיים לספורטאים הנוטלים אותם וחלק ניכר מהנזקים הינם בלתי הפיכים.
שאלת המחקר היא "מהי המשמעות החברתית של תופעת השימוש בחומרים אסורים ע"י ספורטאים מקצוענים?" העבודה תסקור נושא זה, בהתייחס לשלוש תקופות: העת העתיקה והמשחקים האולימפיים ביוון, תקופת המלחמה הקרה, ובתקופה המודרנית.
החינוך לספורט מחנך לערכים רבים, ביניהם הגינות והישגיות – ערכים העלולים להתנגש.
האיסור על שימוש בחומרים משפרי ביצועים שייך לתקופה המודרנית, אך יחד עם זאת, החל מלפני מספר מועט של עשרות שנים, בתקופת המלחמה הקרה, השימוש בחומרים משפרי ביצועים נוהל ע"י המדינה, במדינות מזרח אירופה.
במדינות המערב, לרוב, ההעדפה הייתה לערך של "משחק הוגן". יחד עם זאת, בשיח האתי והסוציולוגי ישנה מחלוקת. הדעה הדומיננטית היא כי שימוש בסמים בספורט אינו מוסרי. אולם, קיימים רבים הטוענים כי הגבלת ההתקדמות של יכולת האדם אינה מוסרית, ולכן קוראים לליברליזציה של הנושא.
בתשובה לשאלת המחקר, עולה כי כיום, מוסדות הספורט חוששים לפגיעה בתדמית מפעלי הספורט השונים, ובהכנסות מהם, במקרה שגילוי תופעות של שימוש בחומרים אסורים בספורט, יקטין את אמון ועניין קהל אוהדי הספורט. אולם, ייתכן, כי בעתיד הקרוב, לאוהדי הספורט לא יהיה אכפת אם התחרות הספורטיבית לא תהיה רק בין הספורטאים, אלא גם בין מעבדות הסמים שלהם.
כך שבעתיד הקרוב צפויה דילמה: האם שימוש בחומרים אסורים יפגע בהתעניינות הקהל ובמשיכת נותני חסות, או שדווקא ההישגים המשופרים יגדילו את העניין בספורט ובספורטאי, ללא קשר לאופן השגתם?