מטלת מנחה (ממ"ן) 12 הקורס: 10723 - מדיניות ציבורית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1067
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מחה (ממ"ן) 12
הקורס: 10723 – מדיניות ציבורית סמסטר: 2022א

חומר הלימוד למטלה: ספר א': מדייות ציבורית – יסודות ועקרוות פרקים 3-4

משקל המטלה: 5 נקודות
אורך המטלה: עד 2 עמודים ( גופן 12 לפחות; רווח כפול). מועד הגשה: עד 2021.11.21

קראו את הכתבה שלהלן ועו על השאלות שלאחריה.

טבעות וירטואליות וניטור דיגיטלי
אחרי שלוש שים שבהן פועלים בממשלה לקבוע תוכיות לאגרת גודש לכסים ברכב פרטי
למטרופולין תל אביב טיוטת חוק ההסדרים הוכחית מפרטת כיצד מתבצע המהלך. לפי הטיוטה
התוכית תכלול שלוש טבעות וירטואליות והטבעת שההג יחצה בשעות העומס תקבע את הסכום
שהוא יידרש לשלם. הגבולות של כל טבעת עדיין לא קבעו. ההגים שיגיעו מחוץ לתל אביב בין
שיש וחצי בבוקר לעשר ישלמו עשרה שקלים אם יחצו את הטבעת הווירטואלית החיצוית. כשהם
יחצו טבעת וירטואלית וספת והאמצעית הם שישלמו עשרה שקלים וספים ובמקרה שיחצו את
הטבעת הפימית יידרשו לשלום חמישה שקלים וספים. הג שייסע באותו כיוון בין שלוש לשבע
בערב ישלם חמישה שקלים במקרה שיחצה את הטבעת האמצעית ועוד חמישה שקלים וספים
במקרה שיחצה את הטבעת הפימית. תשלום של שים וחצי שקלים ייגבה על חציית הטבעת
החיצוית.

סיעה בכוון ההפוך ממרכז העיר ליציאה מתל אביב תעלה להג שיים וחצי שקלים במקרה
שיעבור את הטבעת החיצוית וחמישה שקלים בכל פעם שיחצה את הטבעות הווירטואליות
האחרות. הסכום המרבי שהג ישלם יסתכם בשלושים ושבעה וחצי שקלים. ניטור חציית הטבעות
על ידי כלי הרכב יתבצע באמצעות מצלמות. בעל מכוית יוכל להתקין רכיב שיאפשר את זיהוי
הרכב לצורך קביעת החיוב. מכיוון שהמדיה רוצה לעודד אשים להתקין את הרכיב, מי שיתקין
אותו יזכה להחה. ההג שיתקין את הרכיב ישלם שבעה שקלים במקום הטבעות הווירטואליות
שבהן הוא צריך לשלם עשרה שקלים ושלושה וחצי שקלים בטבעות שבהן והא דרש לשלם
חמישה שקלים ושי שקלים במקומות שבהן הוא דרש לשלם שים וחצי שקלים. הגי אופועים
ישלמו מחצית מהסכומים שישלמו הגי מכויות והגי משאיות ישלמו סכום כפול. אוטובוסים
מויות שירות ורכבם חרום והצלה יהיו פטורים מתשלום. בהתאם לסעיף בחוק, לשר האוצר יש
את האפשרות להחליט בעתיד כי הגי כלי רכב עם מספר וסעים גובה יזכה לפטור מתשלום. ב-
2025 ירחיבו את הקף השעות שבהן ישלמו אגרת גודש.

10

תאגידים שוים בתחום התחבורה כגון חברות שמעורבות בכביש שש, מהרות הכרמל והתיב
המהיר לתל אביב -מפעילות לוביסטים כדי שהצעת החוק תעבור. זאת מכיוון שטמון בכך רווח
כלכלי לחברות פרטיות שיוכלו לתת שירותים שקשורים להטלת אגרת גודש כמו שירותי צילום
ותפעול . הלחצים הללו מגבירים את האפשרות שהחוק יעבור בכסת.

מבחית משרד האוצר ומומחי תחברוה מדובר בתיקון עיוות שקיים היום במיסוי של כלי רכב,
כעשר אין התחשבות בשימוש בו, אלא בבעלות עליו ולכן פקידי האוצר תומכים בכך. לדבריהם
כתוצאה מהעוות במיסוי, יותר אשים משתמשים ברכב, מה שמוביל לפקקים שיוצרים בזבוז זמן
ושעות עבודה ועולים למשק סכומים גבוהים. המחלוקת העיקרית בושא וגעת למועד שבו
המהלך יוצא לפועל. משרד האוצר מעוין להתחיל בגביית אגרת גודש בכיסה לגוש דן כבר בשה
הבאה במטרה שהכסות אלה יממו את פרויקט המטרו.

מגד משרד התחבורה לא מעוייים להתחיל במועד זה מכיוון שהם רוצים לשפר את תחילה את
דרכי הכיסה לגוש דן באמצעות שדרוג התחבורה הציבורית. החלטת ממשלה לבחון את היישום
של אגרת גודש התקבלה באלפים ושמוה אך זו לא קודמה בפועל. הפתרון שמציעים כעת בחוק
הסדרים מיושם בערים שוות בעולם ובייהן לודון, סיגפור , שטוקהולם וגם ביו יורק מתכים
להוציא לפועל תוכית לגביית אגרת גודש.

לעומת זאת ישם חברי כסת רבים שמתגדים ליוזמה החדשה מכיוון שלדבריהם יהיה בכך כדי
להגדיל את הפערים החברתיים ולפגוע בשכבות חלשות שלא יוכלו לעמוד בתשלום אגרת הגודש.
גורמים אלה מצייים כי הרפורמה החדשה משרתת את בעלי ההון והקבוצות החזקות בחברה
שאף דוחפות כדי שהחוק יעבור. שוב העובדים החזקים והמחוברים ירוויחו מן המהלך כאשר
החברות שבהן הן עובדים יממו את התשלום, ואילו עובדים משכבות חלשות יפגעו ויתקשו יותר
למצוא פרסה במצב שבו הם לא יכולים לעבוד בתל אביב עצמה .

שאלות:
1.תארו כלי מדיניות המופיע בכתבה והיכן הוא בא לידי ביטוי.? צייו שיקולים בעד וגד
השימוש בכלי מדיניות זה , לאור העולה מן הכתבה (40ק')
2 .תארו הצדקה ננורמטיבית לשימוש בכלי (30 ק' )
3.צייו גישה פוזיטיביסטית שמופיעה בכתבה . תארו אותה והיכן מתבטאת (40ק')

ב ה צ ל ח ה 