מושגים לבחינה בקורס ג'נוסייד

תקציר העבודה

מושגים לבחינה בקורס ג'נוסייד

1776

ברביעי ביולי 1776 שלוש עשרה המושבות האמריקניות הכריזו על עצמאותן מהאימפריה הבריטית. בריטניה עצמה הכירה בעצמאותה של ארה"ב רק בחוזה פריז שנחתם ב1783 לאחר שהובסה במלחמת העצמאות האמריקאית. מלחמת העצמאות האמריקאית פרצה בעקבות זעמן של המושבות על נסיונות הכתר הבריטי להטיל מיסים על המושבות שהחלו משגשגות ועל כן משכו את תשומת ליבו של הכתר שהזניח אותן לחלוטין במשך יותר ממאה שנים.

בריטניה שהיתה משוכנעת בעליונתה הצבאית ניסתה להכניע את המשובות בכוח אך הובסה בשל חוסר נסיונה בלוחמת גרילה של אוכלוסיה נחושה ומקומית. ארה"ב גם נהנתה מסיוע צבאי של צרפת.

ארה"ב הציגה וחתמה בעקבות עצמאותה על החוקה הראשונה בהיסטוריה ויסדה את המשטר הדמוקרטי ביותר בתקופתו כמו גם העניקה השראה למהפכה הצרפתית שפרצה ב1789.

מבחינתם של האינדיאנים עצמאותה של ארה"ב הוביל להסלמה של הג'נוסייד בהם שכן אנגליה היוותה גורם מרסן (משיקולים גיאו-אסטרטגיים גרידא!)

אאוגניה

אאוגניה או אאוגניקה – ענף בגנטיקה העוסק בניסיונות להשבחה גנטית של הגזע האנושי.  האאוגניה עמדה מאחורי חוקי בגזע של נירנברג 1935 ואף הובילה לפרוייקט הT4 שבו הושמדו ה"מנוונים" מבחינה תורשתית על מנת שהחברה כביכול תפטר מעונשם לכל הדורות. בשל הבנה חלקית ולקויה ולעיתים מסולפת ממש של מנגנוני תורשה האאוגניה הובילה לפרוייקטים של עיקור כפוי בחלק ניכר ממדינות המערב לעיתים עד שנות השבעים.

אבסולוטיזם

absolutism

האבסולוטיזם הוא שם התהליך שבו מאז מחצית המאה השש עשרה ובעיקר לאורך המאה השבע עשרה המדינה באירופה (לדוגמא צרפת ואנגליה) הפכה ליותר ויותר ריכוזית והשליטה מונופול יותר ויותר מוחלט (באנגלית מוחלט: absolute) על האלימות וגביית המיסים בטריטוריות שבשליטתה.

עד לעלייתה של המדינה הריכוזית המודרנית המלך התחלק בשלטון עם האצולה המקומית ועם הכנסייה ולמעשה היה חסר יכולת לפעול ללא שיתוף הפעולה שלהם. בהדרגה מסיבות כלכליות וצבאיות החלו מלכי צרפת ואנגליה לפתח שאיפות להשתחרר מתלותם באצולה מקומית עצמאית ודעתנית ולבסס את שלטונם כשלטון יחיד ומוחלט. מעבר למאבקי הכוח עם האצולה הדבר כלל הקמה של אדמינסטיציה משוכללת יותר ויותר של המדינה, צבא קבע של המדינה ויחסים ישירים של האוכלוסייה עם המדינה עצמה (ולא בתיווכם של האצילים כמו שהיה קודם לכן).

האבסולוטיזם הוא התהליך שבו המדינה הפכה בהדרגה יותר ויותר לאותה גוף כמעט כל יכול שהיחיד הוא למעשה חסר אונים לחלוטין למולו, שכל כך איפיין את המאה העשרים.

