מטלת מנחה (ממ"ן) 12 הקורס: 10723 - מדיניות ציבורית
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | תקשורת |
קורס | מבוא ללימודי תקשורת |
מילות מפתח | מטלת מנחה (ממ"ן) 12 הקורס: 10723 - מדיניות ציבורית |
ציון | 90 |
שנת הגשה | 2021 |
מספר מילים | 1067 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
מטלת מחה (ממ"ן) 12
הקורס: 10723 – מדיניות ציבורית סמסטר: 2022א
חומר הלימוד למטלה: ספר א': מדייות ציבורית – יסודות ועקרוות פרקים 3-4
משקל המטלה: 5 נקודות
אורך המטלה: עד 2 עמודים ( גופן 12 לפחות; רווח כפול). מועד הגשה: עד 2021.11.21
קראו את הכתבה שלהלן ועו על השאלות שלאחריה.
טבעות וירטואליות וניטור דיגיטלי
אחרי שלוש שים שבהן פועלים בממשלה לקבוע תוכיות לאגרת גודש לכסים ברכב פרטי
למטרופולין תל אביב טיוטת חוק ההסדרים הוכחית מפרטת כיצד מתבצע המהלך. לפי הטיוטה
התוכית תכלול שלוש טבעות וירטואליות והטבעת שההג יחצה בשעות העומס תקבע את הסכום
שהוא יידרש לשלם. הגבולות של כל טבעת עדיין לא קבעו. ההגים שיגיעו מחוץ לתל אביב בין
שיש וחצי בבוקר לעשר ישלמו עשרה שקלים אם יחצו את הטבעת הווירטואלית החיצוית. כשהם
יחצו טבעת וירטואלית וספת והאמצעית הם שישלמו עשרה שקלים וספים ובמקרה שיחצו את
הטבעת הפימית יידרשו לשלום חמישה שקלים וספים. הג שייסע באותו כיוון בין שלוש לשבע
בערב ישלם חמישה שקלים במקרה שיחצה את הטבעת האמצעית ועוד חמישה שקלים וספים
במקרה שיחצה את הטבעת הפימית. תשלום של שים וחצי שקלים ייגבה על חציית הטבעת
החיצוית.
סיעה בכוון ההפוך ממרכז העיר ליציאה מתל אביב תעלה להג שיים וחצי שקלים במקרה
שיעבור את הטבעת החיצוית וחמישה שקלים בכל פעם שיחצה את הטבעות הווירטואליות
האחרות. הסכום המרבי שהג ישלם יסתכם בשלושים ושבעה וחצי שקלים. ניטור חציית הטבעות
על ידי כלי הרכב יתבצע באמצעות מצלמות. בעל מכוית יוכל להתקין רכיב שיאפשר את זיהוי
הרכב לצורך קביעת החיוב. מכיוון שהמדיה רוצה לעודד אשים להתקין את הרכיב, מי שיתקין
אותו יזכה להחה. ההג שיתקין את הרכיב ישלם שבעה שקלים במקום הטבעות הווירטואליות
שבהן הוא צריך לשלם עשרה שקלים ושלושה וחצי שקלים בטבעות שבהן והא דרש לשלם
חמישה שקלים ושי שקלים במקומות שבהן הוא דרש לשלם שים וחצי שקלים. הגי אופועים
ישלמו מחצית מהסכומים שישלמו הגי מכויות והגי משאיות ישלמו סכום כפול. אוטובוסים
מויות שירות ורכבם חרום והצלה יהיו פטורים מתשלום. בהתאם לסעיף בחוק, לשר האוצר יש
את האפשרות להחליט בעתיד כי הגי כלי רכב עם מספר וסעים גובה יזכה לפטור מתשלום. ב-
2025 ירחיבו את הקף השעות שבהן ישלמו אגרת גודש.
10
תאגידים שוים בתחום התחבורה כגון חברות שמעורבות בכביש שש, מהרות הכרמל והתיב
המהיר לתל אביב -מפעילות לוביסטים כדי שהצעת החוק תעבור. זאת מכיוון שטמון בכך רווח
כלכלי לחברות פרטיות שיוכלו לתת שירותים שקשורים להטלת אגרת גודש כמו שירותי צילום
ותפעול . הלחצים הללו מגבירים את האפשרות שהחוק יעבור בכסת.
מבחית משרד האוצר ומומחי תחברוה מדובר בתיקון עיוות שקיים היום במיסוי של כלי רכב,
כעשר אין התחשבות בשימוש בו, אלא בבעלות עליו ולכן פקידי האוצר תומכים בכך. לדבריהם
כתוצאה מהעוות במיסוי, יותר אשים משתמשים ברכב, מה שמוביל לפקקים שיוצרים בזבוז זמן
ושעות עבודה ועולים למשק סכומים גבוהים. המחלוקת העיקרית בושא וגעת למועד שבו
המהלך יוצא לפועל. משרד האוצר מעוין להתחיל בגביית אגרת גודש בכיסה לגוש דן כבר בשה
הבאה במטרה שהכסות אלה יממו את פרויקט המטרו.
מגד משרד התחבורה לא מעוייים להתחיל במועד זה מכיוון שהם רוצים לשפר את תחילה את
דרכי הכיסה לגוש דן באמצעות שדרוג התחבורה הציבורית. החלטת ממשלה לבחון את היישום
של אגרת גודש התקבלה באלפים ושמוה אך זו לא קודמה בפועל. הפתרון שמציעים כעת בחוק
הסדרים מיושם בערים שוות בעולם ובייהן לודון, סיגפור , שטוקהולם וגם ביו יורק מתכים
להוציא לפועל תוכית לגביית אגרת גודש.
לעומת זאת ישם חברי כסת רבים שמתגדים ליוזמה החדשה מכיוון שלדבריהם יהיה בכך כדי
להגדיל את הפערים החברתיים ולפגוע בשכבות חלשות שלא יוכלו לעמוד בתשלום אגרת הגודש.
גורמים אלה מצייים כי הרפורמה החדשה משרתת את בעלי ההון והקבוצות החזקות בחברה
שאף דוחפות כדי שהחוק יעבור. שוב העובדים החזקים והמחוברים ירוויחו מן המהלך כאשר
החברות שבהן הן עובדים יממו את התשלום, ואילו עובדים משכבות חלשות יפגעו ויתקשו יותר
למצוא פרסה במצב שבו הם לא יכולים לעבוד בתל אביב עצמה .
שאלות:
1.תארו כלי מדיניות המופיע בכתבה והיכן הוא בא לידי ביטוי.? צייו שיקולים בעד וגד
השימוש בכלי מדיניות זה , לאור העולה מן הכתבה (40ק')
2 .תארו הצדקה ננורמטיבית לשימוש בכלי (30 ק' )
3.צייו גישה פוזיטיביסטית שמופיעה בכתבה . תארו אותה והיכן מתבטאת (40ק')
ב ה צ ל ח ה