אדולף היטלר

אדולף היטלר 1889 – 1945 הוא ללא ספק אחת הדמויות הידועות לשמצה ביותר בהיסטוריה של המאה העשרים ובהיסטוריה האנושית בכלל. פיהרר (מנהיג) גרמניה הנאצית בין השנים 1933-1945, מנהיג המפלגה עצמה משנת 1920, האחראי לפריצתה של מלחמת העולם השנייה, לפרוייקט הג'נוסייד עצום ההיקף שבמהלכה ולחורבנה המוחלט של גרמניה שלמענה כביכול עשה את כל מה שעשה.

היטלר נולד באוסטריה  למשפחה ממעמד בינוני ושאף להיות צייר. נסיונותיו להתקרבל לאקדמיה לאומנות בוינה לא צלחו והוא חי את חייו בשוליה של וינה ובהדרגה התוודע לפוליטיקה. בגיל 24 היגר למינכן שבגרמניה וב1919 התגייס למלחמה – לטענתו התקופה הדגולה בחייו. המום ומאוכזב מכניעתה של גרמניה ב1919 (תגובה שגרתית למדי באותם הימים) חזר לחיי בטלה ושוליות ברחובות מינכן. ב1920 ייסד את המפלגה הנציונאל סוציאליסטית. ב1923 ארגן את הפוטש במרתף הבירה – נסיון הפיכה שכשל  שבעקבותיו היטלר עמד לדין נאסר ושם כתב את ספרו "מיין קמפף" (מאבקי). היטלר השתחרר לאחר 8 חודשים והחל במרץ לארגן מחדש את המפלגה.  בעקבות המשבר הכלכלי של 1929 המפלגה החלה צוברת כוח ומשמעותיות אלקטוראלית. ב1933 היטלר מצליח לעלות לשלטון כקאנצלר גרמניה. במהלך 12 שנות שלטונו היטלר ארגן מחדש את הכלכלה והחברה הגרמנית. בין השנים 1933-1939 מדיניותו של היטלר הצטיירה במידה רבה הצלחה בוודאי בהשוואה למה שקדם לה – אם כי כיום מעריכים כי מה שהיטלר בנה באותם שנים לא היה בר קיימה למעשה. ב1 בספטמבר 1939 היטלר פלש וכבש את פולין ובכך התחיל את האיומה במלחמות האנושות.

ב30 באפריל 1945 שהוא חבוי בבונקר שלו בברלין היטלר התאבד ביריה.

 

אוטו פון ביסמרק

bismarck

1815-198. קאנצלר פרוסיה מאז 1862 שאחיד את גרמניה בסדרת מלחמות שהסתיימו ב1871. ביסמרק היה פוליטיקאי שמרן, אריסטוקרט ומונרכיסט שהיה נאמן לקיסר הגרמני. תפיסתו הפוליטית ידועה כריאל-פוליטיק שמובנה פרגמטיזם נוקשה שממוקד במטרות שיש להשיג ללא סמנימטים או התעסקות ערכית יתרה. ביסמרק אומנם נאבק בתנועות הדמוקרטיות של זמנו, אך הוא גם פעל לשם קידום פנסיות וביטוחי בריאות למעמד העובדים וזאת מתוך נבנה שככול שמצב יהיה טוב יותר כך הסכנה המהפכנית שהם מהווים תדעך.

הניצחון הפרוסי על צרפת ב1971 שהשלים את איחודה של גרמניה היה מקור לתסכול צרפתי עמוק שבה לכדי ביטוי בנקמנותה בהסכמי וורסאי שאחרי מלחמת העולם הראשונה (ע"ע)

 

 

 

 

 

אימפריה עות'מאנית

האימפריה העות'מאנית (או עוסמאנית) היתה אימפריה מוסלמית -תורכית ששלטה בין המאות ה14 והעשרים על חלק ניכר מהעולם: מדרום מזרח אירופה בצפון לצפון אפריקה וחצי האי ערב בדרום ובמזרח. עד למאה השמונה עשרה האימפריה היוותה את אחד הכוחות הדומיננטיים והמאיימים אך מאז המאה השמונה ואילך היא הלכה ודעכה בהדרגה עד שהתפוררה לחלוטין אחרי מלחמת העולם הראשונה ותחתיה הוקמה מדינת הלאום התורכית.

מאז 1453 בירתה של האימפריה היתה איסטנבול שכונתה אז קושטא וקודם לכן קונסטנטינפול שאותה כבשו העות'מאנים מביזנטיון שהיתה האימפריה ששלטה באזור (ושבירתה היתה קונסטנטינופול) מאז המאה השלישית. שיאה של האימפריה במאה ה16 תחת שלטונו של סולימאן הראשון, אך מאז המאה ה18 החלה מתנוונת ונסוגה בהשוואה להתעצמותן של מדינות אירופה. האימפריה לא הצליחה לחולל בתוכה תהליכי מודרניזציה באופן שיתחרה במדינות אירופה הנוצריות ונותרה עד לקיצה במידה רבה אגררית, פיאודלית ומושחתת.

האימפריה היתה רב-לאומית במובהק ולא התעניינה במיוחד בגיוון האתני שתחת שליטתה כי אם ראתה את עצמה כאימפריה מוסלמית, עם זאת יהודים נוצרים וארמנים נהנו מאוטונומיה וחירות דתית יחסית (בוודאי בהשוואה לאירופה של התקופה).

אינדיאנים

indians

מקור השם אינדיאנים בindia כלומר הודו באנגלית. התרגום הנכון לעברית אם כן היה צריך להיות "הודים". האדם הלבן שהגיע לחופי העולם החדש וטעה לחשוב כי מדובר בהודו (בהמשך אמריקה פשוט כונתה הודו המערבית the west indies) איחד את המגוון העצום של עמים ותרבויות (שלא תמיד הכירו זה את זה או אפילו היו מודעים ל'קיומם של עמים ותרבויות אחרות שמתגוררות לצידם)  שאיכלס את היבשת הבלתי מוכרת הזאת תחת הכינוי שמנציח בעצם את מבטו הטועה של האדם הלבן.

אס אס

SS קיצור למילה הגרמנית SchutzStaffel- פלוגות הגנה. הוקם במקורו כיחידת המגן האישית של היטלר. בהדרגה צבר ארגון צבאי למחצה (פארא-מיליטארי) אוטונומי זה עוצמה והפך לאחד הארגונים החזקים והדומיננטיים ברייך השלישי.  בראש הSS ניצב היינריך הימלר, חייליו נבחרו על פי עקרונות טוהר הגזע והזרוע הצבאית הלוחמת שלו הוואפן SS התאפיינו בפאנאטיות ואכזריות יוצאי דופן.

הSS היה בעל מדים ודרגות אחרות מהוורמאכט והיה ארגון עצמאי שכפוף למפלגה הנאצית ולא למדינה (אם כי ההבדלים בין השתיים לא היו חדים לחלוטין). הSS ראה בעצמו ארגון אבירים מודרני שאמור להוות את אצולתה החדשה של גרמניה. הSS היה אחראי על מחנות הריכוז וההשמדה והיה המוציא לפועל של פרויקקט הג'נוסייד הנאצי.

ארגונים פארא-מיליטריים הם מאפיין חוזר ונשנה של אירועי ג'נוסייד והם איפיינו גם את השמדת הארמנים וגם את רואנדה.

אתניות

ethnicity

אתניות היא שותפות במספר לא קבוע של מאפיינים לרוב תרבותיים שונים בקרב אוכלוסיה שיכולה להיות מרוכזת יחדיו במדינת לאום, או כחלק ממדינת לאום, או להיות פזורה במספר רב של קהילות במדינות שונות. מושג האתניות איננו חד משמעי והוא מהווה פעמים רבות מושג נרדף ומנומס לגזע. הזהות האתנית איננה חייבת להיות עובדתית (והיא למעשה ברוב המקרים חסרה בסיס